دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 خرداد 1403 - 09:41
بیانیه مشترک ایران، چین و روسیه:

برجام معتبر است؛ غرب به چرخه تشدید تنش پایان دهد

برجام معتبر است؛ غرب به چرخه تشدید تنش پایان دهد
سه کشور ایران، چین و روسیه برای نخستین بار با ارائه بیانیه مشترکی خطاب به شورای حکام آژانس، از کشور‌های غربی خواستند که از خود اراده سیاسی نشان دهند و به تعهدات برجامی خود بازگردند.
کد خبر : 915319

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، سه کشور ایران، چین و روسیه ایران، چین و روسیه در بیانیه مشترکی خطاب به شورای حکام آژانس تأکید کردند که مفاد برجام همچنان معتبر است و طرفین غربی باید با اتخاذ اراده سیاسی، گام‌های لازم را برای ازسرگیری اجرای توافق سال ۹۴ بردارند.

این بیانیه از سوی میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی ارائه شد.

در بخشی از این بیانیه می‌خوانیم: ما سه کشور از هیچ تلاشی برای بازگرداندن برجام دریغ نکردیم. در ۸ دور مذاکره در اینجا در وین شرکت و آمادگی خود را برای بازگشت به این توافق بر اساس متن اوت ۲۰۲۲ تأیید کردی؛ اما متأسفانه، سایر شرکت‌کنندگان برجام شامل فرانسه، آلمان، انگلیس و همچنین آمریکا، باوجود وعده‌های خود، روند متفاوتی را انتخاب کردند و به خاطر ملاحظات سیاسی خودشان، هدف مشترک ازسرگیری اجرای برجام توسط ما را نادیده می‌گیرند.

در ادامه این بیانیه آمده است: جمهوری خلق چین، جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه بر این عقیده هستند که مفاد برجام در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت همچنان معتبر است.

این بیانیه با ذکر مثال به کارشکنی تروئیکای اروپایی در نحوه اجرای برجام پرداخت و افزود: در ۱۹ اکتبر ۲۰۲۳ تعدادی از محدودیت‌های ایران برداشته شد و دبیرخانه از وب‌سایت شورای امنیت نام شماری از افراد مشمول اقدامات محدودکننده مندرج در بند‌های ۳، ۴ و ۶ (ج) و (د) ضمیمه به قطعنامه ۲۲۳۱ را حذف کرد. بااین‌حال، طرف‌های اروپایی برجام به همراه چند کشور دیگر رویکرد متفاوتی را انتخاب کردند و به‌طور یک‌جانبه این محدودیت‌ها را در سطح ملی در مغایرت با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت حفظ کردند و بازه‌های زمانی مقررشده در برجام را زیر سؤال می‌برند.

ما با یادآوری بند ۸ از قطعنامه ۲۲۳۱، تأکید می‌کنیم که پس از بازه‌های زمانی پیش‌بینی‌شده در برجام و قطعنامه شورای امنیت، با برنامه هسته‌ای ایران به همان روشی که با هر یک از دولت‌های دیگر فاقد سلاح هسته‌ای عضو NPT برخورد می‌شود، رفتار خواهد شد.

درنهایت، سه کشور چین، ایران و روسیه در بیانیه خود تـأکید کردند: زمان آن رسیده است که کشور‌های غربی اراده سیاسی نشان دهند و با پرهیز از چرخه بی‌پایان تشدید (تنش) که تقریباً طی دو سال گذشته به آن دامن زده‌اند، گام لازم را برای ازسرگیری اجرای برجام اتخاذ کنند.

این سه کشور تصریح کردند: هنوز هم امکان انجام این کار (ازسرگیری اجرای برجام) وجود دارد و جمهوری خلق چین، جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه برای آن آماده هستند.

به گزارش آنا، بیانیه اخیر با تمرکز بر تعهد ایران به الزامات قیدشده در برجام و در مقابل، کارشکنی طرفین غربی در شرایطی صادر شد که تروئیکای اروپایی در اقدامی ضدایرانی پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به دبیرخانه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه داده است.

در این قطعنامه که انتظار می‌رود امروز به رأی گذاشته شود، بدون اشاره به همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از تهران خواسته شده است تا اقدامات ضروری و فوری‌ای را برای حل‌وفصل مسائل ادعایی پادمانی در پیش بگیرد.

پیش‌نویس این قطعنامه همچنین از ایران می‌خواهد بیانیه موسوم به ۴ مارس درباره حل‌وفصل تمام موضوعات باقیمانده بین ایران و آژانس را «بدون تأخیر» اجرا کند و مجوز بازرسان آژانس را که ایران بر اساس حقوق حاکمیتی مصرح در ماده ۹ موافقت‌نامه جامع پادمان لغو کرده است، احیا کند.

در قطعنامه پیشنهادی ادعا شده است که در صورت عدم «همکاری لازم، کامل و بدون ابهام ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل‌وفصل همه مسائل پادمانی باقیمانده» ممکن است از مدیرکل آژانس خواسته شود که یک «ارزیابی جامع و به‌روز شده در مورد احتمال حضور یا استفاده از مواد هسته‌ای اعلام‌نشده در ارتباط با مسائل باقی‌مانده گذشته و حال، در مورد برنامه هسته‌ای ایران، بر اساس اطلاعات موجود ارائه کند.»

روز گذشته، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در گزارش خود خطاب به شورای حکام مدعی شد که «هیچ پیشرفتی» در حل مسائل پادمانی حاصل نشده است.

این مسائل مربوط به ادعای کشف ذرات اورانیوم در دو سایت از پیش اعلام‌نشده به آژانس است.

وی در جمع خبرنگاران مستقر در وین از قطعنامه علیه ایران در نشست شورا نه حمایت و نه با آن مخالفت کرد؛ اما به‌طور تلویحی فشار بر ایران را رویکرد سنجیده‌ای ندانست و با اشاره به سفر اخیرش به تهران گفت که به تعاملات با ایران برای پیشبرد بیانیه ۴ مارس ادامه می‌دهد.

گروسی پیش از برگزاری نشست شورای حکام مدعی شده بود که مذاکرات برنامه‌ریزی‌شده با ایران پس از درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در سانحه سقوط بالگرد به حالت تعلیق درآمده است.

بیانیه چهارم مارس، توافقی بود که اسفند ۱۴۰۱ میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل‌وفصل تمامی مسائل باقی‌مانده بین دو طرف صورت گرفت. بر اساس آن، جمهوری اسلامی ایران به‌طور داوطلبانه با فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر بازرسان آژانس، در چارچوب قانون راهبردی مجلس (قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران) موافقت کرد. در پی آن، جلسات متعددی در سطح کارشناسی برگزار و چندین موضوع فنی بین ایران و آژانس حل‌وفصل شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته