دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
روانشناس بالینی در گفت‌وگو با آنا تشریح کرد؛

کودکان تک‌فرزند با چه مشکلاتی روبه‌رو هستند؟

کودکان تک‌فرزند با چه مشکلاتی روبه‌رو هستند؟
یک روانشناس بالینی گفت: این احتمال وجود دارد که کودکان تک‌فرزند در آینده فردی منزوی، افسرده و مضطرب باشند.
کد خبر : 920612

حسین روزبهانی روانشناس بالینی و استاد دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره عوارض تک فرزندی کودکان اظهار کرد: این احتمال وجود دارد که کودکان تک فرزند در آینده فردی منزوی، افسرده و مضطرب باشند. همچنین این افراد بیشتر در معرض بلوغ جنسی زودهنگام و ابتلا به بیماری‌های شخصیت هستند.

وی ادامه داد: گفتن این نکته مهم و ضروری است که همه کودکان تک فرزند به طور صددرصد دچار این موارد گفته شده نمی‌شوند و قرار نیست همیشه این رفتارها در افراد تک فرزند مشاهده شود. اگر والدین سبک درست فرزندپروری را بدانند و با احساسات کودک خود آشنا باشند و درصدد شکوفایی او حرکت کنند، این موارد فرزند بسیاری از خانواده‌ها دیده نمی‌شود.

این روانشناس بالینی افزود: خانواده‌ها باید بدانند کودکانی که تک فرزند هستند، نیاز است اوقات فراغت بیشتری را با دوستانشان سپری کنند. اکنون با توجه به شرایط اقتصادی موجود در کشور، شاغل بودن مادران، خانه‌های کوچک، ساعت‌های زیادی که والدین در محل کار هستند و سبک‌های متفاوت زندگی باعث شده خانواده‌ها به تک فرزندگی اکتفا کنند.

روزبهانی با بیان اینکه تک فرزند‌ها افرادی منظم، مرتب، باوجدان و با اعتماد به نفس بالا هستند، بیان کرد: تک فرزندها معمولا روحیه رقابت طلبی کمتری دارند. درحالی که اگر افراد می‌خواهند در آینده فردی موفق باشند باید رقابت درست و اصولی را یادبگیرند و به دنبال پیشرفت باشند.

وی مطرح کرد: افراد تک فرزند توجه و حمایت بیشتری از والدین خود دارند؛ بنابراین احتمال خودخواهی، خود محور بودن در این کودکان بسیار زیاد است. این افراد به نظرات دیگران اهمیت نداده و فقط نظر خودشان را ارجح می‌دانند. همچنین احتمال دارد در آینده به دلیل تک فرزند بودن تعاملات اجتماعی ضعیفی نسبت به دیگر هم سن و سالان خود داشته باشد.

این استاد دانشگاه آزاد افزود: معمولا افراد تک فرزند برای رسیدن به هدف‌هایشان از کمک والدین استفاده کرده‌اند؛ بنابراین مفهوم شکست و ناکامی را به شکل واقعی خود درک نکرده‌‍ و ناکام نشده‌اند همین باعث می‌شود در آینده استحکام نداشته باشند. آنها انتظار دارند همه چیز برایشان فراهم باشد و اطرافیان کار‌های آنها را انجام دهند.

روزبهانی با بیان اینکه احتمال نازپرورده بودن کودکان تک فرزند وجود دارد گفت: ممکن است این افراد لوس، گوشه‌گیر، منزوی و مغرور باشند. این افراد به دلیل این که در خانه هم‌بازی نداشته‌اند تا با او سرگرم شوند در آینده نیز در محیط کار با چالش‌های فراوانی روبه رو خواهند بود. زیرا از همه افراد توقع دارند طبق سلیقه آنها رفتار کنند و تحمل ناکامی و شکست را ندارند. کودکان تک‌فرزند سریع‌تر از دیگر کودکان وارد دوران بزرگ‌سالی می‌شوند.

وی با اشاره به این که ممکن است تک‌فرزند‌ها افرادی کمال‌گرا، پرتوقع و از انعطاف پذیری کمی برخوردار باشند، تصریح کرد: برای رفع این مشکلات گفته شده خانواده‌ها باید فرزندانشان را در دوران کودکی،  بیشتر در محیط‌های شلوغ مانند مهد کودک قرار دهند تا با هم سن و سال‌های خودشون بیشتر تعامل داشته باشند. خانواده‌ها فضا را جوری طراحی کنند که اگر کودکشان ناراحت یا خوش حال است همه احساساتش را با آنها در جریان بگذارد.

این روانشناس بالینی خاطرنشان کرد: خانواده‌ها به تمام نیاز‌های کودکشان پاسخ مثبت ندهند و همه درخواست‌های آنها را قبول نکنند. کودکان باید تجربه شکست داشته باشند تا تحمل شکستشان بالا برود. کودک  باید پاسخ نه بشنود و یاد بگیرد که همه چیز طبق میل و سلیقه آنها حرکت نمی‌کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: تک فرزندی استرس
ارسال نظر
هلدینگ شایسته