دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 خرداد 1403 - 08:15

نادی: ظرفیت پذیرش دانشجو در برخی رشته‌های صنعتی به صفر رسیده است

نادی: ظرفیت پذیرش دانشجو در برخی رشته‌های صنعتی به صفر رسیده است
معاون مهارتی و تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اکنون، ظرفیت پذیرش دانشجو در برخی از رشته‌های مرتبط با صنایع ازجمله، نساجی به صفر رسیده است.
کد خبر : 916358

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدعلی‌ نادی معاون مهارتی و تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی در آیین تجلیل از برگزیدگان مسابقه ملی طراحی و دوخت کارستان که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان برگزار شد با بیان اینکه واژه برقراری ارتباط صنعت و دانشگاه واژه شکست خورده‌ای بوده است، اظهار کرد: اکنون دانشگاه آزاد، خود صنعت و بخش غیردولتی است که با دیگر بخش‌های غیردولتی در حال تعامل و در راستای حل مشکلات و مسائل حوزه‌های خصوصی و غیردولتی فعال است.

وی افزود: اکنون بازشدن فضای صنعتی به روی دانشگاه و دانشگاهیان، امری ضروری است و با این راهبرد، تجربیات واقعی محیط کار به دانشجو منتقل می‌شود و باید این فضا گسترده شود. شهرک‌های صنعتی و مجموعه شرکت‌های شهرک‌های صنعتی باید برای حضور در این رویداد از یکدیگر سبقت بگیرند. رویداد صدرا و پویش فرصت مناسبی برای معرفی مشاغل مرتبط به دانشجوست و این امکان برای صنایع فراهم خواهد شد تا نیروی انسانی دارای مزید و کیفیت مورد نیاز خود را شناسایی کند.

معاون مهارتی و تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به رویکرد مسئله محور بودن این دانشگاه عنوان کرد: زبان و ادبیات دانشگاه با زبان و ادبیات صنایع بسیار نزدیک بوده و با بخش‌های دولتی متفاوت است؛ چراکه دانشگاه به‌عنوان یک بخش غیردولتی، اگرچه اهداف و سیاست‌های کلی نظام را پیگیری می‌کند؛ اما با ادبیات چابک شرایط فعالان اقتصادی و صنایع را بهتر درک می‌کند.

نادی به صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی پیشنهاد کرد: به دانشگاه به‌عنوان مرکز رشد صنایع توجه کنند، نه به‌عنوان بخش غیردولتی که وظیفه دارد یک فعالیت مهم را در قالب رویداد موقت و اتفاق ساده رقم بزند.

وی با اشاره به‌ضرورت حمایت صنعت و دانشگاه از یکدیگر گفت: اگر این حمایت به‌طور دقیق رقم نخورد باید به فکر تأمین نیروی انسانی از کشور‌های دیگر باشیم؛ چراکه باید به این باور برسیم که انتقال فرهنگ کار و مهارت واقعی کار از طریق دانشگاه میسر نیست.

معاون مهارتی و تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: در آموزش عالی کشور و در بسیاری از رشته‌های مرتبط با صنعت ازجمله نساجی، ظرفیت پذیرش دانشجو به صفر رسیده است؛ چراکه این رشته‌ها به‌خوبی به جامعه معرفی نشده و اقتصاد آموزش عالی کشور توسط هشت تا ۱۰ رشته در حال اداره شدن است.

نادی با تأکید بر اینکه صنعت و دانشگاه باید از فعالیت جزیره‌ای پرهیز کنند، اضافه کرد: اگر قرار است سرفصل آموزشی در دانشگاه اصلاح شود باید کمیته‌ای شکل بگیرد تا اعضای آن متشکل از کمیسیون‌های اتاق بازرگانی، اصناف، جریان‌های صنعتی، و فعالان اقتصادی داخل استان باشند. امروز باید صنعت و دانشگاه از محکوم کردن یکدیگر پرهیز کنند و به هم پیوند بخورند؛ چراکه این اتصال قدرتمند، می‌تواند رافع بسیاری از مشکلات باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته