دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در ‌گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

اهدای بیشترین خون از گروه‌های O+ و A+/ تهران پیشتاز است

اهدای بیشترین خون از گروه‌های O+ و A+  تهران پیشتاز است
سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: در دو ماه نخست امسال بیشترین خون اهدایی از گروه O+ بوده که بیش از ۳۴ درصد خون به دست آمده را تشکیل داده است و پس از آن گروه خون A+ با بیش از ۲۷ درصد بیشترین فراوانی را دارد.
کد خبر : 916137

بشیر حاجی بیگی سخنگوی سازمان انتقال خون در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا با بیان اینکه در دوماهه نخست امسال تعداد ۶۷۸ هزار و ۶۷۳ واحد فرآورده خونی در مراکز درمانی کشور توزیع شده است، اظهار کرد: این مقدار نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۱۰ درصد رشد داشته است.

وی افزود: در دو ماه نخست امسال ۲۳۹ هزار و ۷۳۲ واحد از خون اهدایی را اهداکنندگان مستمر به بیماران هدیه کردند.

سخنگوی سازمان انتقال خون افزود: بیشترین خون اهدایی از گروه O+ بود که بیش از ۳۴ درصد خون به دست آمده را تشکیل داده است، همچنین پس از آن گروه خون A+ با بیش از ۲۷ درصد خون اهدایی بیشترین فراوانی را داشت.

حاجی بیگی گفت: در دوماه اخیر استان تهران با بیش از ۱۷ درصد بیشترین مشارکت را در تأمین خون کشور داشته است و پایتخت‌نشینان بیش از ۷۴ هزار و ۶۰۰ واحد خون اهدا کرده اند. همچنین بعد از تهران، استان خراسان رضوی و استان فارس با نزدیک به ۷ درصد، بیشترین سهم را در تامین خون کشور عهده دار شدند.

وی ادامه داد: طی دو ماه گذشته شاخص اهدای مستمر در کشور بیش از ۵۵ درصد بود که استان سمنان با بیش از ۶۶ درصد در این شاخص از سایر استان‌ها پیشی گرفت. همچنین استان‌های یزد و قم با ۶۵ درصد رتبه بعدی را به دست آوردند.

وی تاکید کرد: در دو ماه نخست سال جاری، تعداد ۱۹ هزار و ۲۸ واحد خون توسط بانوان کشور به بیماران اهدا شد و این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱۶ درصد افزایش داشته است.

سخنگوی سازمان انتقال خون افزود: میزان اهدای خون بانوان در استان کهگیلویه و بویراحمد طی این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲۷ درصد رشد داشته و آمار اهدای خون بانوان در این استان از ۱۰۱ واحد در دوماهه سال ۱۴۰۲ به ۲۲۹ واحد در دوماهه سال جاری رسیده است.

حاجی بیگی خاطرنشان کرد: هنوز برای رسیدن به شاخصی که در خور بانوان کشورمان باشد، فاصله زیادی داریم، اما افزایش این شاخص نشان می‌دهد که تلاش‌ها و فرهنگسازی‌هایی که انجام شده مسیر را به درستی طی می‌کند و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد نقش‌آفرینی بیشتر بانوان در عرصه اهدای خون باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته