دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 مرداد 1403 - 11:47

عطوان: هرگونه حمله به لبنان درهای جهنم را به روی اسرائیل خواهد گشود

عطوان: هرگونه حمله به لبنان درهای جهنم را به روی اسرائیل خواهد گشود
تحلیلگر سرشناس جهان عرب می‌گوید که حزب‌الله حتی یک موشک را باهدف کشتن غیرنظامیان شلیک نمی‌کند و اگر اسرائیل بخواهد به بهانه حادثه «مجدل شمس» به لبنان حمله کند، مرتکب خطای بزرگی شده است.
کد خبر : 924630

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر جهان عرب با بیان اینکه رژیم صهیونیستی عامل حمله به «مجدل شمس» است، گفت که هرگونه حمله این رژیم به لبنان خواه گسترده یا محدود، در‌های جهنم را به روی اسرائیل خواهد گشود.

عطوان با اشاره به روایت ادعایی رژیم صهیونیستی درباره مجدل شمس در جولان اشغالی و حمایت بی‌چون‌وچرای «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا از این روایت، در روزنامه «رأی الیوم» نوشت: اینکه بلینکن بلافاصله روایت اسرائیل را در متهم کردن حزب‌الله تأیید کرده، گواه بر این نکته است که اسرائیل پشت حمله به مجدل شمس است؛ همان‌طور که پشت همه کشتار‌های دیگری است که نظامیانش در غزه و جنوب لبنان و الحدیده یمن انجام داده‌اند.

وی افزود: نیازی هم به تحقیق بین‌المللی یا محلی برای اثبات این حقیقت نیست و جدل پیرامون این موضوع وقت‌کشی است. این اظهارنظر بلینکن گواه بر این است که این حمله با توافق و هماهنگی آمریکا انجام‌شده و بعید نیست که نتانیاهو جزئیات این توافق را هنگام سفر اخیر به واشینگتن تدارک دیده و چراغ سبز آمریکایی را از ساکنان کاخ سفید گرفته باشد.

دروغ اسرائیل برای توجیه حمله به لبنان

سردبیر رأی الیوم ادامه داد: قربانیان این حمله موشکی خواه از سمت گنبد آهنین شلیک‌شده باشد یا از یک پایگاه صهیونیستی نزدیک، اسرائیلی نیستند، بلکه خانواده‌های عرب سوری هستند که به فشار‌های اسرائیل برای دست برداشتن از هویت سوری خود تن نداده و زیر بار تابعیت اسرائیل نرفته‌اند و اینکه بلینکن آنها را اسرائیلی دانسته و تل‌آویو حق دفاع از خود دارد، دروغی برای توجیه حمله احتمالی اسرائیل به لبنان است.

وی اضافه کرد: کشتار اسرائیل علیه اعراب به‌ویژه کودکان آنها نیازی به اثبات یا کمیته تحقیق ندارد و در همان روزی که اسرائیل کشتار مجدل شمس را مرتکب شد، مدرسه «خدیجه» در شهر «دیرالبلح» در غزه را با پنج موشک هدف قرار داد و ۳۰ نفر که بیشتر آنها کودک بودند را به شهادت رساند و ۱۰۰ نفر دیگر را زخمی کرد که بیشتر آنها جراحت خطرناک دارند و این حمله با این ادعا انجام شد که مرکز فرماندهی حماس در آن است، همان‌طور که گفته بود اتاق عملیات القسام در زیر بیمارستان شفا در غزه است.

این تحلیلگر بیان کرد: نظامیان صهیونیست دست به کشتار اعراب زده و جنایات شنیع آپارتایدی و ستم علیه آنها مرتکب می‌شوند و تحولات اراضی ۴۸ و کرانه باختری و غزه گواهی بر این مدعاست. رژیم اشغالگر فقط حامی شهرک‌نشینان صهیونیست است و به خاطر آنها وارد جنگ می‌شود.

نتانیاهو تحمل جنگ فرسایشی حزب‌الله را ندارد

وی ادامه داد: نتانیاهو از هر سو و در همه جبهه‌های داخلی و خارجی به‌ویژه لبنان در محاصره قرار دارد و تحمل جنگ فرسایشی حزب‌الله و رزمندگان مقاومت در الجلیل را ندارد، به‌ویژه که بیش از ۲۰۰ هزار شهرک‌نشین از این مناطق فرار کرده و مساحت زیادی براثر موشک‌های مقاومت به آتش کشیده شده و پهپاد هدهد حزب‌الله به داخل اراضی اشغالی رخنه کرده است.

عطوان گفت: نتانیاهو امروز از حیث روحی و روانی شکست‌خورده و پس از بازگشت از واشینگتن به تهدیداتی روی آورده که طی ۲۰ سال گذشته زیاد شنیده‌ایم و بارزترین آن این است که حزب‌الله تاوان سنگینی خواهد پرداخت و اینکه این حمله بدون پاسخ نخواهد ماند و وعده داد که بیروت به غزه دیگری تبدیل خواهد شد.

این تحلیلگر ضمن رد ادعای رژیم صهیونیستی علیه حزب‌الله درباره مجدل شمس تأکید کرد: حزب‌الله به غیرنظامیان حمله نمی‌کند، زیرا به ارزش‌های اخلاقی پایبند است و به قواعد درگیری و جنگ احترام می‌گذارد. حزب‌الله حتی یک موشک را با هدف کشتن غیرنظامیان شلیک نکرده، هرچند که بیشتر صهیونیست‌ها نظامیان ذخیره ارتش اسرائیل هستند و اگر می‌خواست ده‌ها و چه‌بسا صد‌ها هزار نفر از آنها را به‌آسانی می‌کشت و گواه این موضوع نیز استفاده از موشک‌های کاتیوشا از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ است، حزب‌الله از موشک سنگین استفاده نکرده که بیش از ۱۵۰ هزار فروند را در اختیار دارد.

فرودگاه در برابر فرودگاه، بندر در برابر بندر

وی با اشاره به تهدید رژیم صهیونیستی مبنی بر حمله به لبنان اظهار داشت: هرگونه حمله اسرائیل به لبنان، آن‌گونه که «یوآو گالانت» وزیر جنگ صهیونیست‌ها گفته، خواه گسترده یا محدود، در‌های جهنم را به روی رژیم اشغالگر خواهد گشود و واکنش برق‌آسا و دردناک در عمق اسرائیل خواهد بود. فرودگاه در برابر فرودگاه، بندر در برابر بندر و کشتار در برابر کشتار؛ همان‌طور که آقای سید عبدالملک الحوثی رهبر انصار الله یمن گفت، البته اگر شدیدتر نباشد.

به گفته عطوان، واکنش محدود به حزب‌الله نخواهد بود، بلکه گسترده و شامل همه محور‌های مقاومت در یمن، عراق، لبنان و سوریه و نیز در غزه و کرانه باختری خواهد بود و این باور وجود ندارد که ایران هم دست‌بسته بماند.

این تحلیلگر اضافه کرد: بیروت به غزه دیگری تبدیل نخواهد شد و اگر تبدیل شود، تنها نخواهد بود و جناب سید حسن نصرالله در سخنرانی اخیر خود گفت که هر حمله به لبنان با قدرت پاسخ داده خواهد شد و بدون سقف و محدودیت خواهد بود و هشدار داد که حزب‌الله فقط از بخش اندکی از توان نظامی خود استفاده کرده است. بیروت در جنگ سال ۲۰۰۶ به شکل جزئی یا کلی آسیب دید و نیز فرودگاهش؛ اما بازسازی شد و سید حسن نصرالله وعده بازسازی همه روستا‌های ویران‌شده را بهتر از قبل داد، اما سؤال مهم این است که «حیفا، تل‌آویو، اشدود، عسقلان، عکا، یافا، قدس، بئر السبع و نهاریا» را پس‌ازاینکه شرایطی بدتر از غزه پیدا کرد، چه کسی بازسازی خواهد کرد؟ ملت لبنان استوار در سرزمینش خواهد ماند، اما آیا اسرائیلی‌ها در فلسطین اگر جنگی رخ دهد، می‌مانند که این شهر‌ها را پس از ویرانی بازسازی کنند؟ روز‌های آتی به این سؤال پاسخ خواهد داد؛ اگر نتانیاهو تهدیداتش را با حمایت بلینکن اجرایی کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته