دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

۱۳۸ بیمار مبتلا به دنگی در کشور شناسایی شد/ ۷ مورد ابتلای داخلی

۱۳۸ بیمار مبتلا به دنگی در کشور شناسایی شد  ۷ مورد ابتلای داخلی
معاون وزیر بهداشت از شناسایی ۱۳۸ بیمار مبتلا به تب دنگی از اردیبهشت‌ امسال تا امروز خبر داد.
کد خبر : 920130

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسین فرشیدی معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری با موضوع تب دنگی اظهار کرد: حداقل سه اداره کل در معاونت بهداشت و تمام معاونت‌های وزارت بهداشت درگیر این بیماری هستند. با این حال ما فقط ۲۰ درصد این اقدامات را می‌توانیم انجام دهیم. سایر ارگان‌ها مانند وزارت کشور، نیرو‌های مسلح و ... هم باید در کنار ما قرار بگیرند.

وی افزود: اهمیت مقابله با تب دنگی برای ما بسیار زیاد است. چند وقت دیگر هم درگیر اربعین هستیم و یک جمعیت مواج از شرق به غرب از پاکستان به سمت غرب ایران می‌آیند این در حالی است که یکی از مراکز پشه آئدس شهر پنجور پاکستان است.

فرشیدی بیان کرد: سال ۹۵ نظام مراقبت ما به بررسی و کشف پشه آئدس در ایران که در سال ۹۸ ما پشه و تخم این پشه را در شهر بندرلنگه استان هرمزگان کشف کردند. همان موقع دستورالعمل‌های درمانی را هم تدوین کرد.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه در سال ۹۸ ما اولین کشوری بودیم که پشه را پیدا کردیم، اما بیمار نداشتیم، گفت: این کار بسیار بزرگی بود، بیشتر کشور‌ها اولین بار بیمار را پیدا کردند پس از  آن پشه را پیدا کردند. این را سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد.

این مسئول ادامه داد: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ما یک بیمار را شناسایی کردیم که هیچ‌یک از آنها منشا داخلی نداشتند و بیمار در امارات مبتلا و به ایران آمده بود. ما این را گزارش کردیم. یک مقرارات بهداشتی داریم به نام ahr یعنی اینکه اگر یک بیماری که ممکن است تبدیل به همه گیری شوند را به سازمان جهانی بهداشت گزارش کنیم.

وی اظهار کرد: از ابتدای اردیبهشت تا امروز ۱۳۸ مبتلا در کشور شناسایی شدند که تنها ۷ مورد از آنها در کشور و در بندر لنگه مبتلا شدند. سایر مبتلایان از کشور‌های دیگر مانند امارات، پاکستان و بنین به ایران وارد شدند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته