دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 خرداد 1403 - 00:02

رمزگشایی از هشدار بایدن درباره روسیه

رمزگشایی از هشدار بایدن درباره روسیه
بخشی از سخنرانی اخیر رئیس‌جمهور آمریکا در جمع شرکای اروپایی، ناظر بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و بازگشت ترامپ و بخشی دیگر از آن، ناظر بر وقایع میدانی جنگ اوکراین است.
کد خبر : 916543

گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ این روز‌ها مقامات آمریکایی و اروپایی نسبت به تحولات جاری در اوکراین وحشت‌زده و سردرگم هستند. پیشرفت‌های میدانی اخیر روس‌ها در مناطق شرقی اوکراین سبب شده است تا کاخ کرملین پیش‌شرط‌های سخت‌تری را در خصوص پایان دادن به جنگ مطرح کند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر ضمن تأکید بر تعهد کشورش بر حمایت از کی‌یف هشدار داد که «بلندپروازی‌های پوتین به اوکراین محدود نخواهد شد». وی که برای شرکت در مراسم هشتادمین سالگرد پیاده‌سازی نیرو‌های متفقین در سواحل نرماندی به فرانسه سفر کرده بود، پس از ملاقات و گفتگو با امانوئل مکرون همتای فرانسوی، هشدار داد: «پوتین در اوکراین متوقف نمی‌شود. تمام اروپا در معرض تهدید (روسیه) قرار دارد، اما ما اجازه نمی‌دهیم خطری متوجه کشور‌ها شود.»

رئیس‌جمهور ایالات متحده در ادامه تعهد کشورش در قبال اوکراین را یادآوری کرد و افزود: «ایالات متحده با قدرت در کنار اوکراین ایستاده است.»

رمزگشایی از اظهارات بایدن چندان دشوار نیست! وی از یک سو به متحدان اروپایی آمریکا به‌صورت غیرمستقیم هشدار داده که خروج احتمالی وی از کاخ سفید و حضور ترامپ در رأس معادلات سیاسی و اجرایی واشینگتن بدترین و سخت‌ترین ضربه ممکن را به ناتو و کل اروپا وارد خواهد کرد. به عبارت بهتر، او از متحدان اروپایی خواسته است تا نهایت تلاش‌های آشکار و پنهان خود را در راستای حفظ دولت دموکرات‌ها در کاخ سفید به کار بگیرند و از طریق مؤلفه‌های تبلیغاتی و فرامرزی بر صحنه انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا تأثیر (به ضرر حزب جمهوری‌خواه) بگذارند.

ماجرا به این نقطه ختم نمی‌شود. بایدن به‌صورت غیرمستقیم هشدار دیگری را نیز به شرکای خود مخابره کرده و آن درباره گسترش دامنه جنگ در اوکراین است. رئیس‌جمهور آمریکا عملاً درصدد تأیید این گزاره است که اگر جنگ در اوکراین پایان نپذیرد و ناتو نتواند دستاوردی در این مناقشه کسب کند، فرسایشی شدن آن به ضرر ناتو و بازیگران اروپایی خواهد بود.

جو بایدن و امانوئل مکرون در پاریس با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین که ازجمله میهمانان مراسم بزرگداشت «روز دی» بود، دیدار و حمایت خود را از اوکراین در دفاع برابر ارتش روسیه اعلام کردند. پوتین اخیراً به ناتو هشدار داده که اگر با تسلیحات دوربرد غرب به روسیه حمله شود، می‌توانیم «دیگران» را تجهیز کنیم تا به غرب حمله کنند. بسیاری از تحلیلگران حوزه روابط بین‌الملل معتقدند دامنه جنگ اوکراین استعداد گسترده‌تر و عمیق‌تر شدن را دارد.

درهرحال، بخشی از سخنرانی بایدن در جمع شرکای اروپایی خود، ناظر بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و بازگشت ترامپ و بخشی دیگر از آن، ناظر بر وقایع میدانی جنگ اوکراین بوده است. 

رئیس ۸۱ ساله کاخ سفید قرار است اواخر امسال در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با دونالد ترامپ، سلف و جدی‌ترین رقیب جمهوری‌خواه خود مبارزه کند. تحلیل‌گران بر این باورند که رقابت انتخاباتی دو نامزد مطرح دموکرات و جمهوری‌خواه در ماه نوامبر آینده، آزمون سختی برای دموکرات‌ها خواهد بود. دونالد ترامپ پیش‌تر بار‌ها عدم علاقه خود به سازمان‌های بین‌المللی ازجمله پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را به رخ متحدان کشورش کشیده و نگرانی‌های مزمنی را در میان اعضای پیمان آتلانتیک شمالی برانگیخته است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته