دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در دیدار وزیر آموزش عالی عراق با رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مطرح شد؛

استقبال از ایجاد شعب دانشگاه‌های ایرانی در عراق

استقبال از ایجاد شعب دانشگاه‌های ایرانی در عراق
حجت الاسلام محمد مهدی ایمانی پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حضور در وزارت آموزش عالی عراق با نعیم العبودی وزیر آموزش عالی عراق دیدار و گفتگو کرد.
کد خبر : 915585

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، در این دیدار حجت الاسلام ایمانی پور ضمن تشکر از همدردی دولت و ملت عراق در خصوص فقدان شهادت شهید آیت الله رئیسی و همراهانشان گفتند درست است که فقدان این شهیدان خسارتی بزرگ برای جمهوری اسلامی است، اما تجربه نشان داده است هرگاه مشکلی برای ملت ایران به وجود می‌آید در ورای آن امکان گذر از مشکل و توفیقات بیشتر هم فراهم می‌شود.

ایمانی‌پور افزود به خاطر حضور رهبری ولی فقیه در ایران خللی در امور حکمرانی ایجاد نمی‌شود.

وی افزود: الحمدالله همکاری بسیار خوب و سازنده‌ای در حوزه علمی دانشگاهی بین دو کشور به خصوص در دوره وزارت جناب عالی وجود دارد که لازم است مراتب تشکر خود را خدمت شما ابلاغ کنم، اما لازم است همکاری‌ها در حوزه علمی دانشگاهی روز به روز فزون‌تر شود.

وی ادامه داد ،یکی از مسائل موجود توجه به موضوع هنر و تسهیل حضور دانشجویان عراقی برای تحصیل در رشته‌های هنر در دانشکده‌های هنرهای زیبا در ایران است. ایشان همچنین افزود دانشگاه‌های خوبی هم اکنون در لیست انتظار تایید وزارت آموزش عالی عراق وجود دارند که لازم است با حمایت‌های جنابعالی  موضوع تایید آنها تسهیل شود .

ایمانی پور افزود: مشکلات معدودی که در خصوص روابط دانشگاهی دو کشور در مورد  تعدادی از دانشگاها وجود داشت با پیگیری‌های لازم در حال مرتفع شدن است.

وی اظهار کرد:هم اکنون جهان در حال پیچ تاریخی است و لازم است برای آینده جهان برنامه داشته باشیم و پیشنهاد ما این است که در خصوص تاسیس  رشته تمدن پژوهی در دانشگاه‌های معتبر عراقی تسهیلات لازم صورت گیرد.

ایمانی  پور گفت:  ما معتقدیم برای ساخت تمدن نوین اسلامی نیاز به گفتمان سازی و همکاری مشترک داریم .در این حوزه لازم است گفتگوهای فرهنگی میان نخبگان علمی دانشگاهی دو کشور تقویت شود .

در این دیدار نعیم العبودی ضمن خوش آمدگویی به حجت الاسلام ایمانی پور  گفت: حادثه فقدان حضرت آیت الله رئیسی حادثه بزرگی برای ملت ایران بود اما معتقدیم این حادثه جبران خواهد شد. العبیدی افزود: به حمدالله همکاری خوبی در خصوص رفع مشکلات در حوزه علمی دانشگاهی با  همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی در بغداد وجود دارد.

او افزود  ما آماده برگزاری هفته علم عراق و ایران بودیم که متاسفانه این حادثه دردناک پیش آمد و برگزاری هفته را به تاخیر انداختیم.

العبودی افزود  ما  از ایجاد شعب دانشگاه‌های ایرانی در عراق استقبال می کنیم و نمونه همکاری ما راه اندازی  دانشگاه سبطین با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی تهران است . ایشان گفت  همچنین مایلیم تا دانشجویان ایرانی در طرح در عراق درس بخوان شرکت کنند و در  دانشگاه‌های عراقی به تحصیل بپردازند .

العبودی گفت: ما مایل هستیم تا در خصوص رشته‌هایی مثل هوش مصنوعی ،نانو علوم جدید و... با جمهوری اسلامی همکاری کنیم .همچنین از موضوع خواهر خواندگی دانشگاه‌های دو کشور  حمایت می‌کنیم.

در ادامه این دیدار حجت الاسلام ایمانی پور افزود برای ساخت آینده مشترک لازم است زمینه اجرای پژوهش‌های علمی مشترک فراهم شود ایشان حمایت از مراکز دانش بنیان را یکی از راه های توسعه علم و فناوری در عراق دانست. ایشان پیشنهاد کردند همکاری وزارت آموزش عالی عراق با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایران تقویت شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته