دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 خرداد 1403 - 15:13

پوتین قانون تجارت آزاد اوراسیا با ایران را امضا کرد

پوتین قانون تجارت آزاد اوراسیا با ایران را امضا کرد
فرایند قانونی توافقنامه تجارت آزاد بین کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) و ایران با امضای رئیس‌جمهوری روسیه در این کشور کامل شد.
کد خبر : 916756

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، قانون توافقنامه تجارت آزاد بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا که پیش از این در دومای دولتی (مجلس سفلی) و سپس در شورای فدراسیون (مجلس سنا) روسیه تصویب شده بود، توسط ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه امضا شد تا روسیه نخستین کشوری باشد که فرایند قانونی اجرای این توافقنامه را تکمیل کرده است.

اجرایی شدن این قانون نیازمند تصویب پارلمان‌های چهار کشور دیگر عضو این اتحادیه و همچنین مجلس شورای اسلامی است.

خبرگزاری روسی تاس در این باره گزارش داد: این توافق در ۲۵ دسامبر ۲۰۲۳ در سنت پترزبورگ امضا شد و مقررات کلی تجارت میان کشورهای اتحادیه اوراسیا و ایران را تعیین کرد. این سند بسیار نزدیک به مقررات سازمان تجارت جهانی است. از جمله این مقررات به‌کارگیری تدابیر حراستی، مدیریت گمرکات، خودداری از ممنوعیت‌های کمی و محدودیت واردات کالاها و مقرراتی است که استانداردهای سازمان تجارت جهانی در حوزه‌های دام‌پزشکی، بهداشت و گیاه‌پزشکی را ایجاد می‌کند.

علاوه بر مقررات استاندارد سازمان تجارت جهانی، در این توافق تعهداتی در نظر گرفته شده است که فراتر از این حوزه‌ها می‌رود اما همچنان در اتحادیه اقتصادی اوراسیا قابل اجرا است.  این تعهدات برای تضمین یک دوره گذار ۱۸۰ روزه  بین انتشار و ورود این توافق به مراحل فنی در نظر گرفته شده‌اند.

این رسانه روسی در ادامه نوشت که طبق پیوست‌های این سند قانونی، این مقررات شفافیت قوانین تجارت ایران را افزایش می‌دهد.

این توافق همچنین امکان همکاری در حوزه‌های متعددی از جمله، استخراج و پالایش مواد معدنی، بازدهی در حوزه انرژی، تحقیقات و نوآوری، تحصیل، دارو و حمل‌ونقل را فراهم می‌سازد.

انتظار می‌رود که اجرای این توافق صادرکنندگان روسیه را قادر بسازد که به طور سالانه، ۳۰۰ میلیون دلار را در خدمات خود صرفه‌جویی کنند و به تحول بیشتر همکاری میان ایران در حوزه تجارت و اقتصاد کمک کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته