دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

وقتی خنده بر هر درد بی‌درمان دواست

وقتی خنده بر هر درد بی‌درمان دواست
خندیدن و روحیه شاد علاوه بر اثرات روحی مثبت‌ می‌تواند در بهبود عملکرد قلب و کاهش فشار خون بالا نقش مهمی ایفا کند.
کد خبر : 920193

به گزارش خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ شوخی و خنده می‌توانند اثرات مثبت بسیار زیادی بر سلامت جسمی و روانی داشته باشند.

کاهش استرس و اضطراب از اولین فواید خنده است شوخی و خنده می‌تواند به‌عنوان یک راه طبیعی برای کاهش استرس و اضطراب عمل کند، به شکلی که هورمون‌های استرس‌زا مانند کورتیزول و آدرنالین را در بدن کاهش داده و موجب تولید بیشتر اندورفین‌، سروتونین و دوپامین به عنوان هورمون‌های شادی در بدن شوند.

همچنین خنده می‌تواند موجب بهبود و تقویت سیستم ایمنی بدن شود و مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها را افزایش دهد چراکه با خندیدن و تولید اندورفین‌ها احساس درد کمتر می‌شود.

به اشتراک‌گذاشتن انواع لطیفه‌ها که موجب شوخی و خنده می‌شود می‌تواند روابط اجتماعی را تقویت کرده و ضمن ایجاد حس نزدیکی و گسترش ارتباط با دیگران به بهبود وضعیت روحی و افزایش خوشحالی کمک کند.

خنده همچنین می‌تواند نگرش مثبت و خوش‌بینی را افزایش داده و با بهبود انرژی روحی به افراد کمک کنند تا با احساس خوبی روز خود را آغاز کنند.

مطالعات نشان داده‌اند که خنده و شوخی فرآیندهای شهودی و خلاقیت را تقویت و به افراد کمک ‌می‌کند تا بهتر و متفاوت‌تر به مسائل نگاه کنند، همچنین این دو عامل موجب می‌شوند احساس قدرت شخصی و اعتماد به‌نفس در افراد تقویت شود، زیرا افرادی که می‌توانند با چشم طنز به اتفاقات نگاه کنند، معمولاً توانایی بالاتری در مدیریت و حل مسائل دارند.

تأثیرات مثبت خنده بر فشارخون 

آزمایش‌ها و تحقیقاتی که در این زمینه انجام‌شده است، نشان می‌دهد که خنده می‌تواند به‌طور موقت فشارخون را کاهش دهد. 

خنده ممکن است موجب تسهیل در جریان خون و بهبود عملکرد عروق خونی شود که نهایتاً کاهش فشارخون را در پی دارد، اگرچه این تأثیرات ممکن است به‌صورت موقت و کوتاه مدت باشد، اما به‌طورکلی، خنده و شادابی می‌توانند به بهبود سلامت قلبی و عروقی کمک کنند، بااین‌حال، درمان و کنترل فشارخون باید توسط پزشک متخصص تأیید شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته