دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 خرداد 1403 - 17:52
حاجیان:

کانون‌های تشکیل ِبزه و آسیب را به‌درستی نشناخته‌ایم

کانون‌های تشکیل ِبزه و آسیب را به‌درستی نشناخته‌ایم
فرمانده انتظامی استان کرمانشاه عنوان کرد: کانون‌های تشکیل ِبزه و آسیب را به‌درستی نشناخته‌ایم و بر روند تحولات اجتماعی آگاهی نداریم، بنابراین باید این روند را رصد کرده و پایش داشته باشیم.
کد خبر : 914313

به گزارش خبرنگار علم و فناوری آنا، نخستین همایش ملی «پیشران‌های سرکش اجتماعی، آسیب‌ها و جرائم» به همت دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه با مشارکت نیروی انتظامی در تالار انتظار این دانشگاه برگزار شد.

در این همایش سردار محمد قصری معاون علوم تحقیقات و فناوری فراجا، محمدطیب صحرایی استاندار کرمانشاه، نادر نوروزی شهردار کرمانشاه، سردار مهدی حاجیان فرمانده انتظامی استان کرمانشاه، افشین غنی‌زاده سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه، رؤسای واحد‌های دانشگاهی، اعضای هیئت رئیسه و معاونان دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه، محققان، پژوهشگران، نمایندگان و مسئولان ادارات، نهاد‌ها و ارگان‌های مختلف استان کرمانشاه، استادان، دانشجویان و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه حضور داشتند.

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه در این همایش بیان کرد: دیگر نمی‌شود با اجرای قوانین و مجازات‌ها به اهداف اصلی آرامش و امنیت جامعه رسید و باید فراتر از نظام حقوق کیفری کار کنیم و بدانیم تولید آسیب و جرم چه سرمنشأیی دارد و چه عواملی موجب آن می‌شود که جامعه‌ای با بحران امنیتی و اجتماعی مواجه شده و خود را گم کند.

سردار حاجیان با طرح این سؤال که چرا در برخی آسیب‌ها بالاترین آمار عددی را داریم و سرمنشأ آن کجاست؟ عنوان کرد: اگر بخواهیم رویدادی عمل کنیم باید در آخر ایستگاه ایستاده و برخورد صلبی با بحران‌ها داشته باشیم، در ضمن انرژی و هزینه‌ای کلان صرف کنیم؛ چراکه کانون‌های تشکیل ِبزه و آسیب را به‌درستی نشناخته‌ایم و بر روند تحولات اجتماعی آگاهی نداریم و باید این روند را رصد کرده و پایش داشته باشیم و اشراف به معنای واقعی، از جنس مقابله‌ای در مقابل کانون‌های خطرناک را در دستورکار قرار دهیم.

وی افزود: باید پیشران‌ها و عوامل را بشناسیم و پیوندی بین اجرا، دانشگاه و پژوهش ایجاد کنیم و بعد به کانون‌ها برسیم و پیش‌بینی بر پبشگیری مقدم باشد.

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه مطرح کرد: جامعه به شکل ایستا نیست که با یک نسخه مشکل آن رفع شود، جامعه امروز در حال تغییر و دگرگونی است و تحولات به‌دلیل ارتباطات جهانی و بین‌المللی ثانیه‌ای شده و دگرگونی‌ها پشت سر هم اتفاق می‌افتد و ما زمانی متوجه می‌شویم که دگرگونی‌ها تبدیل به بحران شده و اینجا به فکر چاره‌اندیشی می‌افتیم که این در جامعه امروز جواب نمی‌دهد. فناوری و ارتباطات نوین با خود فرهنگ‌های خاصی دارد که اگر آن را بومی نکنیم دچار تضاد فرهنگی می‌شویم و وقتی زبان مشترکی نباشد آسیب‌ها در دو بعد مادی و معنوی سرکش می‌شود.

سردار حاجیان تبیین کرد: باید به اشراف اجتماعی برسیم و تحولات را رصد کنیم و عوامل تأثیرگذار تحولات را به سمتی هدایت کنیم که جامعه را متأثر و منحر نکند، نباید در ایستگاه آخر بایستیم و نمی‌توان با افزایش مجازات‌ها آرامش ایجاد کرد؛ بلکه باید خیلی جلوتر از آن باشیم.

وی اشاره کرد: اگر پلیس را به‌عنوان یک نهاد «پس‌رویداد» بدانیم، تأثیر آنچنانی بر کاهش ریشه‌ای آسیب‌ها نخواهیم داشت و شاید جرائم را کمی کاهش دهیم، اما هزینه و انرژی بیشتری صرف می‌کنیم؛ اما نقش اصلی آن فعال بودن در «پیش رویدادها» است و باید «ضابطه قانون» شود و در این همایش دانشگاهیان مقالات و مطالبی ارائه کرده‌اند تا پژوهش کنیم و تاکتیک و تکنیک خود را تغییر دهیم.

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه تصریح کرد: در معماری فراجای آینده، پلیس مصلح اجتماعی است و پلیس در رویکرد معماری آینده فراجا «مداخله‌گر معنا‌گراست» و این نخستین همایشی است که در استان کرمانشاه با حضور نخبگان و دانشگاهیان و استادان حوزه جامعه‌شناسی و علوم اجتماعی با این نیت مهم برگزار شده است.

حاجیان گفت: کرمانشاه نبضی تند در حوزه آسیب‌های اجتماعی دارد و باید آن را با همدیگر اصلاح کنیم و حاشیه‌نشینی در کرمانشاه دارد بر متن غلبه می‌کند و باید تلاش کنیم جلوی بحران‌ها و آسیب‌ها را بگیریم و به‌عنوان مصلح اجتماعی عمل کنیم و دانشگاهیان به کمک استان کرمانشاه بیاید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته