دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
هومان فاضل در گفتگو با آنا:

در سینما دیواری کوتاه‌تر از دیوار فیلمنامه‌نویسان نداریم

در سینما دیواری کوتاه‌تر از دیوار فیلمنامه‌نویسان نداریم
عضو هیئت انتخاب آثار نخستین رویداد استارتاپی فیلمنامه‌نویسی می گوید:همیشه وقتی مشکلی در تولید آثار نمایشی پیش می‌آید، اولین جایی که آسیب می‌خورد، صنف فلیمنامه‌نویس است. به عبارت دیگر انگار در سینما دیواری کوتاه‌تر از دیوار فیلمنامه‌نویسان نداریم.
کد خبر : 922674

هومان فاضل، فیلمنامه‌نویس و کارگردان در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، تاکید کرد که برخلاف اظهارنظرها، وضعیت فیلمنامه‌نویسی ما آنچنان دچار اشکال نیست ولی متاسفانه دیواری کوتاه‌تر از فیلمنامه‌نویسان وجود ندارد.

وی که عضو هیئت انتخاب آثار نخستین رویداد استارتاپی فیلمنامه‌نویسی است، با دفاع از حقوق فیلمنامه‌نویسان درباره گله‌مندی‌هایی که در زمینه فیلمنامه‌نویسی در کشور ما وجود دارد، توضیح داد: همواره گفته‌ام که وضعیت فیلمنامه‌نویسی ما آن گونه که عنوان می‌شود، دچار ضعف و اشکال نیست چراکه فیلمنامه‌نویسان بسیار خوبی داریم که ایده‌های درخشانی دارند و زمانی که یک کارگردان خوب در کنار آنان قرار بگیرد، معمولا نتیجه کارشان قابل تامل و مطلوب است، اما گاه اتفاق می‌افتد که یک فیلمنامه خوب، به خوبی کارگردانی نمی‌شود یا بازیگران آن از عهده ایفای نقش‌ها برنمی‌آیند و همین موضوع، سبب افت کیفی کار‌ها می‌شود.

این فیلمنامه‌نویس با اشاره به مشکلات گوناگونی که فیلمنامه‌نویسان در کار خود دارند، اضافه کرد: وقتی یک نویسنده دچار ممیزی و خودسانسوری شود، طبیعتا کارش، کیفیت و دلچسبی لازم را نخواهد داشت، اما هر زمان که دست نویسندگان را باز گذاشته‌ایم و گشایشی رخ داده و یک کارگردان همراه در کنار پروژه بوده، محصول قابل قبولی خلق شده است.

فاضل ادامه داد: بنابراین با این گزاره موافق نیستم که در بحث فیلمنامه دچار مشکل هستیم، اما متاسفانه عموما دیواری کوتاه‌تر از فیلمنامه‌نویسان وجود ندارد هم در تولید و هم در دستمزد. همیشه وقتی مشکلی در تولید آثار نمایشی پیش می‌آید، اولین جایی که آسیب می‌خورد، صنف فلیمنامه‌نویس است.

او درباره تاثیر برگزاری رویداد‌هایی مانند رویداد استارتاپی فیلمنامه‌نویسی بر رشد و ارتقای سطح فیلمنامه‌نویسی در کشورمان توضیح داد: ویژگی عمومی چنین رویداد‌هایی این است که قرار است شرکت‌کنندگان در آن آشنایی اولیه‌ای با ایده‌پردازی و طرح داشته باشند تا در فاصله سه روز در کنار هم و با مشاوره یک استاد، ایده‌ای را در کنار هم پرورش بدهند؛ بنابراین چنین رویدادی فرصتی برای جوانان ایجاد می‌کند که سریع‌تر بتوانند درباره ایده‌هایشان تصمیم‌گیری کنند.

فاضل با اشاره به ویژگی ساخت پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی ادامه داد: معمولا در بحث ساخت پروژه‌های تلویزیونی و سینمایی همیشه شتابزدگی وجود دارد؛ بنابراین قوام یک ایده، نیازمند مهارت است. استارتاپ‌های فیلمنامه‌نویسی این امکان را به شرکت‌کنندگان جوان می‌دهد که با چابکی بیشتری درباره ایده‌هایشان و قوام بخشیدن به آن تصمیم بگیرند.

وی درباره تاثیر این استارتاپ بر شناسایی استعداد‌های جوان و معرفی آنان به چرخه تولید کار توضیح داد: اگر یک استارتاپ فاصله بین خلق ایده و تولید آن را کم کند و بتواند شکاف بین نویسندگان و تهیه‌کنندگان را بردارد، قطعا بسیار موثر خواهد بود. در حال حاضر ما در بخش تولید یک روند دفترچه تلفنی داریم به این معنا که یک تهیه‌کننده در دفترچه تلفن خود شماره تعدادی فیلمنامه‌نویس و کارگردان را دارد و برای ساخت پروژه‌های خود با آنان وارد گفتگو می‌شود. به همین دلیل چرخه تولید بین چند نام مشخص اتفاق می‌افتد، اما اگر بتوانیم از ساختار سنتی تولید بیرون بیاییم و فاصله بین تولید فیلمنامه و تولید اثر را برداریم، قطعا به نتایج بهتری خواهیم رسید.

فاضل درباره توصیه‌های خود برای موثرتر بودن این رویداد توضیح داد: مهم این است که پس از ۳ روز این ایده‌ها و جمعی که شکل گرفته، رها نشود و نفرات بعدی بدانند نفرات قبلی به نتایجی دست یافته‌اند؛ بنابراین خیلی مهم است که این شرکت‌کنندگان و ایده‌هایشان بعد از ۳ روز رها نشوند و نتایج آن مشخص شود تا جوانان بتوانند روی آن حساب کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این سه روز روزنه و دروازه‌ای است برای ورود به چرخه تولید کار و البته چگونگی اجرای آن، اهمیت بسیاری دارد.

لازم به یادآوری است، اولین رویداد استارت آپی فیلمنامه‌نویسی با ریاست محمدحسین ایمانی خوشخو؛ رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی هفتم تا نهم مرداد ماه در مرکز همایش‌های بین المللی دانشگاه علم و فرهنگ برگزار می شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته