دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تجلیل از پیرغلامان حسینی باحضور ۵۰۰ مهمان داخلی و خارجی/ نشان «پیرغلام» رونمایی شد

تجلیل از پیرغلامان حسینی باحضور ۵۰۰ مهمان داخلی و خارجی  نشان «پیرغلام» رونمایی شد
بیست‌ویکمین اجلاس تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی با شعار «کرمان، حسین آبادِ ایران» از نهم مرداد در کرمان آغاز می‌شود.
کد خبر : 923415

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری بیست‌ویکمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی با حضور سعید مقدسیان رئیس کمیته اندیشه‌ورزی اجلاس، جواد رمضان‌نژاد رئیس اجلاس، مهدی فداکار استاندار استان کرمان و عرفان خداپرست، حاج محسن طاهری و حاج محمد بازوبند از مداحان اهل بیت (ع)، ظهر امروز یکم مرداد ماه در سالن بسیج صداوسیما برگزار شد.

در ابتدا فداکار فرماندار کرمان اظهار کرد: قرار بود اجلاس تیرماه برگزار شود، اما دو انتخابات و مسائلی مثل برپایی مراسم اربعین در کرمان باعث تعویق اجلاس شد. مراسم در سه روز نهم تا یازدهم مرداد کاه در کرمان برپا می‌شود، وظیفه اصلی ما اسکان و کمک‌رسانی به حضور مهمانان با تشکیل کمیته پشتیبانی و مالی و اطلاع رسانی است، کار‌ها انجام شده و امید به خدا برنامه با آبرو برپا شود.

وی در ادامه افزود: حدود ۵۰۰ مهمان داخلی و خارجی از حوزه‌های مختلف برای این رویداد خواهیم داشت. افتتاحیه بر مزار شهید سلیمانی در گلزار شهدای کرمان برپا می‌شود، قدری کار دشوار است، اما تلاشمان را کردیم. اجلاس شاعران دهم مرداد در تالار فرهنگی هنری کرمان با برپایی روضه‌های خانگی و هیئت است که البته در کرمان رونق دارد. اختتامیه هم یازدهم در حسینیه ثارالله کرمان برپا خواهد شد. یک برنامه هم در بیت الزهرا در منزل شهید سلیمانی خواهیم داشت.

در ادامه خداپرست دبیر رویداد با اشاره به تلاش‌های معاونان استانداری برای برپایی این اجلاس گفت: سومین نشست بانوان را در تالار استانداری ویژه خانم‌های ستایشگر را خواهیم داشت که تولیدات مشخص شده در عرصه رسانه برای پیرغلامان نیز در آنجا به نمایش درمی‌آید. برنامه بیت الزهرا هم بزمی خوانی پیرغلامان خواهد بود و بازدید از مکان‌های گردشگری استان هم برای پیرغلامان را خواهیم داشت. شعار امسال اجلاس نیز «کرمان حسین آبادِ ایران» است.

رمضان نژاد همچنین درباره فرایند انتخابات پیرغلامان هم توضیحاتی داد افزود: برای انتخاب افراد مورد تجلیل نشان پیرغلام را طراحی کردیم که قبلا چنین چیزی نبود و در همین مراسم از آن رونمایی می‌شود. میزبان سال آینده هم استان خراسان رضوی خواهد بود و پرچم اجلاس به استاندار خراسان رضوی اعطا خواهد شد.

پوستر اجلاس هم به طراحی حسن روح‌الامین تولید شده است و وی با حضور در مراسم با وجود کسالتش عنوان کرد: لفظ پیرغلامان اعطایی جذابی است و بنده هم در گذشته به خاطر ارتباطم با هیئات فعالیتی داشتم که با امروز متفاوت بود. وقتی با این محتوا آشنا شدم، دیدم چیزی که بتواند ما به‌ازای این لفظ پیرغلام باشد پیدا نکردم و این کد و رمز بین افراد نام اشنا است. این لفظ واقعا خاکساری و آستان بوسی و غلامی درگاه را نشان می‌دهد که در تصویر به سختی بدست می‌آید. ما در این فرایند طراحی سعی کردیم سراغ یک پیرغلام برویم که حس و حالش منتقل شود.

در ادامه محمد بازوبند مداح پیشکسوت در صحبت‌هایی گفت: پیشنهادی خدمت آقای رمضان‌نژاد دارم که اگر تایید شد، انجام شود. پیشنهادم این است که در هر استان که اجلاس برپا می‌شود، یکی از میادین اصلی شهر بنام یک پیرغلام گذاشته شود و اولویت هم با پیرغلامی بگذارید که پدر شهید باشد.

سپس حاج محسن طاهری نیز گفت: قبل انقلاب توفیق یافتم در مسجد جامع کرمان حضور داشته باشم که اقای کافی حضور داشتند از زمان شهادت سردار دل‌ها هم اب و رنگ دیگر یافته است؛ لذا جایگاه استان ممتاز است و امسال پیرغلامان بخاطر حضور در حرم عشق پا به این استان می‌گذارند.

در بخش پرسش و پاسخ خداپرست دبیر رویداد عنوان کرد: ۲۰پیرغلام ملی و کشوری و ۱۰نفر بین المللی و ۲نفر از پیرغلامان کرمان را خواهیم داشت.

رمضان‌نژاد درباره  میهمانان اجلاس گفت: از ۱۳ کشور عراق، سوریه، هند، پاکستان، افغانستان و …. میهمان خواهیم داشت،.  چون محور مقاومت امسال جدی است در این راستا هم کارهایی کردیم. ما یادبود شهدای غزه و شهدای تروریستی کرمان را ویژه خواهیم داشت و از جمله روضه خانگی ها منازل شهدای ۱۳ دی است که یادبودشان  برگزار می شود اما از خود غزه نتوانستیم میهمانی داشته باشیم . 

وی اظهار داشت: بانوان پیرغلام امسال محدود هستند تمرکز بر بانوان ستایشگر هیئت های داخلی است.البته سال گذشته ازعراق نماینده داشتیم و امسال هم  خواهیم داشت. 

سپس فداکار درباره چند برنامه ویژه استانی گفت: تعزیه در استان هر ساله داریم که بیش از بیست هزار نفر برخی هایشان مخاطب دارد و ثبت هم شده است،  برنامه مهنا هم برپا می شود و سینه زنی بخصوص در بم هم با وجود گرمای افتاب ۶۳درجه ای در روز عاشورا داشتیم.

در انتهای این برنامه حاج حمید منتظری از مداحان اهل بیت به مداحی پرداخت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته