دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 خرداد 1403 - 12:20

مثلث مدعیان برای دوبنده 92 کیلوگرم تیم ملی در تیرانا؛ کابوس المپیک برای کامران قاسم‌پور

مثلث مدعیان برای دوبنده 92 کیلوگرم تیم ملی در تیرانا؛ کابوس المپیک برای کامران قاسم‌پور
اگر فدراسیون کشتی رسما خبر المپیکی شدن حسن یزدانی را اعلام کند؛ کامران قاسم‌پور این بار بدون رقابت با مدعی شماره یک 86 کیلوگرم، المپیک را از دست داده است.
کد خبر : 915769

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، این برای دومین بار بود که نام کامران قاسم‌پور برای رقابت با حسن یزدانی و رسیدن به المپیک مطرح بود؛ بار قبلی، برای توکیو و این بار برای پاریس اما با دو فرق عمده.

دفعه قبلی کامران قاسم‌پور کشتی‌گیر 86 کیلوگرم بود، که سالها زیر سایه حسن یزدانی مانده و از نوجوانی بارها و بارها در انتخابی‌های مختلف استانی و کشوری با او مبارزه کرده بود.

کامرانِ بدون مدال رده سنی بزرگسالان، اما با دو طلای مقتدرانه امیدهای جهان. او انتخابی المپیک توکیو را به حسن یزدانی باخت و رویای کسب مدال المپیک برایش بسته شد، حالا فقط یک راه برای رسیدن به مدال باقی مانده بود: تغییر وزن.

قاسم‌پور که تا انتخابی توکیو، هرگز به تغییر وزن فکر نمی‌کرد و معتقد بود وزنش کاملا مناسب 86 کیلوگرم است، نه وزن بالا و نه پایین، در فاصله چند ماهه تصمیم گرفت این بار شانس خود را در وزنی که تا پیش از آن مدعی اصلی‌اش، رفیق صمیمی او محمدجواد ابراهیمی بود، امتحان کند.

او انتخابی جهانی 2021 اسلو را از ابراهیمی برد و به دوبنده تیم ملی رسید. درشرایطی که سال 2020 به خاطر شیوع کووید، مسابقه جهانی و المپیک برگزار نشده بود و اتحادیه جهانی تصمیم گرفت دو ماه بعد از المپیک توکیو، مسابقات جهانی را به جای صرفا اوزان غیرالمپیکی، در 10 وزن جهانی برگزار کند، هم حسن یزدانی و هم کامران قاسم‌پور به عضویت تیم ملی درآمدند یکی در 86 و دیگری در 92 کیلوگرم و هر دو هم در اسلو به مدال طلا رسیدند.

مثلث مدعیان برای دوبنده 92 کیلوگرم تیم ملی در تیرانا؛ کابوس المپیک برای کامران قاسم‌پور

اولین و تنها پیروزی حسن یزدانی مقابل دیوید تیلور آمریکایی، در همین اسلو و دو ماه بعد از شکست او در فینال المپیک مقابل حریف آمریکایی، اتفاق افتاد.

کامران قاسم‌پور هم با ارائه نمایشی فوق‌العاده و جذاب، ابتدا طلسم شکست‌ناپذیری جی‌دن کاکس آمریکایی مقابل حریفان ایرانی -بعد از ثبت چهار شکست علیرضا کریمی مقابل او- را در نیمه‌نهایی شکست و سپس در فینال هم با غلبه بر حریف روس، قهرمان جهان شد.

سال بعد هم کامران به مسابقات جهانی 2022 بلگراد رفت و بار دیگر با شکست کاکس، این بار در فینال، قهرمان 92 کیلوگرم جهان شد و کاکس بعد از دو شکست متوالی مقابل قاسم‌پور، به این نتیجه رسید که وقتش را دیگر در این وزن هدر ندهد و به 97 کیلوگرم برود تا برای المپیک 2024 پاریس و رقابت با کایل اسنایدر آماده شود که البته او هم در این مقوله ناکام بود و سال 2023 به دلیل مصدومیت مقابل اسنایدر در فاینال ایکس کشتی نگرفت و سال 2024 هم در مرحله نهایی انتخابی المپیک آمریکایی‌ها، پیش از رسیدن به اسنایدر، باخت داد و از دنیای قهرمانی هم خداحافظی کرد.

قاسم‌پور سال 2023 هم ملی‌پوش ایران بود که چند ماه مانده به المپیک از ناحیه کشاله ران دچار آسیب‌دیدگی شد که درنهایت حضور در مسابقات جهانی و کسب سومین نشان متوالی جهانی را با بدشانسی از دست داد. او امید داشت که بتواند در بازی‌های آسیایی کشتی بگیرد که این اتفاق هم نیفتاد و بازگشت او به تشک، با اولین تورنمنت رنکینگ‌دار سال 2024 بود که همراه با امیرعلی آذرپیرا به عنوان مدعی 97 کیلوگرم آنجا روی تشک رفت، این اولین محک او در وزن المپیکی بالا، در مسابقات دوره‌ای بود، درحالیکه یک سال قبل از آن، در جام‌جهانی آمریکا یک تک کشتی با کایل اسنایدر آمریکایی گرفته و 5-صفر مغلوبش شده بود.

این بار در نیمه‌نهایی تورنمنت زاگرب با اسنایدر کشتی گرفته و 4-صفر باخت، درحالیکه امیرعلی آذرپیرا با شکست این حریف، در فینال اعزامش به گزینشی بیشکک را قطعی کرد و با کسب سهمیه در این رقابت‌ها، به المپیک رسید تا پرونده حضور کامران قاسم‌پور در المپیک در وزن 97 کیلوگرم بسته شود.

او حالا برای المپیک یک شانس بیشتر نداشت، بازگشت به 86 کیلوگرم و رقابت با حسن یزدانی. ابتدا تصور بر این بود که او هم همراه با حسن یزدانی راهی تورنمنت رنکینگ‌دار مجارستان خواهد شد و رقابت المپیکی آنها در بوداپست شکل می‌گیرد اما درنهایت تعجب، صرفا نام حسن یزدانی برای حضور در این تورنمنت ثبت‌نام شد و کامران قاسم‌پور هم گزینه اعزام به جام ساساری ایتالیا.

دلیل نرفتن کامران قاسم‌پور به بوداپست، هر چه که بود، درنهایت حسن یزدانی را المپیکی کرد، او درحالیکه در این سالها غیر از دیوید تیلور آمریکایی هیچ حریف نزدیکی نداشته، به راحتی قهرمان مسابقات رنک‌دار مجارستان شد وتا اینجای کار خودش و سرمربی تیم ملی او را المپیکی دانسته‌اند.
به این ترتیب برخلاف المپیک قبلی، این بار کامران قاسم‌پور بدون رقابت با حسن یزدانی، المپیک را از دست داد و حالا گزینه جدی دوبنده وزن 92 کیلوگرم است، وزنی که دو نشان جهانی در آن دارد.

البته در این وزن هم بعید به نظر می‌رسد که بدون انتخابی صاحب دوبنده تیم ملی شود و احتمالا دو حریف جوان را پیش روی خود دارد: امیرحسین فیروزپور و محمدمبین عظیمی.

اولی در مسابقات کشوری به عنوان قهرمانی رسید و سپس قهرمان 92 کیلوگرم آسیا شد تا در حال حاضر نفر اول چرخه این وزن تیم ملی باشد. عظیمی کار خود را در کشوری در وزن المپیکی 86 کیلوگرم استارت زد که به خاطر کیلوهای زیادی که از وزن بدنش کم کرد، ناکام بود و در ادامه بار دیگر در 92 کیلو به اردوی تیم ملی دعوت شد و به عنوان قهرمانی جام تختی هم رسید.

به نظر می‌رسد این سه نفر – قاسم‌پور، عظیمی و فیروزپور- مثلث مدعیان وزن 92 کیلوگرم را برای حضور در مسابقات جهانی 2024 اوزان غیرالمپیکی تشکیل دهند که دو نفر از آنها قطعا به تیرانا خواهند رفت: یکی برای جهانی بزرگسالان و دیگری برای جهانی زیر 23 سال.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته