دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

از اولین تجربه مصرف دخانیات تا تاثیرگذاری روی بدن زنان

از اولین تجربه مصرف دخانیات تا تاثیرگذاری روی بدن زنان
دبیری در رادیو گفت و گو اظهار داشت: از اولین تجربه مصرف دخانیات تا تاثیرگذاری روی بدن زنان 2 سال زمان لازم است در حالیکه برای مردان 8 سال است.
کد خبر : 914828

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مرجان دبیری جامعه شناس و پژوهشگر آسیب‌های اجتماعی در حوزه زنان، خانواده و کودکان در مصاحبه با برنامه «گفتگوی اجتماعی» رادیو گفت و گو در مورد راهکارهای کاهش مصرف دخانیات در کشور گفت: زنانه شدن اعتیاد دلایل فردی و خانوادگی، عوارض اجتماعی و شبکه‌ای و مضامین فرعی دارد. از گذشته اعتیاد و به ویژه مصرف تریاک، مردانه بوده اما امروز اعتیاد با مواد مخدر گوناگون در بین زنان و دختران رواج یافته است.

وی ضمن تاکید بر آگاه سازی والدین و به ویژه مادران برای رفع آسیب‌های زندگی فرزندان بیان کرد: مادر و پدر که ستونهای خانواده هستند باید آموزش ببینند. روابط و رفتارهای والدین الگوی فرزندان هستند. لذا باید آنها را نسبت به آسیب‌های اجتماعی فرزندان آگاه کرد.

این جامعه شناس یادآور شد: اعتیاد عوارض بیشتری برای زنان نسبت به مردان دارد. از اولین تجربه مصرف دخانیات تا تاثیرگذاری روی بدن زنان 2 سال زمان لازم است در حالی که برای مردان 8 سال است. امروز مصرف سیگار در بین نوجوانان عادی شده و به راحتی سیگار و قلیان در جامعه مصرف می‌شود.

دبیری در رادیو تصریح کرد: شرکت‌های خارجی تولید سیگار با روان جوانان بازی می‌کنند و اگر جوان ایرانی به سمت مصرف آن برود، خودشان را برنده می‌دانند. امروز به سمتی می‌رویم که زنان جامعه تحت تاثیر مواردی از جمله سیگار قرار گرفته‌اند که در نهایت به نابودی جامعه می‌انجامد. متاسفانه نظارتی در این حوزه وجود ندارد.

وی همچنین ابراز تاسف کرد: مشکل امروز ما این است که همه چیز به بحث و گفتگو ختم می‌شود و در حیطه عمل و نظارت به درستی عمل نمی‌شود. نظارت و قانونگذاری در این حوزه کیفیت مطلوبی ندارد. قوانین بسیاری در این حوزه وجود ندارد اما خروجی حاصل نمی‌شود. آموزش باید از طریق خانواده، فضای مجازی و رسانه در دستور کار قرار بگیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته