دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 خرداد 1403 - 09:48

نقدی بر روز دوم جام تختی؛ شانس عظیمی برای دوبنده وزن غیرالمپیکی و بدون شانس‌شدن نایب‌قهرمان جهان

نقدی بر روز دوم جام تختی؛ شانس عظیمی برای دوبنده وزن غیرالمپیکی و بدون شانس‌شدن نایب‌قهرمان جهان
هرچند روز دوم رقابت‌های کشتی آزاد جام تختی هم غایبان سرشناسی داشت، اما به نظر نتایج رقابت‌ها در انتخاب ملی‌پوشان دو وزن تیم ملی در مسابقات جهانی اوزان غیرالمپیکی نقش مستقیم خواهد داشت.
کد خبر : 914566

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، بعد از دو روز مسابقه، پیکار‌های جام تختی شب گذشته در زنجان تمام شد. بعد از قهرمانی میلاد والی‌زاده در ۵۷ کیلو، پیمان نعمتی در ۶۵ کیلو، محمد بخشی در ۷۴ کیلو، محمدحسین نوروزیان در ۸۶ کیلو و مهدی حاجیلوئیان در ۹۷ کیلو که در روز اول اتفاق افتاد، رضا مومنی در ۶۱ کیلو، سینا خلیلی در ۷۰ کیلو، فریبرز بابایی در ۷۹ کیلو، مبین عظیمی در ۹۲ کیلو و مرتضی جان‌محمدی در ۱۲۵ کیلوگرم نیز در روز دوم به عنوان قهرمانی رسیدند.

در غیاب رضا اطری، در ۶۱ کیلو رضا مومنی قهرمان شد تا حالا بیش از پیش خود را برای ملی‌پوش شدن به کادرفنی تیم ملی اثبات کرده باشد.

اطری با غیبت در جام تختی اشتباه بزرگی انجام داد و به نظر می‌رسد باوجودی که تا پیش از این نفر اول چرخه ۶۱ کیلوگرم بود، حالا دیگر شانس رسیدن به دوبنده را به کل از دست داده باشد.

نایب‌قهرمان وزن ۶۱ کیلوگرم جهان در سال ۲۰۲۲، چرخه انتخابی تیم ملی کشتی آزاد در سال المپیک را در وزن غیرالمپیکی و با قهرمانی مسابقات کشوری استارت زد. اطری آذرماه در ساری با شکست یاسین رضایی قهرمان شد، درحالیکه رضا مومنی به عنوان سومی بسنده کرد.

در مسابقه غیررسمی جام باشگاه‌های جهان که به همت باشگاه بانک شهر، دهه اول اسفند ماه در تنکابن برگزار شد، مومنی برای اطریِ عنوان‌دار یک سورپرایز بزرگ داشت. مومنیِ جوان خیلی زود اطری را با نتیجه ۱۱-صفر بدرقه کرد، که این شکست سنگین در ذهن کادرفنی تیم ملی ماند.

اطری فرصت پاک کردن این شکست را در مسابقات قهرمانی آسیا داشت که بعد از بردن ۴-۴ کایسی تانابه ژاپنی و ۵ بر صفر جمشید شریف‌اف تاجیک، در نیمه‌نهایی ۱۱-۷ به تایربک ژولماشبک اولو دارنده مدال برنز جهان و قهرمان آسیا از قرقیزستان باخت و درحالیکه از نظر روحی شرایط خوبی نداشت، در کشتی رده‌بندی هم ۱۱-صفر مغلوب حریفی از کره شمالی شد تا بدون مدال و با عنوان پنجمی بیشکک را ترک کند.

باوجود دست خالی ترک کردن قرقیزستان، اما اطری همچنان نفر اول چرخه ۶۱ کیلوگرم بود که می‌توانست با قهرمانی در جام تختی، بار دیگر صاحب دوبنده تیم ملی شود که در این رقابت‌ها غیبت کرد.

دلیل اصلی غیبتش هم به نظر، شرایط روحی و عدم آمادگی‌اش بود و از این فضا، رضا مومنی به سود خود استفاده کرده و با اقتدار قهرمان وزن ۶۱ کیلوگرم جام تختی شد.

باتوجه به اینکه مومنی در تنکابن، یک طرفه اطری را برده بود و حالا هم با شکست احمد جوان مدعی جدید وزن ۶۱ کیلو در نیمه‌نهایی و پیروزی با امتیاز عالی در فینال مقابل علی قلی‌زادگان دیگر جوان مدعی این وزن، قهرمان جام تختی شد، بعید به نظر می‌رسد کادرفنی تیم ملی بخواهد نفر اول این وزن را تضعیف کرده و از حالا تکلیف دوبنده تیم ملی در این وزن غیرالمپیکی را برای حضور در آلبانی مشخص خواهد کرد.

نقدی بر روز دوم جام تختی؛ شانس عظیمی برای دوبنده وزن غیرالمپیکی و بدون شانس شدن نایب‌قهرمان جهان

مومنی امتحان خود را پس داده و شاید در مدت باقی‌مانده تا مسابقات جهانی اوزان غیرالمپیکی که زمان کمی هم نیست، او در یک تورنمنت بین‌المللی محک بخورد.

اما دیگر وزنی که نتیجه‌اش شاید در انتخاب تیم اعزامی به تیرانا تاثیر داشت، ۹۲ کیلوگرم بود. جایی که قهرمانش کاملا قابل پیش‌بینی بود؛ محمدمبین عظیمی.

کشتی‌گیر خوب سقزی همه حریفانش را یک طرفه و با اقتدار از پیش رو برداشت و به نظر می‌رسد حالا به رقابت با امیرحسین فیرزوپور نفر اول چرخه ۹۲ کیلوگرم رسیده باشد.

مبین چرخه سال ۲۰۲۴ را در وزن المپیکی ۸۶ کیلوگرم استارت زد که البته با ناکامی سنگین او همراه بود. او که تجربه کاهش ۸ کیلوگرم در یک روز را در لیگ برتر داشت، تصمیم گرفت وزن خود را از فینال لیگ برتر تا مسابقات کشوری حفظ کرده و در وزن ۸۶ کیلوگرم رقابت کند که تجربه خوبی برایش نبود و به کل روی همه توانمندی‌هایش تاثیر منفی گذاشت.

او با قهرمانی در جام تختی، احتمالا وارد چرخه ۹۲ کیلوگرم شده و با امیرحسین فیروزپور در رقابت باشد. البته باید منتظر تعیین تکلیف کامران قاسم‌پور در ۸۶ کیلوگرم هم باشیم، او اگر صاحب دوبنده تیم ملی در این وزن نشود، قطعا وارد چرخه انتخابی ۹۲ کیلوگرم خواهد شد و با فیروزپور و عظیمی رقابت خواهد کرد.

قهرمانی مرتضی جان‌محمدی در سنگین‌وزن هم یکی از اتفاقات جالب جام تختی بود. فینالی نزدیک و هیجان‌انگیز با ردوبدل شدن ۲۳ امتیاز بین دو کشتی‌گیر و تغییر چندباره جای برنده و بازنده که درنهایت کشتی‌گیر تبریزی موفق شد حریف مازندرانی‌اش را از پیش رو برداشته و قهرمان شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته