دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 تير 1403 - 12:43

چطور قرارداد یک میلیاردی به پرداختی ۲۵۰ میلیونی رسید؛ دامی به نام تیم‌های یک‌بار مصرف!

چطور قرارداد یک میلیاردی به پرداختی ۲۵۰ میلیونی رسید؛ دامی به نام تیم‌های یک‌بار مصرف!
لیگ کشتی، تیم‌های یک‌بار حضور در خود کم نداشته، تیم‌هایی که صرفاً برند خود را مطرح کرده، اما پایبندی آنها به قرارداد کشتی‌گیر هرگز تمام و کمال اتفاق نیفتاده است. 
کد خبر : 919720

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، سازمان لیگ کشتی بنا دارد، مسابقات لیگ ۱۴۰۳ را از نیمه اول شهریور استارت بزند. آیین‌نامه مسابقات نیز تدوین شده و در اختیار باشگاه‌هایی که قصد تیم‌داری دارند و تا امروز هم به همین منظور اعلام آمادگی کرده‌اند، قرار گرفته است.

درعین حال که انتظار می‌رود فدراسیون کشتی و سازمان لیگ به عنوان متولی برگزاری رقابت‌های لیگ برتر و دسته اول، با اجرای قوانین بدون در نظر گرفتن منافع اشخاص و برخورد انضباطی مناسب و بازدارنده، مانع از شکل گیری اتفاقات عجیب و غریبی شده که در این سال‌ها به کرات تکرار و به فراری دادن اسپانسر‌ها از لیگ کشتی منجر شده و منشأ آن برخی رفتار‌های نامناسب، عدم تعهد و پایبندی تعدادی از کشتی‌گیران به قرارداد و برخورد نامناسب مربیانی که در ارتباط مستقیم با مدیران باشگاه‌ها و اسپانسر‌ها هستند، موضوع مهم دیگر که لیگ کشتی را پویاتر و در عین حال قابل اعتناتر در سطح ورزش کشور خواهد کرد، موضوع یک بار مصرف نبودن تیم‌هاست.

در این سال‌ها بار‌ها و بار‌ها شاهد حضور تیم‌هایی در لیگ برتر بوده‌ایم که با سروصدای زیادی اقدام به جذب کشتی‌گیران شاخص کرده و ولخرجی زیادی هم در عقد قرارداد داشته‌اند، تیم‌هایی که به نوعی خوش ورود و بد خروج در لیگ کشتی بوده‌اند. همانقدر که نیاز است سازوکار سازمان لیگ به گونه‌ای باشد که اسپانسر ضرر نکرده و منافعش از حضور در لیگ برتر تامین شود، کشتی‌گیر نیز حق و حقوقی دارد که باید از آن محافظت شود.

هرچند در این سال‌ها کشتی‌گیران درجه یک و ملی توانستند به استخدام دولتی درآمده و منبع درآمدی بعد از کسب مدال‌های جهانی و المپیک خود نیز داشته باشند، اما همچنان تنها محل درآمد کشتی‌گیران درجه دو به بعد از لیگ است، در عین حال که لیگ، برای کشتی‌گیران درجه یک و عنوان‌دار هم درآمد خوبی به همراه داشته است؛ بنابراین اگر قرار باشد تیمی با وعده و وعید وارد لیگ شده و حق کشتی‌گیر و مربی را ندهد، تجربه نشان داده که اغلب به طلب‌های غیرقابل وصول برای کشتی‌گیران بدل خواهد شد که علیرغم پیگیری زیاد، بعد از ماه‌ها و حتی سال‌ها به نتیجه نخواهند رسید و این وسط اسپانسر صرفا اسم خود را مطرح کرده و سر کشتی‌گیر است که بی‌کلاه خواهد ماند. از این دست تیم‌ها لیگ همین سال‌ها هم کم نداشته و کشتی‌گیران زیادی همچنان دنبال طلب‌های خود هستند.

چطور قرارداد یک میلیاردی به پرداختی ۲۵۰ میلیونی رسید؛ دامی به نام تیم‌های یک بار مصرف!

در همین لیگ فصل گذشته، یکی از تیم‌های متمول که البته دیگر بعید است در لیگ ۱۴۰۳ شرکت کند و بعد از ناکامی از رسیدن به آنچه به خاطرش برنامه‌ریزی زیادی کرده بود، پرونده قرارداد یک میلیاردی با کشتی‌گیر ملی‌پوشش را با صرفا پرداختی ۲۵۰ میلیون تومان بست و از قرارداد سایر نفرات هم مبالغ هنگفتی کسر کرد.

در این بین البته کشتی‌گیران باید با حواس جمع‌تر در عقد قرارداد و همچنین انتخاب تیم‌های باسابقه، راه را بر بدعهدی تیم لیگی ببندند. انتخاب درست و اعتماد داشتن به اشخاصی که قبلا خوش عهدی خود را در پرداخت قرارداد‌ها اثبات کرده‌اند، می‌تواند از دوندگیِ بی‌حاصل بعد از اتمام کشتی‌ها برای رسیدن به حق و حقوق‌شان و تسویه حساب مانع شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته