دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 خرداد 1403 - 09:02

سعید جلیلی: «ریال» باید حاکمیت داشته باشد/ انضباط مالی شرط اصلی رونق بازار

سعید جلیلی: «ریال» باید حاکمیت داشته باشد  انضباط مالی شرط اصلی رونق بازار
نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه دولت باید انضباط مالی داشته باشد، اگر دولت انضباط مالی نداشته باشد، تولیدکننده آسیب می‌بیند. اگر می‌گوئید اقتصادمان بالنده باشد، باید «ریال» حاکمیت داشته باشد.
کد خبر : 917319

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، سعید جلیلی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری، صبح امروز (یکشنبه) با جمعی از تولیدکنندگان و اهالی صنعت، در مجتمع سرچشمه دیدار کرد.

جلیلی با بیان اینکه خوشحالم فرصتی برای گفت‌وگو با تولید کنندگان پیش آمده، بیان کرد: این دیدار سی و سوم در هشت سال گذشته است که با تولید کنندگان دارم؛ در بسیاری از موارد مسائل و مشکلاتی که مطرح می‌شود که جدید نیستند.

وی ادامه داد: در طول این مدت ده‌ها کتاب که به شناخت و رفع این مسائل کمک کند، خواندم. از بررسی غربی‌ها به اقتصاد ما، تا دیگر منابع و نظرات را خواندم؛ سال ۴۰ گروهی به ایران آمدند و با پژوهش، کتبی در زمینه آسیب شناسی مشکلات اقتصاد ایران نوشتند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با طرح این موضوع که بسیاری از مشکلات اقتصادی ما از آن سال‌ها همچنان ریشه دارد، گفت: ما وظیفه خودمان می‌دانستیم که در دولت سایه، مشکلات و نقاط قوت و ضعف را بشناسیم و در برطرف کردن نقاط ضعف کمک کنیم. برای ما حل مشکلات و استفاده از ظرفیت‌های کشور مهم است. به لحاظ روش شناسی بحث، اینکه فقط ضعف را مطرح کنیم کافی نیست. با تمرکز بر نقاط قوت می‌توان ضعف‌ها را برطرف کرد.

جلیلی همچنین افزود: اگر می‌خواهیم مسائل و مشکلات کشور را حل کنیم، حتماً باید ضعف‌ها را بشناسیم و همچنین نقاط قوت را نیز بدانیم. در کنار ضعف‌های عمده بخش دولتی در بخش خصوصی هم ضعف‌هایی وجود دارد. باید نگاه دقیقی داشته باشیم. این جمع‌ها بسیار مغتنم است اما باید هدفدار دنبال شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: با تعارف و نمایش کشور اداره نمی‌شود. اگر شما با دولت تعارف داشته باشید و نقاط ضعفش را نگوید درست نیست، بلکه باید در مورد مشکلات بحث کنیم.

جلیلی با بیان اینکه آسیب‌های بخش دولتی باید حل شود، گفت: اداره کشور نقشه می‌خواهد. اگر می‌خواهید مسائل کشور حل شود بر اساس نقشه باید گره‌ها را باز کنیم. یکی از مشکلات ما این است که کارها را بدون مشورت اجرایی می‌کنند و لازم است که مشورت در امور پیشینی شود.

وی ادامه داد: ۶۴ شورای اقتصادی وجود دارد که تصمیم اقتصادی می‌گیرند و با هم ارتباط هم ندارند و این قطعاً به اقتصاد کشور آسیب می‌زند. ما یک حرکت منسجم به هم پیوسته لازم داریم اگر می‌خواهیم آن حرکتمان شکل بگیرد. باید هم‌افزا باشند.

وی عنوان کرد: در شعارهای انتخاباتی ممکن است کسی شعاری را طرح کند که رأی‌آور باشد اما من معتقدم شعاری که می‌دهیم باید عصاره برنامه‌ها باشد. شعار ما یک واقعیت عینی دارد. در بررسی‌هایی که حاصل ۱۱ سال مطالعه دولت در سایه است، امروز ما یک جهان فرصت داریم؛ اگر برخی کشورها نفت و گاز و دریا و امکان گردشگری و… دارند، ما همه آن را داریم و علاوه بر آن یک ظرفیت جوان تحصیل کرده متخصص هم داریم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: وقتی این همه ظرفیت داریم، پس اشکال در چیست؟ وقتی یک جهان فرصت داریم اگر مدیریت درست باشد باید بتواند کشور را جهش دهد نه فقط اداره کند. این چگونه است؟ این‌طور که دولت ایرادات خودش را برطرف کند. ایرادات را باید قبلاً بررسی کرده باشد و از فردای انتخابات لازم است این مسائل کلید بخورد.

جلیلی ادامه داد: الان هم نزدیک ده‌ها حکم داریم که باید کار شود و عمده آن در بحث مسائل اقتصادی است. مشکلات باید یکی یکی برطرف شود. یکی از فرصت‌های پیش روی دولت چهاردهم همزمانی کار دولت با شروع برنامه توسعه هفتم است. این برنامه مورد وفاق است و امروز قانون است.

وی این پرسش را که برنامه توسعه چقدر می‌تواند در مسیر پیشرفت کشور مؤثر باشد مطرح کرد و گفت: دولت اصلاً قائل نبود برنامه ششم را بنویسد و مجلس برنامه را نوشت و نتیجه‌اش رشد صفر یا هفت دهم درصدی بود. البته گفتند سی درصد برنامه اجرا شده. این سی درصد که همان امور اجرایی کشور بود را لحاظ کردند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: فرصت‌ها برای ایران به یک پشتوانه اثباتی موجود است و نمی‌توان گفت که نمی‌شود. برای رشد بهره‌وری، مدیریت، نیروی انسانی و فناوری نیاز داریم. یکی از مباحث بسیار جدی این است که در بزنگاه‌های تاریخی که یک پیشرفت فناوری و علمی شکل می‌گرفته‌، دولت ما غایب بود و عقب می‌مانده. ما امروز در موقعیتی هستیم که در مرزهای دانش عقب نیستیم و این یک پشتوانه نیروی انسانی می‌خواهد که آن‌را ارتقا دهد.

جلیلی در بخشی از سخنانش با اشاره به کتابی که وزیر خارجه آمریکا با عنوان هوش مصنوعی و آینده انسانی، نوشته است، گفت: برخی فناوری‌های جدید مانند هوش مصنوعی، مناسبت‌های قدرت را تغییر می‌دهد که اگر دولت‌ها به آن دسترسی پیدا کنند، به قدرت دست پیدا می‌کنند. معتقدم اگر دولت نتواند اندازه ۴ سال -مطابق جهان- رشد کند، کشور را به میزان ۴۰ سال عقب می‌اندازد.

وی بر انضباط اداری دولت تاکید کرد و ادامه داد: نباید ۶۴ شورای مستقل وجود داشته باشد. دولت باید انضباط مالی داشته باشد. اگر انضباط مالی نداشته باشد، تولید کننده آسیب می‌بیند. اگر می‌گوئید اقتصادمان بالنده باشد، باید ریال حاکمیت داشته باشد. باید مشخص باشد که اولویت‌های ما چیست؟ خلق پول که دارد با هزینه ملت انجام می‌شود در چه جهتی است؟ یکی از فرصت‌های دولت چهاردهم همزمانی با اجرای قانون جدید بانک مرکزی است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین بیان کرد: انضباط برای تحقق رشد ۸ درصد، لازم است اما کافی نیست. هسته اصلی رشد در اصلاح ساختار اداری و ایجاد نظام مالی جدید است. بورس در حقیقت نمایشی از واقعیت اقتصاد یک کشور است و اگر اقتصاد کشور را سامان دهیم، در بورس نمود خواهد داشت. و وقتی می‌گویم یک جهان فرصت، این ممکن نیست مگر این‌که بستر مشارکت مردم را ایجاد کنیم و باید برنامه داشته باشیم که بتوانیم بستر مشارکت مردم را ایجاد کنیم.
جلیلی خاطرنشان کرد: تصمیم‌گیری به موقع از مواردی است که در رفع موانع رشد مورد نیاز است و نباید تردید وجود داشته باشد. باورم این است که اگر این ظرفیت‌های مردمی خود را بشناسیم، مشکلات حل می‌شود. اگر می‌خواهیم بهره‌وری شکل دهیم فقط سرمایه نمی‌خواهد بلکه مدیریت و نیروی انسانی و فناوری می‌خواهد.

وی افزود: در اقتصاد باید میدان را بشناسید. اگر ندانید رقیب و دشمنتان کیست، موفق نمی‌شوید. دشمنان ما رسماً می‌گویند راهبرد فشار حداکثری. هم اعلام می‌کنند و هم در عمل نشان می‌دهند. این یعنی اعلام جنگ. نباید اقتصاد کشور را معطل مذاکره با آنها کرد. رفتند مذاکره کردند و همه تعهدات را انجام دادند. طرف مقابل نه تنها تعهداتش را عمل نکرد بلکه از مذاکره بیرون رفت.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: نمی‌شود کشور را معطل کرد که فلان فرد آمریکایی برمی‌گردد یا نمی‌آید. ترامپ و بایدن هر دو تحریم‌ها را بیشتر کردند؛ ما با فرصتی که داریم می‌توانیم طرف را از تحریم کردن پشیمان کنیم و عرصه‌ی آن عرصه‌ی اقتصادی است.

وی افزود: باید میدان را بشناسیم. از من پرسیدند به اف ای تی اف می‌پیوندید یا خیر؟ من می‌گویم صورت سوال اشتباه است. شما ۴۱ بند قرارداد بستید و به همه تعهدات خود عمل کرده‌اید در حالی‌که طرف مقابل به هیچ‌کدام از تعهدات خود عمل نکرده است. به جای این‌که طلبکار باشید می‌گوئید به اف ای تی اف می‌پیوندید یا خیر. باید صورت مسئله را بدانیم چیست که دچار اشتباه نشویم.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، عنوان کرد: دولت باید نقش آفرینی کند و باید برای هرکسی که می‌خواهد در این زمینه نقش آفرینی کند امکان را فراهم کند. مثلاً یک شرکت خصوصی اصفهانی در عرض چند سال توانست ۷۰۰ نیروی متخصص جذب کند. آیا دانشگاه صنعتی اصفهان نمی‌تواند چنین حرکت‌هایی را شکل دهد؟ اگر ما ده‌ها دانشگاه داریم، نسبت‌شان با این برنامه رشد ۸ درصد چیست؟ چه میزان برنامه ارزآوری را به دانشگاه‌ها دادیم؟ اینها مباحث مهمی است که باید دنبال شود. دولت باید بستر را فراهم کند و موانع را بردارد و این عرصه را باز کند.

جلیلی همچنین گفت: کلیت بحث این است که باید دولت برنامه داشته باشد. در برنامه یکی از بحث‌های بسیار مهم اولویت داشتن است. باید مشخص شود اولویت چیست اهداف چیست و چگونه محقق می‌شود. ان‌شاءالله تلاش همه ما به گونه‌ای باشد که اقتصاد ما جهشی داشته باشد که در شأن ملت ایران باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته