دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 مرداد 1403 - 15:52

تشویق افراد به انتخاب هویت جنسیتی متنوع تهدیدی برای نهاد‌های اصلی جامعه است

تشویق افراد به انتخاب هویت جنسیتی متنوع تهدیدی برای نهاد‌های اصلی جامعه است
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: ترویج و تشویق افراد به انتخاب هویت جنسیتی متنوع مبتنی بر تمایلات جنسی متکثر تهدیدی به نهاد‌های اصلی جامعه مانند خانواده و ارزش‌های انسانی، فرهنگی و تمدنی است.
کد خبر : 926026

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، زهره خوارزمی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در پنل سوم روز اول پنجمین نشست حضوری بانوان نقش‌آفرین دانشگاه آزاد اسلامی که  در دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه برگزار شد، اظهار کرد: ترویج و تشویق افراد به انتخاب هویت جنسیتی متنوع مبتنی بر تمایلات جنسی متکثر تهدیدی به نهاد‌های اصلی جامعه مانند خانواده و ارزش‌های انسانی، فرهنگی و تمدنی است که توجه و هشیاری قشر نخبه جامعه برای مواجهه و جهت‌دهی درست در این باره را می‌طلبد.

وی با مروری بر تاریخچه زن در سازمان ملل متحد درباره اهداف و شعار‌های این اسناد در حوزه زنان و به‌ویژه نهاد‌های شکل گرفته در سطح جهانی توضیحاتی بیان کرد و افزود: سازمان ملل متحد از کشور‌های عضو استاندارد‌های جهانی را برای دستیابی به برابری جنسیتی تعیین و از دولت‌ها و جامعه مدنی اجرای سیاست‌ها، برنامه‌ها و خدمات مورد نیاز برای اطمینان از اجرای مؤثر استاندارد‌های خودشان در سراسر جهان پیگیری می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: سند کنفرانس جهانی حقوق زنان پکن یکی از مهم‌ترین سازمان ملل بوده که از سال ۱۹۹۵ تاکنون اجرای مصوبات آن در کشور‌ها مستمراً پیگیری می‌شود. کلمات کلیدی این سند اکشن برای از بین بردن فقر، برابری آموزش، بهبود و برابری سلامت، از بین بردن خشونت، رعایت حقوق بشر، دسترسی به رسانه‌ها و.. برای زنان تنظیم شده است.

خوارزمی عنوان کرد: از مفاهیم کلیدی حقوق بشری در سطح اسناد جهانی تأکید بر آزادی و حق زندگی بوده که بر احترام (respect) و تشخیص و به رسمیت شناختن (recognized) تمرکز دارد. این‌گونه مواجهه سبب تأیید و به رسمیت شناختن افراد با هر گونه گرایش و تمایل جنسیتی است. در همین راستا آموزش جنسی همه جانبه در اسناد بین‌الملل قرار گرفته تا با رد دو گانه زن و مرد بودن هویت جنسیتی مبتنی بر تمایل جنسی فردی را تأکید کند.

وی در جمع‌بندی آنچه امروز عرصه بین‌الملل در حوزه جنسیت پیش می‌برد بیان کرد: ترویج و تشویق افراد به انتخاب هویت جنسیتی متنوع مبتنی بر تمایلات جنسی متکثر تهدیدی به نهاد‌های اصلی جامعه مانند خانواده و ارزش‌های انسانی و فرهنگی و تمدنی است که توجه و هشیاری قشر نخبه جامعه برای مواجهه و جهت‌دهی درست در این خصوص را می‌طلبد.

به گزارش آنا، سند نهایی کنفرانس جهانی حقوق بشر وین؛ سند کنفرانس نهایی حقوق زنان پکن؛ سند نهایی بیست و سومین اجلاس ویژه مجمع عمومی ازجمله اسنادی بود که در این کارگاه تشریح شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته