دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 خرداد 1403 - 00:02
انتقام خون شهدای مقاومت؛

رویارویی حزب‌الله و اسرائیل وارد فصل جدیدی شد

رویارویی حزب‌الله و اسرائیل وارد فصل جدیدی شد
شدت واکنش حزب‌االله لبنان به ترور یکی از فرماندهان و سه تن از رزمندگانش به حدی است که می‌توان آن را به منزله آغاز فصلی جدید در نحوه انتقام‌جویی مقاومت لبنان از دشمن صهیونیستی تلقی کرد.
کد خبر : 916828

گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا- عماد نجار: بیش از ۲۵۰ روز از طوفان‌الاقصی گذشت و در کنار غزه‌، دیگر ارکان مقاومت نیز به‌طور علنی و مستقیم با رژیم صهیونیستی در جنگ هستند؛ جنگی که اسرائیل هیچگاه نمی‌توانست در رویا‌های خود نیز آن را چنین طولانی و باتلاقی تصور کند. حال باید در نظر داشت که این ژیم کودک کش علاوه بر تمامی جنایات و شقاوت‌هایی که طی این جنگ علیه زنان و کودکان فلسطینی انجام داد، به هیچ یک از اهداف اولیه خود دست نیافت. 

ولی در مقابل، دیگر اضلاع مقاومت مانند عراق، یمن و لبنان از روز‌های نخستین تاکنون پشتیبانی و حمایت‌های خود را از مردم مظلوم غزه جانانه ادامه دادند و روند عملیات‌های نظامی آنها روندی تصاعدی بوده و نه کاهشی.

این روند حمایتی و رو به رشد تا جایی پیش رفت که لبنان هدف آماج موشک‌های صهیونیست‌ها قرار گرفت تا میزان حمایت حزب‌الله لبنان از مقاومت اسلامی فلسطین کاهش پیدا کند. نکته قابل تأمل در این میان عدم کاهش حمایت‌ها و البته انتقام‌های مجزا از عملیات‌های حمایتی از مردم غزه است.

ناگفته نماند که رژیم صهیونیستی در روز‌های ابتدایی طوفان الاقصی توان و تسلیحات مناسب برای مقابله با مقاومت در لبنان و غزه را نداشت و پس از ارسال انواع تسلیحات نظامی از غرب، مخصوصاً آمریکا برای رژیم صهیونیستی، موج جدیدی از جنایات اسرائیل علیه مردم بی‌دفاع و غیرمسلح آغاز شد تا جایی که اقدام به ترور برخی چهره‌ها و فرماندهان نظامی مقاومت در منطقه هم کرد.

شدت و حدت انتقام حزب‌الله لبنان طی این سال‌ها بسیار تغییر کرده و در عرصه تقابل‌ و تبادل آتش بین دو طرف، روند رو به رشدی را شاهد هستیم که بعد از جنگ ۳۳ روزه آغاز و پایه‌های آن در سال ۲۰۰۶ بنا نهاده شد

طی روز‌های گذشته، اقدام تروریستی اسرائیل به شهادت یک فرمانده مقاومت حزب‌الله لبنان و سه تن از رزمندگانش منجر شد که واکنش بسیار سهمگین و جدی مقاومت لبنان را در پی داشت.

حزب‌الله لبنان در پاسخ به ترور چهار تن از رزمندگان خود در حمله تروریستی جنوب لبنان و همچنین تداوم نسل‌کشی در غزه، پایگاه رویسه القرن در مزارع شبعا، پایگاه الرمثا در تپه‌های اشغالی کفرشوبای لبنان، کارخانه صنایع نظامی بلاسان واقع در شهرک سعسع و متخصص در حفاظت از ماشین آلات و خودرو‌های ارتش، مقر فرماندهی لشکر شمال در پایگاه عین زیتیم، مقر ذخیره لشکر شمال در پایگاه ذخیره لشکر الجلیل و انبار‌های آن در عمیعاد، مقر یگان کنترل هوایی و اداره عملیات هوایی در جهت شمالی پایگاه میرون، پایگاه‌های رامیا و الراهب و همچنین مناطق طبریا، عکا و صفد، شهر بندری حیفای اشغالی را با بیش از ۲۰۰ راکت درهم کوبید.

مناسب است به نکته‌ای کلیدی اشاره کنیم مبنی بر اینکه شدت و حدت انتقام حزب‌الله لبنان طی این سال‌ها بسیار تغییر کرده و در عرصه تقابل‌ و تبادل آتش بین دو طرف، روند رو به رشدی را شاهد هستیم که بعد از جنگ ۳۳ روزه آغاز و پایه‌های آن در سال ۲۰۰۶ بنا نهاده شد.

اما حجم و گسترگی عملیات اخیر حزب‌الله تا آنجا بود که رسانه‌های رژیم اسرائیل در واکنش به آن نوشتند که حمله موشکی امروز حزب‌الله بزرگترین حمله از ابتدای جنگ اخیر بوده است. گفتنی است که این حملات تنها بخش اندکی از توان دفاعی و بخشی ناچیز از تنوع تسلیحاتی حزب‌الله محسوب می‌شود که شامل موشک‌های نقطه زن، انواع پهپاد‌های هدایت شونده و انتحاری با برد‌های مختلف و کاربرد‌های متنوع و موشک‌هایی است که توان حمل یک تن مواد منفجره را دارند و همین مسپله مهم سبب بازدارندگی و ممانعت از اقدامی احمقانه و ماجراجویانه توسط صهیونیست‌ها در لبنان خواهد بود.

این میزان از واکنش به ترور یک فرمانده و سه رزمنده همراه وی فصل جدیدی را در نحوه تقابلات و انتقام گیری‌های مقاومت لبنان علیه اسرائیل ایجاد کرده است و جای آن است که هرچه بیشتر به علل و پشتوانه‌های این مدل جدید پاسخگویی بپردازیم. همچنین جای آن دارد که از خود بپرسیم «آیا می‌توان این تحلیل را مرتبط با عملکرد ایران در عملیات وعده الصادق دانست که در هر ثانیه یک موشک به سمت اسرائیل پرتاب می‌شد» و بنابراین این طور نتیجه گرفت که اعضای زنجیره مقاومت نیز هر کدام به تناوب دارای استعداد و توان دفاعی بالایی هستند و می‌توانند در برابر گستاخی‌های رژیم کودک‌کش صهیونیستی پاسخ‌های مناسب و بازدارنده داشته باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته