دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
خوشدل در رادیو گفت‌وگو عنوان کرد:

معرفی بزرگ‌ترین دانشگاه علوم‌پزشکی ایرانی در منطقه و جهان‌اسلام

معرفی بزرگ‌ترین دانشگاه علوم‌پزشکی ایرانی در منطقه و جهان‌اسلام
رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران گفت: با ۲۰ هزار دانشجو، بزرگ‌ترین دانشگاه علوم پزشکی کشور هستیم و رتبه بزرگ‌ترین دانشگاه علوم پزشکی جهان اسلام و منطقه غرب آسیا را نیز در اختیار داریم.
کد خبر : 917616

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، علیرضا خوشدل رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با حضور در برنامه «گفتگوی علمی» با اشاره به یک میلیون و 177 هزار و 977 دانشجویی که در دانشگاه آزاد تحصیل می‌کنند، گفت: کل واحدهای دانشگاه آزاد به صورت همگرا و پیوسته یک دانشگاه محسوب می‌شوند و دانشگاه علوم پزشکی زیر مجموعه دانشگاه آزاد فعال است.

وی با اشاره به 53 هزار هیئت علمی در دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: نزدیک 20هزار دانشجو و 1000 عضو هیئت علمی در دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران فعال هستند و 25درصد دانشجویان تحصیلات تکمیلی را می‌گذرانند و حدود 50 درصد در مقاطع کارشناسی به تحصیل می‌پردازند.

در این دانشگاه ترکیبی از رشته‌ها وجود دارد که قسمی در وزارت بهداشت و بخشی در وزارت علوم تولی گری می‌شوند. این روند فرصتی بی نظیر فراهم می‌کند تا پیگیرِ حوزه‌های بین رشته‌ای و فرا رشته‌ای باشیم.

دانشگاه آزاد مدلی از آموزش مبتنی بر نیازهای جامعه و حل مسئله را در نظر دارد و ریاست عالی این دانشگاه نیز مشوق و انگیزه دهنده برای این کار است و تلاش می‌شود نظام کلی دانشگاه آزاد منطبق با این تحولات هدایت شود.

جذب دانشجوی خارجی

خوشدل به پراکندگی دانشکده‌ها و بیمارستان‌ها در سطح شهر اشاره کرد که چالش‌هایی در راستای نگهداری و رسیدگی را به همراه دارد و البته شبکه‌ای را در نقاط مختلف توزیع می‌کند.

این مجموعه متشکل از 10 دانشکده، سه بیمارستان، 7 داروخانه، 5 مرکز درمانی و یک مرکز سلامت روان و دیگر حوزه هاست که به صورت متفرق خدمات بهداشتی درمانی را ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به واحدهای دندانپزشکی، پزشکی و علوم دارویی در دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی اظهار کرد: خوشبختانه امروز در همه دانشکده‌ها و رشته‌ها گواهی اعتبار بخشی WFME و وزارت بهداشت را داریم که به صورت غیر مشروط و قطعی این مجوزها را دریافت کردند.

این شرایط مسیری برای ورود این دانشگاه به عرصه بین المللی را فراهم نموده؛ به گونه‌ای که از دو سال گذشته شروع به جذب دانشجو و برگزاری دوره‌هایی به زبان غیر فارسی کرده‌ایم و حدود 600 نفر در دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران تحصیل می‌کنند و معمولا کشورهای شرقی دوره‌های ما را سپری می‌کنند. همچنین پذیرش دانشجویان با وسواس و به سختی شکل می‌گیرد. این افراد باید تا موعد ارتباط با بیمار، به زبان فارسی هم مسلط شوند.

*رتبه برتر کشوری

خوشدل از آمادگی علمی برای توسعه این حوزه خبر داد و در عین حال افزود: یک دانشجوی خارجی ابتدا به رتبه بندی بین المللی یک دانشگاه توجه می‌کند. دانشکده دندانپزشکی رتبه یک شانگهای را در میان دیگر دانشگاه‌های دندانپزشکی کشور دارد و همین وضعیت درباره دیگر دانشگاه‌های ما دیده می‌شوند و جزو دانشگاه‌های برترِ رتبه بندی بین المللی در کشور هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران گفت: برای گسترش این حوزه باید به زیر ساخت‌هایی قوی تر مجهز شویم و با توجه به تقاضای بسیار برای تحصیل در دانشگاه‌ها، تلاش داریم با کمک دیگر واحدها در استان تهران پردیس‌هایی را شکل داده و دوره‌های علوم پایه در مجموعه‌های دیگر برگزار شود تا در عرصه بالینی به ما ملحق شوند.

وی لزوم افزایش تعداد هیئات علمی این دانشگاه را هم متذکر شد و به رادیو گفت‌وگو گفت: یکی از الزامات مورد توجه، عرصه بالینی است؛ در این راستا سه بیمارستانِ مِلکی داشته و با بیش از 30 بیمارستان قرارداد داریم. ظرفیت بیمارستان‌های کشور مختص مردم است که باید هنرِ استفاده از آن را داشته باشیم.

خوشدل از خرید بیمارستان 750 تختخوابی خبر داد که به زودی به شبکه آموزش دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران اضافه خواهد شد و خاطرنشان ساخت: اسناد اعتبار بخشی جایگاه علمی دانشگاه را نشان می‌دهد که بسیاری دانشگاه‌های دولتی موفق به کسب آن نشدند. اعتبار بخشی مراکز درمانی هم درجه یک و بالاتر می‌باشد که نشان از توجه کیفی به آموزش و درمان است.

متعهد در آموزش

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با اشاره به افزایش سالانه 25 تا 35 درصدیِ دانشجویان این دانشگاه گفت: دانشگاه آزاد ترند اجتماعی نسبت به رشته‌ها را بررسی کرده و رویکردی متعهدانه در آموزش دارد یعنی دانش و مهارت حرفه‌ای و اجتماعی لازم برای کار مناسب را ارائه می‌دهد.

مدل دانشگاه علوم پزشکی توسعه در کل استان است؛ یعنی واحدهای فیروزکوه، شهریار و رودهن به سان اقمار ما هستند و برخی رشته‌ها در سایر شهرهای استان تهران برگزار می‌شوند و نیز ظرفیت‌های مازاد را نیز به عنوان پردیس خود استفاده می‌کنیم.

معرفی بیمارستان‌ها

خوشدل با اشاره به فعال بودن 264 تختخواب بیمارستان فرهیختگان در غرب تهران که قطب پیوند کلیه ایران است، گفت: این بیمارستان یکی از مقاصد قابل اعتماد و جزو انتخاب‌های اول مردم است که توریست درمانی فعالی در حوزه پیوند و نفرولوژی دارد و خدمات خوبی به مسافران خارجی می‌دهد و از کشورهای دور به این بیمارستان مراجعه می‌کنند.

در منطقه مرکزی تهران بیمارستان باسابقه بوعلی فعال است که در سال 1330 آغاز به کار کرد و چندی پیش توسط دانشگاه آزاد خریداری شد که با 220 تخت فعال ارائه خدمت می‌کند. فضای درمانی و عمومی قابل قبولی دارد ولی با توجه به قدمت این بنا، ترجیح می‌دهیم بیمارستان جدیدی در کنار آن بسازیم.

بیمارستان امیرالمومنین(ع) هم در جنوب تهران در نازی آباد فعالیت دارد که تخصصی و فوق تخصصی است. در این بیمارستان‌ها دستیار تخصصی پزشک تربیت می‌کنیم و سطح این بیمارستان‌ها کاملا خوب و قابل قبول است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران همچنین از مرکز خدمات درمانی شهرک قدس در غرب تهران و کلینیک دندانپزشکی در پاسداران سخن گفت که با بیش از 300 یونیت به مردم ارائه خدمت می‌کند. کلینیک جامع روان شناسی و بالینی هم با آخرین تکنولوژی روز در تجریش فعال است.

حمایت خیرین

خوشدل با اشاره به بخشی دیگر از اقدامات صورت گرفته اظهار کرد: در هر بیمارستان دفتر خیرین سلامت را داریم که در دانشگاه نیز فعال است. این حوزه هنوز ظرفیت‌های بسیاری دارد و تصور می‌کنیم اگر بیمارستان‌ها به دست خیرین توسعه یابد، ارائه خدمت بیشتر برای مردم فراهم آورده‌ایم.

وی در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت‌وگو با اشاره به این که دانشگاه علوم پزشکی به عنوان یک واحد آموزشی اجتماعی ماموریت‌هایی را برای خود تعریف کرده است، گفت: باید ارائه خدمات ارتقای سلامت برای مردم و به دست مردم صورت گیرد.

بزرگ‌ترین در منطقه و جهان اسلام

خوشدل یادآور شد: با داشتن 20 هزار دانشجو بزرگ‌ترین دانشگاه علوم پزشکی کشور هستیم و رتبه بزرگ‌ترین دانشگاه علوم پزشکی جهان اسلام و منطقه غرب آسیا را نیز دارا می‌باشیم و تصور می‌کنم این آمار تکلیف اجتماعی و ملی را بر دوش ما می‌گذارد تا این ظرفیت را به کمک همه ایرانیان و مسلمانان منطقه رشد دهیم و به نقطه اتکا برای همه مردم منطقه و مسلمانان تبدیل شویم و به نظر می‌رسد این ظرفیت به دست خیرین و نیکوکاران به منصه ظهور می‌رسد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران خاطرنشان کرد: سعی داریم ظرفیت‌های مناسب ایجاد شود تا شرایط رفاهی بیشتر برای همکاران پدید آوریم. برای دانشجویان پیامی دارم که مسیر سرآمدی را رها نکنند. ممکن است این دانشگاه در سال‌هایی اولویت نبوده باشد ولی امروز بیشترین رتبه المپیادها از آن دانشگاه آزاد است.

همچنین به مردم عزیز ایران اعلام می‌کنم دانشگاه آزاد علوم پزشکی تهران مختص شماست و ارائه خدمت می‌کند. از ما درمان‌های نوین و مدل‌های جدید ارائه خدمت را بخواهند که شاید در دانشگاه‌های دولتی بدین شکل میسر نباشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته