دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 خرداد 1395 - 17:24
با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری

نخستین ماراتن تولید محتوای دیجیتال ایران برگزار می‌شود

نخستین ماراتن تولید محتوای دیجیتال ایران با حمایت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری 10 مرداد، در دانشگاه صنعتی شریف برگزار می‌شود.
کد خبر : 91530

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، امیرحسین اسدی، دبیر اولین ماراتن تولید محتوای ایران گفت: «این رویداد پیش‌ از این قرار بود در تیرماه برگزار شود، اما برگزاری آن تمدید و به مرداد سال جاری منتقل شد. در نتیجه علاقه‌مندان تا 10 مرداد برای ثبت‌نام در این رویداد مهلت دارند.»


او درباره این رویداد گفت: «ما به دنبال ایجاد یک جریان‌سازی برای تولید محتوا در حوزه مجازی هستیم تا عموم مردم از مرحله دبستان، راهنمایی، دانشجو و بالاتر برای ما محتوا تولید کنند. سناریو بازی بنویسند و آموزش ببینند و یاد بگیرند چطور می‌توان سناریو نوشت و محتوا تولید کرد.»


اسدی ادامه داد: «این ماراتن به دنبال ترویج و فرهنگ‌سازی تولید محتوا دیجیتال است. در کشور زیرساخت و پهنای باند زیادی داریم اما محتوای کاملی نداریم. بنابراین همه افراد به ناچار از سایت‌های خارجی استفاده می‌کنند که محتوای لازم و مناسب را دارا نیستند. ما به دنبال این هستیم تا از کمک مردم در محتوا سازی استفاده کنیم. این محتوا ارزش‌گذاری شود و در آینده فضایی ایجاد شود که فروش محتوا صورت گیرد.»


دبیر اولین ماراتن تولید محتوای ایران درباره اتفاقی که در این ماراتن رخ می‌دهد گفت: «شرکت‌کنندگان پس از ثبت‌نام غربال‌گری شده و برای شرکت در این رویداد انتخاب می‌شود. سپس در گروه‌های 3 تا 5 نفره تیم‌بندی می‌شوند. به تیم‌ها موضوعاتی را ارائه می‌کنیم تا آنها بنا به موضوع ارائه شده محتوا تولید کنند.»


او افزود: «به تیم‌های برگزیده پس از این رویداد با حمایت و کمک ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تلاش می‌کنیم به سمت شرکت دانش‌بنیان شدن بروند، در فن بازارها شرکت کنند، محصولات خود را به فروش برسانند و در عمل یک چرخه تجاری‌سازی ایده و اقتصادی را برای آنها ایجاد می کنیم.»


موضوعات این مسابقه در حوزه دین و فرهنگ، پزشکی و سلامت، علوم فنای و مهندسی، کارآفرینی و اقتصاد دانش‌بنیان، گفتمان علم و فناوری، بانکداری، پرداخت و فناوری مالی، هنر و معماری هستند.


محورهای این ماراتن را بصری‌سازی داده‌ها، فایل‌های متنی و نشریه الکترونیکی، پرتال و وب‌سایت، محتوای نرم‌افزارهای تلفن همراه، پویانمایی، عکس، فیلم و صوت تلفن همراه، نرم‌افزارهای چند رسانه‌ای، فایل‌های متنی و عکس، ایده‌پردازی و سناریوی بازی رایانه‌ای تشکیل می‌دهد.


اهداف این مسابقه ترویج و فرهنگ‌سازی در راستای تولید محتوای دیجیتال، شناسایی توانمندی‌ها و هدایت استعدادهای جامعه در حوزه‌ی تولید محتوا، بسترسازی برای کارآفرینی دیجیتال مبتنی بر تولید محتوا، تقویت خط و زبان فارسی در محیط دیجیتال، پرورش خلاقیت در حوزه محتوای دیجیتال، حل مسئله به شیوه‌های گوناگون در فرآیندی خلاقانه، آموزش مبانی تولید محتوای دیجیتال فاخر و حمایت از تولیدکنندگان محتوا است.


ثبت‌نام در مسابقه در قالب تیم‌های حقیقی یا حقوقی انجام می‌شود. هر تیم می‌تواند نام مشخصی را برای خود انتخاب کند. حداقل تعداد اعضای هر تیم، سه نفر و حداکثر پنج نفر است. هر تیم یک نفر را به‌عنوان نماینده تام‌الاختیار معرفی می‌کند. محتوای تولیدی به‌ صورت متن، عکس، فایل صوتی و فیلم مورد پذیرش است. در همه آثار باید خط و زبان غالب، زبان فارسی باشد.


در محل برگزاری کتاب‌های مرجع هر رشته وجود دارد. هر تیم باید کتاب‌های بیشتر مورد نیاز خود را به‌همراه داشته باشد. دسترسی به اینترنت آزاد است بنابراین به همراه داشتن لپ‌تاب برای هر تیم بلامانع است. محتوای تولیدی تیم‌ها، به‌صورت فایل الکترونیکی تحویل کمیته داوران می‌شود. زمان مسابقه ۴۸ ساعت است و در این مدت شرکت‌کنندگان نمی‌توانند از محل برگزاری ماراتن خارج شوند.


رعایت ملاحظات حقوق مالکیت فکری و معنوی در استفاده از هرگونه اثر بر عهده تیم‌های شرکت‌کننده است و مدیریت ماراتن مسئولیتی بر عهده ندارد.


داوری محتوای تولیدشده از سوی شرکت‌کنندگان، برعهده‌ی کمیته‌ی علمی است و تیم‌های شرکت‌کننده ملزم به پذیرش رأی کمیته‌ی علمی هستند.


در هر یک از موضوعات شش‌گانه، تیم‌های اول تا سوم به طور جداگانه انتخاب می‌شوند. جوایز تیم اول ده سکه طلا، تندیس و دیپلم افتخار؛ تیم برگزیده دوم پنج سکه طلا و دیپلم افتخار و تیم برگزیده سوم دو سکه طلا و دیپلم افتخار است.


علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر به وبسایت www.sharifdc.ir مراجعه کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته