دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 تير 1403 - 10:35

اماواگر‌های دور جدید مذاکره آتش‌بس/ اسرائیل هشدار‌ها را جدی بگیرد

اماواگر‌های دور جدید مذاکره آتش‌بس  اسرائیل هشدار‌ها را جدی بگیرد
حماس انعطاف نشان داده، اما اسرائیل شرط تازه‌ای گذاشته و هم‌زمان بر شدت حملات به غزه هم افزوده است تا آنجا که مقاومت ترجیح می‌دهد سطح خوش‌بینی درباره دور جدید مذاکرات را کاهش دهد.
کد خبر : 921384

گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، حماس در بیانیه‌ای به نقل از «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی این جنبش هشدار داد که تهاجم اخیر رژیم صهیونیستی علیه غزه، مذاکرات صلح را در برهه حساس فعلی با تهدید مواجه می‌کند.

روز دوشنبه، بعد از یک‌شب بمباران بی‌وقفه، تانک‌های رژیم صهیونیستی به مرکز شهر غزه هجوم بردند و به مردم بی‌دفاع دستور تخلیه منطقه را دادند.

هنیه هشدار داده است که چنین تهاجمی می‌تواند مذاکرات را به خانه اول برگرداند و در چنین شرایطی نتانیاهو و ارتشش مسئول کامل شکست مذاکره خواهند بود

در حملات بامداد سه‌شنبه ارتش رژیم صهیونیستی به مناطق مختلفی از شهر غزه شامل «حی الصبره»، «المخیم الجدید»، «النصیرات»، «حی الدرج» و «دیر البلح» نیز چندین فلسطینی شهید و مجروح شدند.

حملات علیه غزه در حالی شدت گرفت که مقام‌های بلندپایه آمریکایی در تقلا برای به سرانجام رساندن مذاکرات آتش‌بس و تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل، در منطقه به سر می‌بردند.

هنیه هشدار داده است که چنین تهاجمی می‌تواند «مذاکرات را به خانه اول برگرداند». او همچنین تهدید کرد که «نتانیاهو و ارتشش مسئول کامل شکست مذاکره خواهند بود.»

اخطار هنیه در حالی صادر شد که حماس پیش‌تر هم «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل را به مانع‌تراشی در مسیر مذاکره متهم کرده بود.

در همین راستا، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین از قطر و مصر به‌عنوان کشور‌های میانجی خواست که مانع از «دست‌کاری‌ها و جرائمی» شوند که از سوی نتانیاهو انجام می‌شود.

نتانیاهو روز یکشنبه مدعی شد که هرگونه توافق آتش‌بس باید به اسرائیل مجوز ازسرگیری جنگ تا تحقق اهداف رژیم را بدهد.

این در حالی است که حماس در نسخه اصلاح‌شده پیشنهاد آتش‌بس، باهدف حصول توافق، از خود انعطاف نشان داده است.

حتی گفته می‌شود که حماس در روز یکشنبه با یکی از کلیدی‌ترین مفاد پیشنهادی آمریکا موافقت کرده و دیگر تعهد اسرائیل به برقراری آتش‌بس دائم را پیش‌شرط امضای توافق اولیه نمی‌داند.

روز دوشنبه، هیئتی از آمریکا به سرپرستی «ویلیام برنز» رئیس سیا وارد قاهره شد تا با هیئت امنیتی مصر برای تدارک دور جدیدی از مذاکرات غیرمستقیم میان اسرائیل و حماس رایزنی کند.

منابع آگاه به‌رغم خوش‌بینی‌های اولیه، سطحی از احتیاط را در گفتار خود رعایت می‌کنند و می‌گویند اگرچه در این دور از مذاکره، انتظار پیشرفتی قابل‌ملاحظه را دارند، به حصول توافق در آینده بسیار نزدیک هم چشم ندوخته‌اند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته