دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 خرداد 1403 - 11:41

پوتین: از نظر ما ایران تخطی نکرده است

پوتین: از نظر ما ایران تخطی نکرده است
رئیس‌جمهور روسیه تاکید کرد: از نظر ما ایران به تعهدات خود در قبال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کاملا پایبند است و آنها را انجام می‌دهد و تخطی نکرده است.
کد خبر : 915525

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه در جریان گفت و شنود با مدیران برخی رسانه‌های جهان در سن پترزبورگ درباره تصویب قطعنامه علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: از نظر ما ایران به تعهدات خود در قبال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کاملاً پایبند است و آنها را انجام می‌دهد و تخطی نکرده است.

وی با اشاره به اقدام آمریکا در دوران ریاست جمهوری ترامپ در خروج از برجام گفت: آمریکا به شکل یکجانبه از برجام خارج شد و از طرف دیگر، جالب است که اروپایی‌ها به ایران می‌گفتند که شما باید یکجانبه به تعهدات خود پایبند باشید. این مسخره است.

پوتین ادامه داد: موضع روسیه این است که به برجام پایبند باشید و تعهدات اضافی نیز از یکدیگر نخواهید. ما از مقام‌های ایران خواستیم که آرامش خود را حفظ کنند و به برجام پایبند بمانند، اما همواره با خود فکر می‌کردم که چگونه می‌توان برجام را پیش برد؟

وی خاطرنشان کرد: باید مکانیزم‌های جدیدی پیدا کرد. اینکه یک دولت توافقی را امضا کند و دولت بعدی آنرا مچاله کند که توافق نیست!  

رئیس‌جمهوری روسیه گفت:  این موضوع را در اوکراین نیز شاهد هستیم. سیاست‌های دوگانه‌ای که توسط آمریکا و غرب دنبال می‌شود.

پوتین در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: ایران به تمام تعهدات خود در چهارچوب برجام پایبند بوده است و از آنها تخطی نکرده است؛ ایران حق مشروع استفاده از انرژی هسته‌ای را دارد و غرب باید این موضوع را بپذیرد.

وی ادامه داد: غرب اگر به این روند ادامه دهد شاید ایران نیز دیگر به یکسری از تعهدات خود عمل نکند.

پیش از این، قطعنامه سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران در حالی روز چهارشنبه به تائید شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسید که ۱۴ کشور از این سند حمایت نکردند. چین و روسیه به این قطعنامه رای مخالف داده و کشور‌های هند، اندونزی، کنیا، نامیبیا، قطر، ترکیه، الجزایر، ارمنستان، بورکینافاسو، بنگلادش، آفریقای جنوبی رای ممتنع دادند. هیات پاراگوئه نیز فاقد حق رای بود. در این قطعنامه که در نشست شورای حکام به تصویب رسید، بدون اشاره به همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از تهران خواسته شده تا برای حل و فصل مسائل ادعایی پادمانی «اقدامات ضروری و فوری» صورت دهد.

پوتین تاکید کرد: ایران و روسیه و دیگر کشور‌های دیگر نوظهور هستند و این همان موضوعی است که سیاستمداران در اروپا از آن ناراحت هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته