دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 تير 1403 - 14:20
ایران فناور در دولت آینده؛ (۲۷)

بهره‌گیری از متخصصان دانشگاهی در مراکز تصمیم‌گیری

بهره‌گیری از متخصصان دانشگاهی در مراکز تصمیم‌گیری
عضو هیئت‌علمی دانشگاه گفت: استفاده از افراد متخصص و باتجربه دانشگاهی در مراکز تصمیم‌گیری از اهم مطالبات فعالان حوزه علم و فناوری کشور از رئیس‌جمهور جدید است.
کد خبر : 918699

علیرضا فرخ‌بخت عضو هیئت‌علمی گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی انزلی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا توجه به موضوع هوش مصنوعی و علم داده‌ها، علوم شناختی و رفتاری، علوم اطلاعات، محیط‌زیست، غذا، دارو و سلامت را از اولویت‌های کاری نامزد‌های ریاست‌جمهوری در حوزه علم و فناوری کشور عنوان کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که چه مؤلفه‌هایی باید مدنظر مسئولان قرار گیرد تا رشد علمی کشور متوقف نشود، بیان کرد: توسعه مراکز پژوهشی در دانشگاه‌ها و الزام دانشجویان و استادان به فعالیت‌های پژوهشی، افزایش سهم پژوهش از بودجه کشور و الزام مراکز تصمیم‌گیری به استفاده از پژوهش‌های انجام‌شده و یا اجرای پژوهش قبل از اخذ تصمیم‌گیری از مهم‌‍ترین موضوعات و مؤلفه‌هایی است که باید مورد توجه مسئولان برای تداوم رشد علمی کشور قرار گیرد. 

عضو هیئت‌علمی گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی انزلی درباره چگونگی گستره علمی در استان‌های کشور، مطرح کرد: یکسانی در همه استان‌ها مشاهده نمی‌شود و باید برای ادامه رشد علمی بر اساس قابلیت‌ها، فرصت‌ها و ضعف‌های هر استان برنامه‌ریزی صورت گیرد. 

بهره‌گیری از متخصصان دانشگاهی در مراکز تصمیم‌گیری

فرخ‌بخت استفاده از افراد متخصص و باتجربه دانشگاهی در مراکز تصمیم‌گیری که بتوانند با مطالعه، پژوهش و در نهایت ایده منجر به اتخاذ تصمیمات بهتر شوند را از اهم مطالبات فعالان حوزه علم، پژوهش و فناوری کشور از رئیس‌جمهور جدید عنوان کرد.

وی وجود نیرو‌های متخصص، باتجربه و ایده‌پرداز، وجود منابع اولیه و تنوع رشته‌های تخصصی در بیش‌تر استان‌ها و دانشگاه‌ها را از نقاط قوت حوزه علم و فناوری کشور برشمرد و توضیح داد: نگاه تخصصی‌تر و واقعی به پژوهش و حوزه علم و فناوری، بودجه اندک حوزه علم و فناوری، استفاده از افراد غیرمتخصص در حوزه علم و فناوری و عدم استفاده از نتایج فعالیت‌های انجام‌شده از نقاط قابل تأمل حوزه علم و فناوری در کشور است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته