دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
اقدام مهم قوه قضائیه در راستای حفظ حقوق عامه؛

۸۰۰ کنده آفت‌زده پاک‌سازی شد/ بازگشت حقابه پارک چیتگر پس از ۱۰ سال

۸۰۰ کنده آفت‌زده پاک‌سازی شد  بازگشت حقابه پارک چیتگر پس از ۱۰ سال
در پی ورود دادستانی تهران به مسئله آفت‌زدگی و خشک شدن درخت‌های پارک جنگلی چیتگر، با پیگیری‌های صورت گرفته اقدامات لازم برای آبیاری درختان و پاک‌سازی کنده‌های آفت‌زده پارک انجام شد.
کد خبر : 918291

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، بوستان چیتگر یکی از پارک‌های جنگلی تهران است که در غرب پایتخت و در منطقه ۲۲ شهرداری تهران قرار دارد؛ این پارک در مسیر باد‌های غربی تهران قرار دارد و از این‌رو در تلطیف هوای این کلان‌شهر سهم بسزایی دارد که خشک شدن و قطع درختان آن باعث ورود ریزگرد‌های به شهر تهران می‌شود.

سیزدهم خردادماه در پی افزایش نگرانی‌ها در مورد خشک شدن درختان پارک چیتگر دادستان تهران به موضوع ورود و دستوراتی در رابطه با جلوگیری از خشک شدن بیشتر درختان این پارک صادر کرد.

با دستور دادستان تهران سرپرست دادسرای ناحیه ۳۷ (ویژه انفال) از محل مورد اشاره بازدید میدانی انجام داد و جلساتی با حضور دستگاه‌های متولی برگزار شد. دادستان تهران در این جلسات دستورات ویژه‌ای را صادر کرد.

تشکیل کارگروه ویژه و ارائه راهکار‌های جلوگیری از خشک شدن درختان و احیای آنها، تهیه شناسنامه و پلاک‌کوبی کلیه درختان، انعقاد متمم قرارداد درخصوص گنجاندن ضمانت اجرای لازم و پیش‌بینی منابع آبی مورد نیاز برای آبیاری درختان، ایجاد شبکه تامین آب جدید و آبیاری فضای سبز و درختان پارک جنگلی چیتگر، بررسی امکان رشد و احیای درختان، آبیاری منظم و با برنامه درختان ظرف یک ماه توسط شهرداری، جمع‌آوری درختان خشک و آفت‌زده و کاشت همزمان درختان با بن بالا، تحویل نقشه‌ها و مستندات قانونی جهت اخذ سند کاداستر بوستان چیتگر به مساحت ۸۷۰ هکتار به اداره کل ثبت اسناد املاک استان تهران، تحویل زمین و صدور پروانه ساخت جهت احداث تصفیه خانه موسوم به خرگوش‌دره و سایر تصفیه خانه‌ها جهت آبیاری بوستان‌های تهران، ارائه گزارش عملیات اجرایی و پیشرفت فیزیکی پروژه به همراه برنامه زمان‌بندی اجرایی به دادستانی تهران از سوی شرکت آب و فاضلاب استان تهران ظرف یک هفته، ارائه گزارش وضعیت درختان بوستان‌های تهران از حیث سالم بودن، خشک بودن، نیمه خشک بودن و... از سوی سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران، بروزرسانی سامانه نهال، انتخاب پیمانکار برای پلاک کوبی درختان بوستان چیتگر، راه‌اندازی تأسیسات لازم جهت بهره‌برداری از پساب مجتمع شهید باقری به منظور آبیاری درختان بوستان چیتگر از سوی شهرداری منطقه ۲۲ تهران، پیگیری و اجرای عملیات عمرانی احیای قنوات (در ۴ نقطه) جهت استفاده برای آبیاری درختان، بازدید میدانی بر نحوه اجرای تعهدات واحد‌های تولیدی و صنعتی درخصوص ایجاد فضای سبز و نگهداری از آن از سوی اداره محیط زیست شهر تهران، اعمال نظارت در نحوه نگهداری درختان در کلیه پارک‌های تهران خصوصا پارک چیتگر از سوی اداره منابع طبیعی، استقرار یگان حفاظت منابع طبیعی با اختصاص نیرو و امکانات لازم در مناطق هشت گانه بوستان‌ها و جنگل‌ها، از مهم‌ترین دستورات دادستان تهران به مراجع ذیربط بود.

با توجه به قطع و خشکاندن درختان در خیابان‌ها و بزرگراه‌های تهران و جرم‌انگاری این امر در قوانین جاری شهرداری، شهرداران مناطق ۲۲ گانه تهران و همچنین سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران مکلف شدند علاوه بر نظارت جامع، دقیق و مستمر نسبت به معرفی اشخاص خاطی حقیقی و حقوقی جهت تشکیل پرونده قضایی به دادستانی تهران اقدام کنند.

پس از پیگیری‌های ویژه دادستان تهران و انجام اقدامات لازم پروژه آبیاری درختان پارک جنگلی چیتگر، پاک‌سازی آفت درخت‌ها و صدور سند اراضی پارک و بوستان جنگلی چیتگر تحت مالکیت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور پس از ۶۰ سال انجام شد. پس از ۱۰ سال نیز حقابه پارک جنگلی چیتگر به این پارک بازگشت.

دادستان تهران که برای بازدید میدانی از پیشرفت عملیات پروژه به پارک جنگلی چیتگر مراجعه کرده بود با شاره به میزان حدنگاری انجام شده پارک جنگلی چیتگر گفت: با همکاری دستگاه مربوطه طی یک هفته سند کل کاداستر پارک جنگلی چیتگر صادر و تحویل اداره منابع طبیعی شد.

صالحی با بیان اینکه بوستان جنگلی چیتگر در کاهش آلایندگی شهر تهران موثر است، گفت: گزارشات مردمی در خصوص پارک جنگلی چیتگر در فضای مجازی به دست دادستانی رسید و در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: جلسات متعددی با مدیران منابع طبیعی، ثبت اسناد و املاک، شهرداری، محیط زیست، آبفا و آب منطقه‌ای برگزار شد و در نهایت با پیگیری‌ها نتایج مطلوبی در مدت کوتاه رخ داد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته