دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 خرداد 1403 - 00:10
ایران فناور در دولت آینده(۴)؛

دولتمردان حرکت علمی هدفمند کشور را تسریع کنند

دولتمردان حرکت علمی هدفمند کشور را تسریع کنند
جزء دانشمندان دو درصد برتر جهان گفت: دولتمردان و دست‌اندرکاران همواره باید نهایت حمایت را از اندیشه، توان و دانش دانشمندان داخلی داشته و حرکت علمی هدفمند کشور را تسریع کنند.
کد خبر : 915011

مجید محمدحسینی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود و جزء دانشمندان دودرصد برتر جهان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، وظایف و برنامه‌های نامزدهای ریاست جمهوری در حوزه علم و فناوری کشور را مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: با توجه به رشد روزافزون علم و فناوری به‌ویژه در حوزه هوش مصنوعی، باید از این بستر بی‌نظیر و توانمند به بهترین نحو در پیشبرد اهداف سایر علوم نیز استفاده کرد.

وی افزود: در این راستا، شایسته است تا رئیس جمهور جدید و زیرساخت‌های بالادستی نهایت سعی خود را انجام دهند تا بتوان غایت استفاده را از کوران پیشرفت این بستر هوشمند داشت که در حقیقت یکی از حوزه‌ها، علوم بسیار نوین است که می‌تواند تحولی شگرف را در ارکان مختلف جامعه ایجاد کند.

هوش مصنوعی اهرمی کارساز و سودمند برای بسیاری از علوم

محمدحسینی یادآور شد: برخی بر این باورند که هوش مصنوعی فقط در قالب حوزه علوم کامپیوتری خلاصه می‌شود، در حالی که این علم می‌تواند به‌عنوان اهرمی کارساز و سودمند برای بسیاری از علوم دیگر و نیز دانشمندان و محققان ایفای نفش کند. 

جایگاه فناوری و علمی کشور سال‌هاست که از کپی‌برداری و مهندسی معکوس به مرحله شکوفایی و ابداع رسیده است

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود، رشد علمی کشور بعد از انقلاب قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست؛ چراکه در بسیاری از شاخص‌ها در زمینه‌های مختلف علمی توانسته‌ایم در رتبه‌های برتر جایگاه جهانی قرار بگیریم. این نکته‌ای است که در گذشته رخ نداده بود.

جزء دانشمندان دودرصد برتر جهان اضافه کرد: جایگاه فناوری و علمی کشور سال‌هاست که از کپی‌برداری و مهندسی معکوس به مرحله شکوفایی و ابداع رسیده است. نمونه‌های متعدد آن در علوم پزشکی، سلول‌های بنیادی، فناوری نانو و حوزه‌های مختلف علوم مهندسی بسیار واضح و مبرهن است. 

وی تأکید کرد: دولتمردان و دست‌اندرکاران همواره باید نهایت حمایت را از اندیشه، توان و دانش دانشمندان داخلی داشته و نیز با اعتماد به سرمایه‌هایی نظیر هوش و پشتکار سرشار جوانان و با در اختیار گذاشتن امکانات و پشتیبانی‌های مادی و معنوی بی‌شائبه از آنها، حرکت علمی هدفمند کشور را تسریع کنند.

 از تمرکزگرایی در حوزه استان‌ها پرهیز شود

محمدحسینی با تأکید بر اینکه باید از تمرکزگرایی در حوزه استان‌ها پرهیز شود به آنا گفت: بودجه‌ای که برای انجام طرح‌های پژوهشی و امور مرتبط با تحقیقات از وزارتخانه‌ها ارسال می‌شود، علاوه بر مراکز استان‌ها به طور عادلانه در شهرستان‌ها و به‌خصوص پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و سرا‌های نوآوری توزیع شود.

نگاه ویژه رئیس جمهور و سایر مسئولان به فعالان حوزه علم و فناوری

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به این پرسش که مطالبه اصلی فعالان حوزه علم، پژوهش و فناوری از رئیس جمهور جدید چیست؟ بیان کرد: فعالان حوزه علم و فناوری مطالبات زیادی ندارند به جز حمایت و نگاه ویژه رئیس جمهور و سایر مسئولان ذی‌ربط تا با برداشتن موانع از سر راهشان بتوانند خارج از بروکراسی‌های وقت‌گیر اداری و با فراغ بال به تحقیقات و مطالعات علمی خود بپردازند و مرز‌های دانش بشری را توسعه دهند.

وی با بیان اینکه یکی از چالش‌های بزرگ حوزه علم و فناوری کشور، توقف و سکون طولانی‌مدت در مرحله نظریه‌پردازی و فاز مطالعاتی است، افزود: این در حالی است که جوامع پیشرفته جهانی اکنون زمان تحقیق روی یک مسئله علمی را به حداقل می‌رسانند و سعی می‌کنند هرچه زودتر آن مسئله را به سمت عملی‌سازی و کاربردی و تبدیل به فناوری‌های دانش‌بنیان پیش ببرند؛ بنابراین به حداقل رساندن فاصله زمانی بین تحقیق تا اجرای عملی، امری حیاتی و اجتناب‌ناپذیر است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته