دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا؛

بیانی: در فوتبال ایران هیچ بازیکنی ۵۰ میلیارد تومان نمی‌ارزد/ کارگروه نظارت بر قرارداد‌ها همین حالا به مذاکرات باشگاه‌ها ورود کند

بیانی: در فوتبال ایران هیچ بازیکنی ۵۰ میلیارد تومان نمی‌ارزد  کارگروه نظارت بر قرارداد‌ها همین حالا به مذاکرات باشگاه‌ها ورود کند
پیشکسوت تیم استقلال گفت: در کشور بازیکنی نداریم که ۴۰ یا ۵۰ میلیارد تومان ارزش داشته باشد.
کد خبر : 920195

شاهین بیانی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره اینکه انعقاد قرارداد نجومی با برخی بازیکنان در حالی که قانون سقف بودجه تصویب و ابلاغ شده و کارگروه نظارت بر این سقف وجود دارد، اظهار کرد: یک سری قرارداد‌ها بسته می‌شود که ناشی از بازارگرمی مدیر برنامه‌های بازیکنان است. مدیران باشگاه‌ها نباید عجول باشند یا برای رقابت با دیگر مدعیان به هر قیمتی رضایت بدهند. البته یکی از ایراد‌های فوتبال دولتی این است که مدیران از جیب خرج نمی‌کنند که نگران باشند و مدیران باشگاه‌های خصوصی را هم ناچار می‌کنند تا رقم بالاتری را بپردازند.

تیم‌های بزرگ با بازیکنان معمولی نجومی توافق نکنند

وی ادامه داد: ارقامی که در قرارداد‌ها پرداخت می‌شود اصلاً با کیفیت بازیکنان نمی‌خواند. برای عالی‌ترین بازیکنان که شاید ۱۰ بازیکن هم نشوند تا ۲۰ میلیارد تومان کافی است، دیگر بازیکنان خوب هم با توجه به کیفیت فنی قرارداد ببندند که سقف بهترین آنها ۲۰ میلیارد تومان باشد. بالا بردن رقم قرارداد‌ها فوتبال ما را به بیراهه برده است. ارقام کاذبی با فوتبالیست‌ها قرارداد می‌بندند و کارگروه فدراسیون می‌تواند با نظارت خود، اجازه ندهد تا باشگاهی، قراردادی ببندد که به فوتبال ایران آسیب بزند. نیاز به رسیدگی دقیق وجود دارد تا پول‌های زیرمیزی و قرارداد‌های پشت پرده وجود نداشته باشد. الان دوگانگی ایجاد شده، بازیکنان خارجی با کیفیت خوب را می‌توان ارزان‌تر به ایران آورد. ماشاریپوف، یامگا، گولسیانی و اورونوف در استقلال و پرسپولیس خیلی تأثیرگذار بودند. باز هم می‌شود مثل این‌ها را جذب کرد تا تیم‌های بزرگ ما ناچار نشوند به بازیکنان معمولی، با قرارداد‌های نجومی توافق کنند.

سقف ۲۰ میلیارد تومان برای یک فصل رقم بسیار معقولی است

پیشکسوت تیم استقلال خاطرنشان کرد: سقف قرارداد در خارج از ایران هم وجود دارد، البته با ضوابط مشخص، یعنی باشگاه‌ها برای فوق ستاره‌ها حاضر به پرداخت ارقام نجومی می‌شوند. اما آن بازیکنان سرنوشت تیم را تغییر می‌دهند. هیچ‌گاه برای بازیکنانی که فوق ستاره یا ستاره نیستند، رقم بالا پرداخت نمی‌شود. بگذریم که استثنا‌هایی وجود داشته است. در داخل کشور بازیکنی نداریم که ۴۰ یا ۵۰ میلیارد تومان ارزش داشته باشد. کارگروه اجازه ثبت چنین قرارداد‌هایی را ندهد و فدراسیون فوتبال هم جریمه لحاظ کند. اگر زودتر این موضوع را حل نکنیم و همین حالا ورود نکنیم، به فوتبال کشور لطمه می‌خورد. سقف ۲۰ میلیارد تومان برای یک فصل رقم بسیار معقولی است. بیش از این نباید پرداخت شود. الان بازیکنی که از سپاهان به روسیه رفته با مبلغ بالایی قرارداد نبسته، پس دلیلی ندارد باشگاه‌های ما ارقام نجومی به بازیکنانی بدهند که در حد لژیونر شدن هم نیستند.

بازیکن داخلی به اندازه لیگ‌های عربی پول نخواهد

وی در مورد اینکه اگر ستاره‌های دهه ۵۰ تا ۷۰ فوتبال ایران بودند، چه قیمتی داشتند، عنوان کرد: اصلاً نمی‌توان فوتبالیست‌های الان را با آن دهه مقایسه کرد. فوتبال ما در آن زمان آماتور بود و البته بازیکنان با جان و دل بازی می‌کردند، پول اولویت آنها نبود. بازیکنان با عشق برای تیم‌های خود بازی می‌کردند. ضمن اینکه ما را نسل سوخته می‌دانستند. اصلاً درست هم نبود در زمان جنگ تحمیلی، یک بازیکن قرارداد بالایی ببندد. در هر دوره‌ای باید به اندازه عرف پول پرداخت و در حال حاضر هم با مقایسه نسبت به قرارداد لژیونر‌ها می‌توان قیمت را مشخص کرد. اگر بازیکنی پیشنهاد خارجی دارد برود و نخواهد به اندازه کشور‌های عربی در لیگ برتر پول بگیرد. مدیرعاملان باشگاه‌ها حساسیت به خرج ندهند، در رقابت با هم نیفتند تا به بازارگرمی ایجنت‌ها رونق دهند، خیلی بازیکنان هم بودند که در استقلال و پرسپولیس کیفیت بالایی نداشتند.

قرارداد نجومی یا بازیکن معمولی بسته می‌شود

بیانی با تأکید بر این نکته که لزومی نداشت تا رقم قرارداد‌ها نجومی شود، افزود: میلیارد‌ها تومان پول هر ساله پرداخت شده ولی کیفیت فوتبال ما پایین‌تر آمده، اگر صرف زیرساخت‌ها می‌شد و همچنین برای آکادمی‌ها صرف می‌کردند، الان با کمبود بازیکن مواجه نبودیم. ضمن اینکه با فروش بازیکنان مستعد آکادمی، باشگاه به درآمدزایی می‌رسید. از آکادمی و پشتوانه سازی فاصله گرفته شده که قرارداد نجومی یا بازیکن معمولی بسته می‌شود. مشکل ما این است که باشگاه‌های بزرگ ما ورزشگاه اختصاصی ندارند، دردسر زمین تمرین را حس می‌کنند ولی قرارداد ۳۰ تا چه بسا ۸۰ میلیارد تومانی می‌بندند.  

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته