دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا؛

فاضل‌زاده: رتبه جهانی علم ایران یک پله صعود کرد

فاضل‌زاده: رتبه جهانی علم ایران یک پله صعود کرد
رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام گفت: ایران از سال ۲۰۲۴ تاکنون در پایگاه رتبه‌بندی‌ «اسکوپوس» به جایگاه ۱۵ و در «وب آو ساینس» به رتبه ۱۶ رسیده، اما باید سال ۲۰۲۵ فرا برسد تا نظر قطعی را اعلام کنیم و با همین استناد می‌توان گفت رتبه جهانی تولید علم ایران یک پله صعود کرده است.
کد خبر : 923454

سید احمدفاضل زاده رئیس موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره رتبه تولید علمی ایران در منطقه و جهان گفت: ایران و ترکیه در رتبه‌بندی‌های منطقه‌ای فاصله یک تا دو طبقه‌ای دارد و معمولا اختلاف آنها به ۳ تا ۴ هزار سند علمی می‌رسد.

رئیس موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام با بیان اینکه برگشت ایران به رتبه یک منطقه راحت است و همیشه همین جایگاه را داریم و گاهی اوقات هم به دو می‌رسیم، اما جابه‌جایی زیاد است، تاکید کرد: ایران در سطح جهانی تا پایان سال ۲۰۲۳ رتبه ۱۶ و ۱۷ اسکوپوس و وب آو ساینس را داشت، اما از سال ۲۰۲۴ تاکنون در اسکوپوس به جایگاه ۱۵ و در وب آو ساینس به رتبه ۱۶ رسیده است، اما باید سال ۲۰۲۵ فرا برسد تا نظر قطعی را اعلام کنیم و هنوز معیار‌ها و دلایل آن مشخص نیست، ولی با همین استناد می‌توان گفت رتبه تولید علمی جهانی ایران یک پله صعود کرده است.

وی ادامه داد: اگر به زیرساخت‌های آموزشی، پژوهشی و فناوری توجه نکنیم، قطعا جایگاه همین را از دست می‌دهیم؛ چراکه کشور‌های منطقه و پیشروی جهانی سرمایه گذاری جدی انجام می‌دهند.

فاضل زاده درباره مرجعیت علمی اظهار کرد: بحث مرجعیت علمی و فناوری در سطح ملی، منطقه‌ای و بین المللی حائز اهمیت است، معمولا در رتبه بندی‌ها هر دو وجه مقاله نویسی و مسئله محوری دارای اهمیت است؛ اگرچه وزن مقالات در سطح بین المللی بیشتر است.

وی با بیان اینکه نگاه ما در موسسه ISC در رتبه بندی دانشگاه‌ها به بحث آموزش، پژوهش، فناوری، دیپلماسی علمی و فناوری، حوزه فرهنگی و دانشجویی و مدیریت و بهره وری بر می‌گردد، تاکید کرد: در این راستا طی سه سال گذشته زیرساخت‌های متنوعی را با راه اندازی سامانه نان برای پاسخ به نیاز‌های کشور ایجاد کرده‌ایم و حدود ۲۰ هزار نیاز و ایده تا کنون در آن به ثبت رسیده و در طرح استاد محوری ۵ هزار پایان نامه در قالب ۳ هزار رساله دکتری و ۲ هزار عنوان پایان نامه تعریف و انتخاب شده است.

رئیس موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام با اشاره به اینکه مقاله محوری و نیاز محوری در مرجعیت علمی بسیار مهم است و تک شاخصه نیست، تاکید کرد: اگر اینگونه فکر کنیم مثل این است که بگوییم هر کدام از دروس مختلف پایه‌ای را ایجاد می‌کند، ولی بالطبع با توجه به محدودیت‌های مالی موجود در کشور مطمئنا باید پژوهش‌هایی را انتخاب کنیم که پاسخگوی نیاز‌های کشور باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته