دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پوکی استخوان، علائم، پیشگیری و راه‌های درمان

پوکی استخوان، علائم، پیشگیری و راه‌های درمان
پوکی استخوان یا اُستئوپوروز از نتایج کاهش چگالی استخوان است که موجب ضعف و شکستن آسان استخوان‌ها می‌شود.
کد خبر : 920234

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، پوکی استخوان یا اُستئوپروز (Osteoporosis) یک بیماری مزمن و پیشرونده است که موجب کاهش چگالی استخوان و ضعف آن می‌شود. این بیماری معمولاً بدون علامت‌های خاص شروع می‌شود و در طول زمان باعث تخریب استخوان و افزایش خطر شکستگی‌های استخوانی می‌شود.

علت پوکی استخوان

پوکی استخوان معمولا به دلیل عواملی نظیر کمبود ویتامین D، کمبود کلسیم، پیری، فعالیت بدنی ناکافی، استفاده از داروهای خاص و برخی بیماری‌ها ایجاد می‌شود.

پوکی استخوان در زنان بیشتر از مردان رایج است. این امر به دلیل تغییرات هورمونی است که زنان در طول عمر خود تجربه می‌کنند، از جمله این تغییرات کاهش هورمون‌های جنسی مؤثر در حفظ چگالی استخوان است. علاوه بر این، زنان پس از سنوات تخمک‌گذاری ممکن است با کاهش هورمون‌های تستسترون و استروژن مواجه شوند که منجر به کاهش چگالی استخوان و افزایش خطر پوکی استخوان می‌شود. از این رو، زنان بعد از سنوات تخمک‌گذاری و در سال‌های پس از یائسگی باید به خصوص به حفظ سلامتی استخوان‌های خود توجه ویژه داشته باشند.

عوارض پوکی استخوان

استخوان‌های پوک شده به راحتی قادر به تحمل فشار و وزن نیستند و این باعث افزایش خطر شکستگی‌های استخوانی، به خصوص در استخوان‌های کمر و ستون فقرات، ناحیه پهلو و مچ دست می‌شود. شکستگی‌های استخوانی نه تنها موجب درد و ناتوانی فیزیکی می‌شوند، بلکه ممکن است منجر به کاهش کیفیت زندگی، افزایش خطر افسردگی و اضطراب و کاهش استقلال فرد شوند.

درمان شکستگی‌های استخوانی نیازمند مراجعات پزشکی، بستری شدن و درمان‌های طولانی‌مدت است که هزینه‌های مالی بالایی را برای فرد و جامعه به همراه دارد. از سوی دیگر برای پیشگیری از شکستگی‌های استخوانی، ممکن است فرد نیاز به مصرف داروهای ضد پوکی استخوان داشته باشد که با خطرات جانبی مثل عفونت‌ها، آسم، سرطان و غیره همراه هستند.

پیشگیری از پوکی استخوان

برای پیشگیری از پوکی استخوان می‌توان از اقداماتی نظیر مصرف مناسب کلسیم و ویتامین D، محصولات لبنی، سبزیجات، ماهی، تخم‌مرغ و مکمل‌های غذایی استفاده کرد. ورزش منظم به ویژه ورزش‌های مقاومتی وزنه برداری، پیاده روی، دوچرخه سواری، شنا و تنیس به منظور تقویت و استحکام استخوان‌ها و همچنین سلامت آنها بسیار مفید است.

اجتناب از عوامل خطر مانند مصرف الکل، سیگار، کافئین، استفاده از داروهای کورتیکواستروئید، نقص‌ هورمون‌های جنسی (در زنان) و کاهش وزن بدن می‌تواند به پیشگیری از پوکی استخوان کمک کند. همچنین حفظ وزن سالم و اجتناب از افزایش وزن ناگهانی یا کاهش وزن بدن بیش از حد، مراقبت از سلامت روحی و روانی، و مراجعه منظم به پزشک برای بررسی وضعیت استخوان‌ها، آزمایش‌های تراکم استخوان و تهیه برنامه‌های پیشگیری مناسب نیز از اقدامات مهم در پیشگیری از پوکی استخوان محسوب می‌شوند.

 

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته