دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 خرداد 1403 - 10:30

بازگشت بعد از ۸ ماه دوری و تورنمنتی که می‌تواند حکم به المپیکی شدن پادشاه بدهد؛ آخرین مسافرِ پاریس

بازگشت بعد از ۸ ماه دوری و تورنمنتی که می‌تواند حکم به المپیکی شدن پادشاه بدهد؛ آخرین مسافرِ پاریس
فردا (جمعه) حسن یزدانی بعد از ۸ ماه بار دیگر روی تشک خواهد رفت، جایی که می‌تواند حکم به حضور او در سومین المپیک دوره قهرمانی‌اش بدهد.
کد خبر : 915508

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، تورنمنت رنک‌دار بوداپست طی روز‌های ۱۷  تا ۲۰ خرداد ماه برگزار خواهد شد و طبق اعلام اتحادیه جهانی، بیش از نیمی از کشتی‌گیرانی که موفق به کسب سهمیه المپیک شده‌اند در این رقابت‌ها روی تشک خواهند رفت.

این آخرین مسابقه‌ای است که می‎‌تواند رنک کشتی‌گیران را پیش از المپیک تغییر دهد، اما برای ایران مهم‌تر از رنک‌ها، در کشتی آزاد، تعیین تکلیف ملی‌پوش ۸۶ کیلوگرم برای بازی‌های المپیک است.

آخرین مسافر آزادکار ایران در پاریس، می‌تواند از این مسابقه شناسایی شود، اگر حسن یزدانی بتواند مقتدرانه، چون قبل، از حریفان بگذرد.
پیش از این، او سدی در ۸۶ کیلوگرم پیش روی خود نمی‌دید، جز دیوید تیلور آمریکایی. کشتی‌گیری که ۴ طلای مسابقات جهانی ۲۰۱۸ بوداپست، المپیک ۲۰۲۰ توکیو و جهانی‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ را از حسن یزدانی گرفت و به سه نقره و یک برنز تبدیل کرد.

تنها شکست یزدانی بعد از آنکه مدال طلای المپیک ۲۰۱۶ ریو را از آن خود کرد، در مسابقات رسمی و غیررسمی، مقابل تیلور بوده، اما این شکست‌ها هیچ‌گاه به دست خالی برگشتن او از مسابقه‌ای منجر نشده است چراکه یا این شکست در فینال اتفاق افتاده و یا اینکه حریف آمریکایی فینالیست شده تا شانس حضور در رپه‌شارژ (شانس مجدد) برای یزدانی ایجاد شود.

حالا آزمونی جدید در انتظار حسن یزدانی است، آن هم در شرایطی که دیوید تیلور در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی آمریکا، مقابل آرون بروکس تن به شکست داده و حضور در المپیک را از دست داده است.

یزدانی که بعد از شکست در فینال جهانی ۲۰۲۳ مقابل تیلور و بعد از آن کسب مدال طلای بازی‌های آسیایی در هانگژو، کتفش را جراحی کرد، در چرخه انتخابی تیم ملی در سال المپیک با شرایط ویژه و منحصربه فردی مواجه شد، چیزی در شأن قهرمانی که رکورددار مدال در کشتی ایران است.

بازگشت بعد از ۸ ماه دوری و تورنمنتی که می‌تواند حکم به المپیکی شدن پادشاه بدهد؛ آخرین مسافرِ پاریس

باوجودی که سایر مدال‌آوران ایران در بلگراد، باید در تورنمنت زاگرب که اولین مسابقه رنک‌دار سال ۲۰۲۴ بود و زمستان سال گذشته به انجام رسید، روی تشک می‌رفتند و همین اتفاق برای رحمان عموزاد و امیرحسین زارع رخ داد و آنها با عبور از رقبای مستقیم خود عباس ابراهیم‌زاده و امیررضا معصومی، صاحب دوبنده تیم ملی شدند، یزدانی در این رقابت‌ها غیبت داشت و نفر اول چرخه در غیاب او، هادی وفایی‌پور بود که بعد از قهرمان شدن در مسابقات کشوری، به زاگرب رفت و آنجا به خاطر همگروهی با حریف اسرائیلی، روی تشک حاضر نشد و در ادامه قهرمان جام یاشاردوغو شد تا به قهرمانی آسیا برود.

در بیشکک، مغلوب عظمت دولتبیکوف شد و به مدال برنز بسنده کرد. به این ترتیب سومی وفایی‌پور با بازگشت حسن یزدانی به تشک همراه شد و خودش محترمانه (بعد از سومی در آسیایی)، با غیبت در جام تختی، از چرخه کنار کشید تا فضا مهیای ورود یزدانی شود.
طبق چیزی که کادرفنی تیم ملی اعلام کرده، یزدانی باالقوه ملی‌پوش ۸۶ کیلوگرم ایران در بازی‌های المپیک است، مگر آنکه خلافش در بوداپست ثابت شود! یعنی اگر او بتواند، چون گذشته، حریفانش را مقتدرانه از پیش رو بردارد، صاحب آخرین دوبنده تیم ملی در پاریس خواهد شد.

پیش از او، رحمان عموزاد، یونس امامی، امیرعلی آذرپیرا و امیرحسین زارع حضور خود را در المپیک قطعی کرده‌اند و چیزی که از فیلم‌ها منتشر شده از تمرینات حسن یزدانی دیده شده، بهبود کامل کتف اوست و طبیعتا مشکلی برای مبارزه با رقبا در مجارستان ندارد.
او در این سال‌ها همه حریفان روسش را برده و در شرایطی که به نظر می‌رسد جدی‎ترین رقبایش در بوداپست عظمت دولتبیکوف قزاق و مایلز امینه از سن‌مارینو باشد، که البته هیچ کدام در شرایط طبیعی نمی‌توانند برنده حسن یزدانی باشند، می‌تواند کار را برای سومین المپیک ورزشی‌اش و طبعا، سومین مدال المپیکش یکسره کند تا به این شکل پرونده رویارویی با کامران قاسم‌پور کاملا بسته شود.

بازگشت بعد از ۸ ماه دوری و تورنمنتی که می‌تواند حکم به المپیکی شدن پادشاه بدهد؛ آخرین مسافرِ پاریس

قاسم‌پور اگر همراه با حسن یزدانی به بوداپست می‌رفت، فرصت رقابت با قهرمان المپیک ۲۰۱۶ ریو برای رسیدن به دوبنده ۸۶ کیلوگرم المپیک را به دست می‌آورد که این اتفاق به هر دلیلی، رخ نداد و حالا قاسم‌پور تنها در شرایطی می‌تواند به المپیک فکر کند که حسن یزدانی در بوداپست موفق عمل نکند.

در این صورت به نظر، محک کامران قاسم‌پور در جام ساساری، معنا پیدا خواهد کرد که یزدانی در بوداپست حضورش در المپیک را قطعی نکرده باشد و در غیر این صورت، آیا واقعا نیازی به کشتی گرفتن قاسم‌پور در ۸۶ کیلوگرم جام ایتالیا هست؟
فردا احتمالا تکلیف ۸۶ کیلوگرم ایران هم مشخص خواهد شد، که مسابقه دیگری در راه است و یا اینکه حسن یزدانی آخرین مسافر پاریس خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته