دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 خرداد 1403 - 09:13

به بهانه شکست بایراموف/ داستان غم‌انگیز کشتی‌گیر کوبایی‌الاصل و اتهام رشوه؛ چامیزو قربانی بزرگ!

به بهانه شکست بایراموف  داستان غم‌انگیز کشتی‌گیر کوبایی‌الاصل و اتهام رشوه؛ چامیزو قربانی بزرگ!
اگر فرانک چامیزو نتایج مسابقات رنکینگ‌دار مجارستان را دنبال کند، داغ دلش دوباره تازه خواهد شد، او در المپیک حضور نخواهد داشت، هرچند که برنده واقعی کشتی با توران بایراموف در گزینشی اروپایی بود.
کد خبر : 917075

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، توران بایراموف بدون آنکه حرفی برای گفتن داشته باشد، در تورنمنت رنک‌دار مجارستان به حریف کم‌تجربه و جوان ایرانی خود باخت، بدون آنکه شاستگی جوان ۱۹ ساله کشورمان را نادیده بگیریم، بایراموف که دو ماه دیگر باید در المپیک به مصاف حریفانش برود، در این مبارزه ۵-صفر باخت و باتوجه به اینکه علی رضایی هم در ادامه مغلوب رازامبک جمالوف کشتی‌گیر روسی‌الاصل ازبکستان شد، بدون مدال از دور رقابت‌ها کنار رفت.

حضور در المپیک حق فرانک چامیزویی بود که حقش در گزینشی اروپایی به وضوح تضییع شد و البته اتحادیه جهانی هم بر این موضوع صحه گذاشت.

کشتی نیمه‌نهایی وزن ۷۴ کیلوگرم گزینشی اروپایی فروردین ماه در باکو برگزار شد و هرچند با نتیجه ۸-۸ به پایان رسید و دست توران بایراموف از کشور میزبان به عنوان برنده بالا رفت، اما با اشتباهات فاحش داوری همراه بود، بطوریکه اتحادیه جهانی هم نتوانست روی این اشتباهات چشم ببندد.

البته UWW زمانی نسبت به موضوع واکنش نشان داد که فرانک چامیزو از پیشنهاد رشوه ۳۰۰ هزار دلاری به خود، در آذربایجان خبر داد. بعد از آن اتحادیه خبر از بررسی جوانب امر در کمیته انضباطی داد، اما درنهایت بررسی آنهاهرچند چندین داور را با محرومیت‌های سنگین مواجه کرد، اما خروجی مشخصی برای چامیزو نداشت.

در رای صادره درباره این پرونده عنوان شد هرچند حق چامیزو در کشتی با بایراموف تضییع شده، اما با استناد به قانون، وقتی دست کشتی‌گیر به عنوان برنده از سوی داور بالا می‌رود، دیگر امکان تغییر نتیجه وجود ندارد! و صرفا برای این کشتی‌گیر سید یک در آخرین مسابقه گزینشی المپیک در نظر گرفته شد که سود چندانی برای او در استانبول نداشت.

داور اوکراینی که داور وسط این مبارزه بود با محرومیتی سنگین‌تر از سایر نفرات مواجه شد، رئیس تشک و قاضی هم محروم شدند که البته بحث‌برانگیزترین محرومیت هم به کمال بوعزیز مصری و ابراهیم چی‌چی اوغلو از ترکیه برمی‌گشت که، چون مسابقات قبلی، ژوری این رقابت‌ها بودند.

اتهامی که به آنها منسوب شده بود، تغییر داور این مسابقه بود، هرچند انتخاب داور به صورت رندومی و با اطلاعاتی که به سیستم در مورد مبارزه داده می‌شود، صورت می‌گیرد، اما به هرشکل حساسیت موضوع پرداخت رشوه به چامیزو و صحبت‌هایی که او مطرح کرده بود، منجر به محرومیت این دو داور برجسته دنیای کشتی شد.

باتوجه به اینکه در جمع محروم شده‌ها، داورانی از روسیه، آمریکا، ترکیه و... که از قطب‌های کشتی جهان هستند، دیده می‌شد نمایندگان رسمی فدراسیون همه آنها در استانبول جمع شده و نسبت به این آرا اعتراض خود را به نناد لالوویچِ صربستانی اعلام کردند.

به بهانه شکست بایراموف/ داستان غم‌انگیز کشتی‌گیر کوبایی‌الاصل و اتهام رشوه؛ چامیزو قربانی بزرگ!

در ترکیه که محل برگزاری آخرین مسابقه گزینشی المپیک در رشته کشتی بود، فرانک چامیزو نتوانست سهمیه المپیک بگیرد، اما چندی بعد از این رقابت‌ها محرومیت گروه داوری این مسابقه کاهش پیدا کرد و امکان حضور در بازی‎های المپیک برای بوعزیز مصری و چی‌چی اوغلوی ترک ایجاد شد، البته صرفا به عنوان رئیس تشک، چون قبلا انتخاب داوران المپیکی اتفاق افتاده بود.

به این ترتیب شهریور ماه سال گذشته زائوربک سیداکوف روس به عنوان نفر اول، کایل دِیک آمریکایی به عنوان نفر دوم، ختیگ تسابولوف کشتی‌گیر روسی‌الاصل صربستان و دایچی تاکاتانی به عنوان نفرات سوم مشترک و همچنین گئورگیس کوگیومتدیس یونانی به عنوان نفر پنجم حقیقی از مسابقات جهانی ۲۰۲۳ بلگراد در ۷۴ کیلوگرم سهمیه المپیک گرفتند.

۱۹ فروردین ماه در باکو هم توران بایراموف آذربایجانی بعد از کشتی جنجالی با چامیزو و ماگومدخبیب گاژی ماگمادوف بلاروسی به سهمیه المپیک در گزینشی قاره اروپا رسیدند.

۲۳ اردیبهشت در استانبول هم سه سهمیه باقی‌مانده وزن ۷۴ کیلوگرم از آن ویکتور راسادین کشتی‌گیر روسی تبار تاجیکستان، تیموراز سالکازانوف از اسلواکی و ترمن والی‌یف از آلبانی شد.

سر فرانک چامیزو هم بی‌کلاه ماند، باوجودی که با رسانه‌ای کردن پیشنهاد رشوه، اتحادیه جهانی را با چالشی جدید مواجه کرد که البته در میان اخبار مربوط به محرومیت داوران سرشناس UWW گم شد و کمیته انضباطی ورودی به آن نداشت.

آیا وقت آن نرسیده که اتحادیه جهانی بخواهد در خصوص قانون عدم تغییر نتیجه کشتی حتی در صورت اثبات اشتباه محرز داوری و تضییع حق مسلم کشتی‌گیر، تجدید نظر کند؟

کشتی‌گیر کوبایی‌الاصل ایتالیا که دو نشان طلای جهانی در کارنامه‌اش دارد، بی‌شک قربانی ماجرای اشتباهات داوری و اتهام رشوه بود، او در المپیک حضور نخواهد داشت، هرچند که برای این منظور کاملا محق بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته