دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 تير 1403 - 14:32

افشای وعده واشینگتن به تل‌آویو در خصوص جنگ با لبنان

افشای وعده واشینگتن به تل‌آویو در خصوص جنگ با لبنان
یک رسانه آمریکایی از وعده‌ واشینگتن به هیئت بلندپایه اسرائیلی در خصوص آغاز جنگ فراگیر علیه حزب‌الله لبنان پرده برداشت.
کد خبر : 918372

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، شبکه «سی‌ان‌ان» به نقل از یک مقام ارشد آمریکا گزارش داد که در سفر اخیر هیئتی از مقامات اسرائیلی به واشینگتن، مقامات ارشد آمریکا به آنها اطمینان دادند در صورتی که اسرائیل و حزب‌الله وارد جنگی فراگیر شوند، دولت بایدن آماده است به طور کامل از متحدش حمایت کند.

به گفته این منبع مطلع، هنگام رایزنی در مورد «اقدامات تحریک‌آمیز حزب‌الله» در جبهه شمالی فلسطین اشغالی، مقامات آمریکایی به صراحت اعلام کردند که دولت بایدن به اسرائیل «کمک‌های امنیتی مورد نیاز» را ارائه خواهد کرد، هرچند که ایالات متحده در چنین سناریویی، نیروهای خود را در محل درگیری مستقر نمی‌کند.

این منبع افزود که مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی در جلسات این هفته درباره «روش‌های جایگزین» احتمالی به منظور کاهش درگیری‌ها در امتداد خط آبی - که مرز جنوبی لبنان را جدا می‌کند- بحث کردند.

بر اساس این گزارش، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا، « آنتونی بلینکن» وزیر خارجه و «برت مک‌گورک»هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه کاخ سفید، در جلسات با مقامات ارشد اسرائیلی رایزنی کردند.

افشای حمایت تمام و کمال واشینگتن از رژیم صهیونیستی در صورت تشدید درگیری با حزب‎‌الله در حالی است که پیشتر رسانه‌ها مدعی شده بودند که وزیر خارجه آمریکا در نشستی با «زاچی هانگبی» رئیس شورای امنیت داخلی و «ران درمر» وزیر امور استراتژیک رژیم صهیونیستی خواستار خودداری این رژیم از تشدید تنش‌ها با لبنان شده است.

همچنین، بر اساس اطلاعیه وزارت خارجه آمریکا، بلینکن در دیدار با این دو مقام صهیونیست گفته است که «باید به راه‌حلی دیپلماتیک رسید، راه‌حلی که به خانواده‌های اسرائیلی و لبنانی اجازه دهد به خانه‌های خود بازگردند.»

برآیند حاصل از این اخبار به این معنی است که آمریکا خواستار تشدید تنش در جنوب لبنان نیست اما در صورت وخامت اوضاع، در راستای تضمین امنیت رژیم صهیونیستی گام برخواهد داشت.

اخیراً فایننشال تایمز گزارش داده بود که «مقامات ارشد آمریکایی در تلاش برای دستیابی به توافقی بین اسرائیل و لبنان هستند تا زمانی که در نهایت آتش‌بس در غزه اعلام شود، آن را اجرایی کنند».
 
این روزنامه نوشت که با این حال «ایالات متحده و متحدانش باید تلاش‌های خود را برای مهار جبهه لبنان حتی بدون توقف نبرد در غزه مضاعف کنند، زیرا باید از جنگ فاجعه‌بار دیگری در خاورمیانه جلوگیری کرد».
 
بر اساس این گزارش « «حزب‌الله دشمنی چندین برابر دشوارتر از حماس برای اسرائیل است، زیرا حزب‌الله مسلح‌ترین طرف غیردولتی در جهان و دارای زرادخانه عظیمی از موشک‌ها، پهپادها و موشک‌های هدایت‌شده است».
 
به نوشته این روزنامه، «حملات و تحرکات چشمگیر حزب‌الله، ازجمله انتشار تصاویری از پهپادهای شناسایی بر فراز مناطقی در اسرائیل، از جمله بندر استراتژیک حیفا، با هدف نشان دادن این موضوع که این جنبش توانایی اعمال فشار بر اسرائیل و کمک برای پایان دادن به جنگ در نوار غزه را دارد، صورت می‌گیرد».

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته