دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 خرداد 1403 - 00:01

تراژدی نجات سرباز رایان از «النصیرات»/ اسیر مرده بهتر از اسیر زنده

تراژدی نجات سرباز رایان از «النصیرات»  اسیر مرده بهتر از اسیر زنده
دلایلی وجود دارد برای اینکه باور کنیم نخست‌وزیر رژیم اسرائیل در پروژه کشتار النصیرات، یک بازی دو سر سود با اهداف تبلیغاتی را دنبال می‎‌کند که روی بقای سیاسی او متمرکز است نه نجات اسرای صهیونیست.
کد خبر : 916091

گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا- عماد نجار: ساعت ۱۱ صبح فرمان عملیات به واحد‌های نیروی ویژه «شین بت» و «یامام» (یگان ویژه مرزبانی) صادر می‌شود؛ هدف آزادی اسرای اسرائیلی در اختیار گروه حماس در اردوگاه النصیرات در مرکز باریکه غزه است.

گروگان‌ها در دو ساختمان با فاصله حدود ۲۰۰ متر از یکدیگر نگهداری می‌شدند؛ عملیات توسط ارتش، شاباک و پلیس انجام شد و باید به شکل کاملاً همزمان در دو ساختمان آغاز می‌شد، زیرا ممکن بود پس از حمله به یک ساختمان، نیرو‌های حماس اقدام به اجرای برنامه امنیتی جدیدی برای حفظ اسرای اسرائیلی در ساختمان دیگر کنند.

ارتش اسرائیل هم با صدور بیانیه‌ای درباره این عملیات اعلام کرد که «در عملیات ویژه گروه مشترکی از ارتش، شاباک و پلیس در نهاریا، ۴ گروگان اسرائیلی به نام‌های «نوعا ارگامانی» (۲۵ ساله)، «الموگ مائیر گان» (۲۱ ساله)، «آندره کوزلوف» (۲۷ ساله) و «شلومی زیف» (۴۰ ساله) از دو نقطه در وسط اردوگاه النصیرات آزاد و برای مراحل پزشکی به بیمارستان تل هاشومیر منتقل شدند.

 طی درگیری در یکی از دو ساختمان که محل نگهداری ۳ اسیر بود، درگیری سنگین میان نیرو‌های یامام و حماس شکل می‌گیرد که به زخمی شدن شدید فرمانده واحد یامام یعنی «آرون زامورا» منجر شد که درنهایت وی در بیمارستان جان باخت.

پس از خروج گروگان‌ها از دو ساختمان، خودروی حامل آنها توسط نیرو‌های حماس زیر آتش شدید قرار می‌گیرد و متوقف می‌شود؛ در اینجا تیم پشتیبان وارد عمل می‌شود و گروه عملیات ویژه و گروگان‌های آزادشده را به محل حضور بالگرد اسرائیلی منتقل می‌کند.

به همین دلیل و برای حفظ بخش حداقلی از دستاورد این عملیات که به علت زیر آتش بودن تیم نجات پرهزینه تلقی می‌‎شود، رژیم صهیونیستی دست به بمباران هوایی سنگین منطقه زد که در نتیجه آن، عده بسیار زیادی از غیرنظامیان کشته شدند؛ اما مقامات اسرائیلی مسئولیت این امر را به گردن حماس انداختند و روی این مانور دادند که مقاومت، اسرا را در منطقه غیرنظامی نگهداری کرده است.

نیرو‌های حماس اقدام به شلیک موشک پدافندی دوش‌پرتاب به سمت بالگرد اسرائیلی نیز می‌کنند، اما موفق به اصابت نمی‌شود. ولی به دلیل بمباران شدید و دیوانه‌وار ارتش صهیونیستی تنها چهار اسیر از اسرای اسرائیلی به سرزمین‌های اشغالی رسیدند و تعدادی از اسرا در این بمباران کور به هلاکت رسیدند.

به دنبال این عملیات که با حمایت یگان آمریکایی مسئول امور اسرای اسرائیلی انجام شد، یکی از اسرا به نام استار گامانی گفت: من به همراه دو اسیر دیگر «یوسی شرعابی» و «ایتای فرسکی» در دوره اسارت همراه بودم که هر ۲ در بمباران ارتش رژیم صهیونیستی به غزه کشته شدند.

برنامه‌ریزی دو سر برد برای کابینه کور و متلاشی‌شده نتانیاهو این بود که این عملیات در صورت موفقیت می‌تواند هم بحران تجمعات خیابانی را کم کند و هم باعث تقویت موضعی کابینه‌اش شود و اگر نتواند موفقیت لازم را به دست آورد، با حجم بالای آتشی که بر روی این مناطق ریخته می‌شود، قطعاً تعداد زیادی از اسرا از بین خواهند رفت که این شرایط هم برای اسرائیل به نوعی موفقیت به بار خواهد آورد.

موفقیت در مرحله دوم روی این گمانه‌زنی متمرکز بود که خانواده اسرای اسرائیلی از کشته شدن فرزندانشان اطمینان حاصل کنند و دیگر برای آزادی آنها به خیابان‌ها نیایند و از انواع رسانه‌ها برای تخریب نتانیاهو استفاده نکنند؛ یعنی بازی دو سر برد برای صهیونیست‌ها.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته