دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 خرداد 1403 - 15:47
ایران فناور در دولت آینده؛ (1)

دولت چهاردهم فضا‌ی علم و فناوری کشور را شفاف‌سازی کند

دولت چهاردهم فضا‌ی علم و فناوری کشور را شفاف‌سازی کند
عضو هیئت علمی دانشگاه تأکید کرد که مطالبه‌ اصلی فعالان حوزه علم و فناوری از دولت و رئیس جمهور جدید شفاف‌سازی فضا‌های علمی و فناوری مانند سایر فضا‌های کشور در حیطه‌ میدانی است.
کد خبر : 914985

بابک غلامی‌نیا عضو هیئت علمی گروه برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا در تبیین ضرورت‌ها و مؤلفه‌‌های علمی و فناوری مورد توجه کشور در دولت آینده اظهار کرد: ناظر به عملکرد کشور‌های بعداً توسعه یافته و با سرمایه‌ فرهنگی و تمدنی افزون بر آن‌ها قطعاً برنامه‌های زیرساختی در زمینه‌ فناوری‌های نوین در تمام حوزه‌ها مطلوب و منجر به نتیجه‌ با پشتوانه خواهد بود و صرف شو‌های تبلیغاتی رتبه‌های بدون ارزش علمی، کشوری توسعه نمی‌یابد.

غلامی‌نیا یادآور شد: رشد علمی در کشور ایران بعد از انقلاب تقریباً تا سال ۱۳۷۴ که نظام جدید آموزشی در آموزش و پرورش ارائه شد و بعد از آن ناظر به افول این روند به صورت تجمیعی و کلی شدیم؛ چراکه در هر برهه افراد مستعد و نخبه حضور دارند، به‌‌خصوص در کشوری مانند ایران و نباید با تعداد کمی نخبه، قاطبه‌ فضای علمی را داوری کرد.

راهبرد‌ها در فضای علمی کشور باید ایجابی بوده و از کار‌های سلبی جداً خودداری شود

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل افزود: با وجود اینکه در بعد کمّی تلاش‌های زیادی صورت گرفته، اما در دانشگاه‌های مختلف افرادی جذب هیئت علمی در یک دانشگاه می‌شوند که شاید ۲۰ سال پیش به عنوان دانشجو هم نمی‌توانستند وارد آن دانشگاه شوند، کیفیت فدای کمیت شده است؛ اما همین وضع موجود هم می‌تواند منشأ تحول البته با مدیریت صحیح شود.

وی در پاسخ به این پرسش که مطالبات فعالان حوزه علم، پژوهش و فناوری کشور از رئیس جمهور جدید چیست؟ گفت: متاسفانه در این حوزه هر وقت بحث از فعالان حوزه‌ علم، پژوهش و فناوری شد، افرادی که حتی الفبای آن را نمی‌دانند در مقام کارچاق‌کنی و برای انتفاع از منافع مالی مانند معافیت‌ها و وام‌های مربوط فضا را آنقدر مغشوش کرده‌اند که دیگر نه اعتمادی به این فضا وجود دارد و نه معیار درستی انتخاب می‌شود.

غلامی‌نیا با بیان اینکه مطالبه‌ اصلی فعالان حوزه علم، پژوهش و فناوری از رئیس جمهور جدید شفاف‌سازی فضا‌های علمی و فناوری مانند سایر فضا‌های کشور در حیطه‌ میدانی است، اضافه کرد: بیشتر مواقع تلاش‌ جمع کثیری که در مورد یک موضوع علم و فناوری تلاش کرده‌اند، فدای یک شعار می‌شود.

عضو هیئت علمی و مدیر سابق حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اردبیل اظهار کرد: امروزه موضوع روز کسب مهارت است، اما این دلیل نمی‌شود که اصل ماهیت علم و فناوری زیر سوال برود؛ چراکه بستری علمی با افرادی متخصص آن -که در مرز‌های دانش حرکت می‌کنند- نیاز است؛ البته که هدف بیشتر افراد مراجعه کننده به فضا‌های علمی در حد آموزش و یادگیری مهارت و کسب آن برای ایجاد یک کسب و کار بوده که باید آن نیز مهیا باشد. راهبرد‌ها در فضای علمی کشور باید ایجابی بوده و از کار‌های سلبی جداً خودداری شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته