دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا تشریح شد؛

تفاوت‌های آبله‌مرغان و زونا/ ضعف سیستم ایمنی ابتلا به زونا را تشدید می‌کند

تفاوت‌های آبله‌مرغان و زونا  ضعف سیستم ایمنی ابتلا به زونا را تشدید می‌کند
مدیر گروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه معمولاً هر چه سن بیشتر باشد احتمال افزایش ابتلا به زونا نیز دوچندان می‌شود، گفت: احتمال ابتلا به بیماری زونا در افراد بالای ۵۰ سال چند برابر بیشتر از دیگر سنین است.
کد خبر : 920186

آمیتیس رمضانی مدیر گروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره بیماری زونا اظهار کرد: معمولاً حدود ۱۰ درصد افرادی که در سنین کودکی مبتلا به آبله‌مرغان شده‌اند، در آینده زونا می‌گیرند.

وی دلیل ابتلا ۱۰ درصد افراد به زونا را این‌گونه مطرح کرد: وقتی برخی افراد برای اولین بار دچار آبله‌مرغان می‌شود، ویروس به‌صورت نهفته سال‌ها در عقده‌های عصبی پنهان می‌ماند. افزایش سن و ضعف سیستم ایمنی بدن شرایط را برای فعال شدن دوباره این ویروس فراهم می‌کند. این ویروس با فعال شدن دوباره در مسیر عصبی قرارگرفته و خودش را به پوست می‌رساند درنتیجه در برخی نقاط بدن مانند زونا ظاهر می‌شود.

دبیر انجمن متخصصین عفونی کشور افزود: معمولاً هرچه سن بیشتر باشد احتمال افزایش ابتلا به زونا نیز دوچندان می‌شود. احتمال ابتلا به بیماری زونا در افراد بالای ۵۰ سال چند برابر بیشتر از دیگر سنین است. ممکن است افرادی که در سن‌های بسیار کم مبتلابه آبله‌مرغان شده و سیستم ایمنی ضعیف یا بیماری زمینه‌ای دارند در سنین کمتر مانند ۴۰ سال نیز مبتلابه زونا شوند، اما به‌صورت کلی و عمومی سن ابتلا به زونا بالای ۵۰ سال است.

معمولاً هر چه سن بیشتر باشد احتمال افزایش ابتلا به زونا نیز دوچندان می‌شود احتمال ابتلا به بیماری زونا در افراد بالای ۵۰ سال چند برابر بیشتر از دیگر سنین است

ضعف در سیستم ایمنی ابتلا به زونا را تشدید می‌کند

رمضانی ضعیف بودن سیستم ایمنی و افزایش سن را یکی از دلایل اصلی ابتلا به زونا دانست و گفت: علاوه بر موارد گفته‌شده استرس فراوان، داشتن بیماری‌های مزمن مانند سرطان و بیماری‌‎های قلبی، می‌تواند از دیگر عوامل تشدید کنده برای ابتلا به زونا باشد.

وی در پاسخ به‌ این سؤال که آیا زونا بیماری خطرناکی است، بیان کرد: خیر، زونا بیماری خطرناکی نیست و فقط درد‌های شدیدی را برای بیمار ایجاد می‌کند. علاوه بر آن هرچه سن افراد بالاتر باشد احتمال دردناک بودن زخم‌های زونا نیز بیشتر است و ممکن است تا چند ماه پس از بهبودی نیز فرد در محل بروز ضایعات زونا احساس درد داشته باشد.

 

بررسی تفاوت‌های آبله مرغان و زونا/ ضعف در سیستم ایمنی ابتلا به زونا را تشدید می‌کند

 

مدیر گروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور تصریح کرد: زونا به‌صورت موضعی ایجاد می‌شود و همه بدن را درگیر نمی‌کند. معمولاً ضایعات زونا در اطراف چشم، دنده‌ها، شکم و پهلو ایجاد می‌شود.

زونا به‌صورت موضعی ایجاد می‌شود و همه بدن را درگیر نمی‌کند

رمضانی ادامه داد: برای درمان زونا معمولاً به ۵ روز زمان نیاز است و علائم پوستی ناشی از آن بیماری پس از ۱۰ روز از بین می‌رود؛ اما نکته قابل‌توجه این است که در برخی افراد درد‌های ناشی از آن تا ماه‌ها باقی می‌ماند. اگر فرد سریع به پزشک مراجعه کند و اشکال تشخیص وجود نداشته باشد، تا حد مطلوبی می‌توان از عوارض این بیماری پیشگیری کرد.

چه فرقی بین زونا و آبله مرغان است؟

وی به بیان تفاوت‌های میان زونا و آبله مرادان پرداخت و گفت: زونا یک ضایعه محدود است درحالی‌که آبله‌مرغان تمام سطح بدن را پر می‌کند. در آبله‌مرغان ابتدا دانه‌های قرمزرنگ ظاهر می‌شود، کم‌کم برجسته شده و مانند تاول بر روی پوست باقی می‌ماند سپس داخل تاول‌ها پر از آب‌شده و بعد از مدتی خشک و از بین می‌روند؛ اما در زونا هیچ‌کدام این مراحل وجود ندارد.

دبیر انجمن متخصصین عفونی کشور افزود: آبله‌مرغان بیشتر در سنین کودکی مشاهده می‌شود و همراه با تب شدید است. در آبله‌مرغان عوارض بیماری کمتر بوده درحالی‌که به دلیل ابتلا به زونا در سنین بالا، ممکن است این بیماری در افراد عوارضی همچون درگیری ریه و درگیری مخچه ایجاد کند، اما جای نگرانی نیست و بعد از مدتی این عوارض از بین می‌رود.

 

بررسی تفاوت‌های آبله مرغان و زونا/ ضعف در سیستم ایمنی ابتلا به زونا را تشدید می‌کند

 

راه‌های انتقال زونا

رمضانی خاطرنشان کرد: معمولاً زونا دردناک تراست. زونا نیز مانند آبله‌مرغان واگیر دارد؛ اما زمانی که تماس به‌صورت مستقیم با زخم و ضایعه باشد. اما در مقابل اگر کسی آبله‌مرغان بگیر و در فضای بسته با دیگر افراد حضورداشته باشد احتمال بسیار زیاد همه آن افراد مبتلابه آبله‌مرغان می‌شوند، زیرا این بیماری از طریق تنفس هم منتقل می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته