دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

تغییر کارویژه داروخانه‌های دانشگاهی؛ گسترش اقتصاد به جای آموزش

تغییر کارویژه داروخانه‌های دانشگاهی؛ گسترش اقتصاد به جای آموزش
نایب رئیس انجمن داروسازان تهران با انتقاد از رشد بی رویه داروخانه‌های دولتی و دانشگاهی خواستار توجه بیشتر به بخش خصوصی شد.
کد خبر : 920231

بهمن صبور نایب رئیس انجمن داروسازان تهران در گفت و گو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، در رابطه با چرایی دستور سرپرست ریاست جمهوری مبنی بر توقف تأسیس داروخانه‌های دولتی اظهار کرد: از تاریخ ۹ تیرماه ۱۴۰۰ که آیین‌نامه جدید تأسیس داروخانه‌ها ابلاغ شد، مجوز تأسیس چهار هزار داروخانه صادر شد و در نتیجه آن بین ۲۵ تا ۳۰ درصد به تعداد داروخانه‌های کشور افزوده شد. این تعداد موجب اشباع تعداد داروخانه‌ها در کشور شدند و اگر داروخانه‌های دولتی هم با توجه به امتیاز‌هایی که در اختیار آنها قرار داده می‌شوند به این تعداد افزوده می‌شد عملا موجب ناترازی در موضوع ارائه خدمت به مردم و تضعیف بخش خصوصی می‌شد.

وی افزود: از سوی دیگر برخی از دانشکده‌های داروسازی نیز در سالیان گذشته اقدام به تأسیس داروخانه‌های آموزشی می‌کردند، در حال حاضر به جای یک بخش آموزشی تبدیل به یک بخش اقتصادی شده و چندین شعبه دایر کرده‌اند. در دهه ۶۰ و ۷۰ این دانشکده‌ها دانشجو‌های خود را به داروخانه‌های خصوصی می‌فرستادند تا آموزش ببیند. الان این را می‌گویند که برای آموزش این دانشجو‌ها نیاز به داروخانه دارند در حالیکه این ظرفیت در بخش خصوصی وجود داشته که همچنان پذیرای دانشجویان داروسازی و آموزش به آنان باشد لذا نیازی به تأسیس داروخانه جدیدی ندارند.

صبور با بیان اینکه اصل ۴۴ قانون اساسی و تأکید رهبر انقلاب بر بخش خصوصی است، گفت: اگر این دانشکده‌ها راست می‌گویند و برای آموزش به دانشجویان خود نیاز به داروخانه دارند، داروخانه را در یک منطقه محروم دایر کرده و دانشجویان را در آن منطقه آموزش دهند. این در حالی است که آنها حاضر به چنین کاری نیستند. آنها در بهترین نقاط تهران داروخانه دایر کرده‌اند و در خواست داده‌اند که تعداد داروخانه‌های خود را افزایش دهند در حالیکه این به نفع مردم و کشور نیست.

وی با بیان اینکه این پتانسیل در آیین‌نامه تأسیس داروخانه‌ها وجود دارد که هر نهاد و ارگانی برای درمانگاه یا مرکز درمانی خود داروخانه تأسیس کند، گفت: این در شرایطی است که این ارگان یک داروساز معرفی کند داروخانه و پروانه مورد نظر به نام داروساز باشد. علی‌رغم این ظرفیت این ارگان‌ها نمی‌خواهند چنین کاری را انجام دهند و می‌خواهند که داروخانه به نام همان ارگان باشد.

نایب رئیس انجمن داروسازان تهران با بیان اینکه پیش از اینکه آیین نامه جدید توسط دولت ابلاغ شود سالانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ مجوز تأسیس داروخانه صادر می‌شد، گفت: پس از ابلاغ آیین نامه جدید سالی بیش از دو هزار مجوز تأسیس داروخانه صادر شد، در نتیجه بیش از ۴ هزار داروخانه در کشور تأسیس شد که بیش از ۹۰۰ داروخانه آن تنها در تهران بود.
او یادآور شد: تجربه نشان داده است که یک داروخانه دولتی با امتیازاتی که دارد به اندازه چند داروخانه بخش خصوصی کار می‌کند و عملا بخش خصوصی را تضعیف می‌کند.

وی با بیان اینکه سالانه حدود ۲ هزار دانشجوی داروسازی فارغ التحصیل می‌شوند، گفت: این تعداد داروساز نیاز به کار دارند و گسترش بخش دولتی و داروخانه‌های دانشکده داروسازی نمی‌تواند جوابگوی حجم زیادی از این تعداد دانشجو باشد به همین دلیل باید به بخشی خصوصی بیشتر بها داده شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته