دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس دفتر آموزش وزارت بهداشت:

تب دنگی درمان علامتی دارد/ درمان جادویی وجود ندارد

تب دنگی درمان علامتی دارد  درمان جادویی وجود ندارد
رئیس دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه تب دنگی داروی جادویی و معجزه آسا ندارد، گفت: این بیماری درمان علامتی دارد.
کد خبر : 920170

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، فرشید رضایی در نشست خبری تب دنگی با بیان اینکه برگزاری دوره آموزشی درباره تب دنگ برای خبرنگاران بسیار مهم است؛ چرا که دانش خبرنگاران حوزه سلامت درباره این بیماری مهم است، گفت: برخی مثل بلاگرها و برخی پزشکان نسبت به تب دنگی اطلاع‌رسانی می‌کنند که موارد غلط است.

وی با بیان اینکه ۶ میلیون نفر در سال گذشته میلادی به تب دنگی مبتلا شدند، گفت: عمده موارد ابتلا در آمریکای جنوبی بود. کشورهایی مانند پاکستان، هندوستان و امارات در سال گذشته به این بیماری مبتلا شد. 

وی با تاکید بر اینکه میزان ابتلا به این بیماری در ژانویه امسال نسبت به سال گذشته بیشتر است، گفت: کشور انگلستان نسبت به این بیماری هشدار داده است؛ بیماران شناسایی شده در این کشور از هند آمده بودند.

رئیس دفتر ارتقای سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه وقتی یک شهرستان خوب با این پشه مبازه می‌کند شانس گزش بیماران کم میشود، گفت: در حال حاضر کشور امارات متحده عربی درگیر این بیماری شده و بیمارستان‌های آن پر شده‌اند، این در حالیست که این بیماری در آن کشور کنترل شده بود اما بارندگی و سیل اخیر معادلات را بر هم زد.

وی در ادامه با بیان اینکه رسانه‌ای زرد به جای افزایش آگاهی ایجاد هیجان می‌کند، گفت: نسبت به ایجاد هیجان ترس می‌کند به جای اینکه افزایش آگاهی دهند.

این متخصص عفونی با تاکید بر اینکه در حال حاصر وضعیت شهرهای ما بسیار خوب است، گفت:  با آموزش و در دسترس قرار دادن وسایلی که نیاز داشته باشند رفتار بهداشتی شکل می‌گیرد.

وی در رابطه با آمورش‌های مقابله با این بیماری  نیز گفت: گروه اول مسافران تایلند، امارات و سنگاپور هستند که هدف آموزش قرار می‌گیرند. گروه دوم هم بیمار و خانواده او هستند  و گروه دوم بیمار و خانواده اوست که چگونه باید از خود و بیمار مراقبت کنند.

رضایی یادآور شد: تب دنگی، درمان پیچیده‌ای ندارد،  باید تب را کنترل کنیم.عمد بیماران بدون علامت بوده یا بیماری را خفیف می‌گیرند، در واقع ۴۰ تا ۸۰ درصد بدون علائم هستند، ۲۰ درصد بیماری را شدید گرفته و مرگ هم در بین بیماران یک درصد است، آن‌ هم کسانی هستند که بیماری زمینه‌ای دارند.مصرف مایعات در بیمار اهیمت دارد. مایعات شیرین و گازدار و قهوه در فاز بیماری توصیه‌ نمی‌شود. 

رضایی تاکید کرد: داروی اختاصی و جادویی پشه و چیزی که عنوان می‌کنند معجون چند گیاه برای این بیماری کاربردی نیست. تا ۷ روز تب فرد بیمار فروکش می‌کند.

او ادامه داد: در همه موارد نیاز مراجعه به پزشک ندارند، اما به کرکز به است مراقبت سلامت یا پزشک خاناوده و اگر علائم هشدار پساز فروکش تبر پیدا کشد با ازمایش خون تشخیص داده میشود. 

رضایی با بیان اینکه گروه سوم پزشکان هستد که باید تحت آموزش قرار بگیرند، گفت: اصحاب رسانه با وزارت بهداشت هماهنگ باشند با یک مطلب می‌توان جان چند نفر را نجات داد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته