دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 خرداد 1395 - 10:10
مدیرعامل سابق استقلال در گفت‌وگو با آنا:

مدیران چون از جیب دولت خرج می‌کنند پیشنهاد میلیاردی به بازیکنان می‌دهند/ وزارت ورزش جلوی قراردادهای میلیاردی را بگیرد

کاظم اولیایی گفت: وزیر ورزش و بهرام افشارزاده که فاصله اتاق آنها به 10 متر هم نمی‌رسد چطور از کار همدیگر اطلاع ندارند و بعد از بستن قرارداد با بازیکن، تازه وزیر متوجه می‌شود و می‌خواهد جلوی آنها را بگیرد؟
کد خبر : 91962

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا، با پایان یافتن رقابت‌های فوتبالی ایران، مذاکرات باشگاه‌ها با بازیکنان کلیدی لیگ برتری آغاز شد. در این بین بعضی از مدیران باشگاه‌ها برای به تثبیت جایگاه خود در صندلی مدیریت باشگاه به دنبال بستن تیمی مقتدر و جذب بازیکنان باکیفیت هستند و برای رسیدن به هدفشان هم هرکاری که لازم باشند انجام می‌دهند. یکی از کارهایی که مدیران باشگاه ها در فصل نقل و انتقالات انجام می‌دهند دادن پیشنهادهای وسوسه انگیز به بازیکنان است و همین امر موجب گران شدن قیمت فوتبالیست‌ها در چند سال اخیر شده‌ است.


در روزهای اخیر بعضی از این مدیران برای جذب بازیکنان مدنظرشان قراردادهای گرانقیمت با بازیکنان امضا کردند و این مساله موجب نارضایتی وزیر ورزش از این موضوع شد و وزیر شخصا به این مساله ورود پیدا کرد تا مانع از بستن قراردادهای میلیاردی باشگاه‌ها با بازیکنان شود.


کاظم اولیایی مدیرعامل سابق باشگاه‌های استقلال و پاس در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی آنا، در مورد فصل نقل و انتقالات فوتبال ایران و مذاکرات مدیران باشگاه‌ها و پیشنهادهای وسوسه‌انگیز آنها به بازیکنان گفت: «مشکل اصلی که زمینه‌ساز گران شدن بازیکنان می شود، ساختار ناقصی است که در فوتبال ما وجود دارد. متاسفانه ساختار فوتبال ما به گونه‌ای است که مدیران بقای خودشان را در نتیجه گرفتن تیم‌ها می‌بینند و برای کسب نتایج خوب که باعث شود آنها صندلی مدیریت را حفظ کنند دست به هر کاری می‌زنند. یکی از راه‌های کسب نتایج خوب داشتن بازیکنان خوب است. در فوتبال ایران هم تعداد محدودی از بازیکنان هستند که در نقل و انتقالات مشتری دارند و زمانی که یک بازیکن خودش را در یک فصل نشان داد همه باشگاه‌ها برای به خدمت گرفتن آن وارد عمل می‌شوند و هر باشگاهی برای جذب آن بازیکن پیشنهاد بالاتری به او می‌دهد و خودبخود قیمت بازیکن چند برابر می‌شود.»


وی ادامه داد: «مساله دیگری که باعث می‌شود تا باشگاه‌ها پول‌های گزافی را برای به خدمت گرفتن بازیکن خرج کنند، این نکته است که دست مدیران در جیب دولت است و زمانی که باشگاه باید از جیب دولت خرج کند و پول شخصی نباشد هیچ دلسوزی برای آن پول نمی کنند و ضررش را مردم می‌بینند. برای نمونه دو باشگاه پیکان و سایپا که در رشته‌های ورزشی فعالیت می‌کنند هر ساله خرج‌های زیادی را در رشته‌های ورزشی پرداخت می‌کنند و از طرف دیگر قیمت ماشین های خودشان را چند برابر قیمت واقعی به بازار عرضه می‌کنند در چنین شرایطی مدیران این دو باشگاه بدون هیچ نگرانی خرج می‌کنند.»


اولیایی در مورد نقش وزارت ورزش برای رسیدگی به بالارفتن قیمت بازیکنان فوتبال بیان کرد: «وزارت ورزش در راس و کمیسیون ماده 5 در جز به خوبی می‌توانند این مساله را کنترل کنند. کمیسیون ماده 5 زمانی که باید مجوز حرفه‌ای شدن باشگاه‌ها را صادر کند می‌تواند با گذاشتن شروطی مانع از خودسری مدیران در بستن قراردادهای بالا با بازیکنان شود و در راس آن وزارت ورزش و شخص وزیر هم باید در این مساله ورود پیدا کند و مانع از این کار شود ولی متاسفانه هیچ نوع مدیریتی در این زمینه صورت نمی‌گیرد. برای مثال در چند روز اخیر وزیر از مبلغ قرارداد چند بازیکن استقلال گلایه داشته و دستور توقف جذب بازیکن را در این باشگاه داده است. حال سوال من اینجاست که وزیر و بهرام افشارزاده که فاصله اتاق آنها به 10 متر هم نمی‌رسد چطور از کار همدیگر اطلاع ندارند و بعد از بستن قرارداد با بازیکن، تازه وزیر متوجه می‌شود و می‌خواهد جلوی آنها را بگیرد؟»


وی افزود: «زمانی که وزیر از عملکرد مدیر باشگاه دولتی یا هیات مدیره آن باشگاه ناراضی است دلیلی ندارد تا آنها را در سمتشان ابقا کند ولی متاسفانه هیات مدیره که مهمترین رکن باشگاه‌ها است در باشگاه‌های دولتی ما فرمایشی است و نمی‌تواند کاری را انجام دهد.»


مدیرعامل سابق باشگاه استقلال در رابطه با راهکارهای برون‌رفت از مشکلات فصل نقل و انتقالات که مانع از گران شدن بی رویه قیمت بازیکنان شود اظهار داشت: «باشگاه‌های فوتبال ما باید درآمد و هزینه خودشان را بالانس کنند و از جیب خودشان هم خرج کنند. زمانی که درآمد و هزینه بالانس شود باشگاه‌ها به درآمدزایی می‌رسند و آن زمان می‌توانند هزینه بازیکنان را پرداخت کنند و در کنارش هم سود ببرند. الان هر باشگاه لیگ برتری باید برنامه بودجه سالانه اش را در اختیار کمیسیون ماده 5 بگذارند و کمیسیون باید مبالغ بودجه باشگاه‌ها را کنترل کند و به نوعی آنها را ملزم کند تا پایان سال بتوانند بودجه خودشان را تامین کنند و فقط این مبالغ روی کاغذ نوشته نشود که بعدها در تامین بودجه دچار مشکل شوند.»


اولیایی در مورد وجود پول‌های زیاد در فوتبال که باعث ضعف این رشته ورزشی در ایران می‌شود افزود: «از روزی که فوتبالیست‌های ما به بستن قراردادهای میلیاردی عادت کردند فوتبال ما هم هیچ پیشرفتی نداشته است. تیم‌های باشگاهی ایران تمام افتخاراتشان در عرصه باشگاهی به زمانی مربوط می‌شود که بازبکنان مبلغ قراردادشان خیلی پایین بود و با جان و دل برای تیم‌های خودشان بازی می‌کردند اما بستن قراردادهای میلیاردی در چند سال اخیر باعث شد تا تیم‌های ما در آسیا نتایج ضعیفی را کسب کنند و در این فصل هم که حتی در بین 8 تیم برتر آسیا هم نتوانستیم نماینده‌ای داشته باشیم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته