نگرش ضعیف مدیران به آموزههای جدید و روش تدریس در علوم ورزشی
خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ به پیشنهاد کمیته منتخب دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه و موافقت هیئت ممیزه دانشگاه آزاد اسلامی، شهاب بهرامی عضو هیئت علمی رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی این واحد دانشگاهی با تأیید دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد از مرتبه علمی استادیاری به مرتبه دانشیاری ارتقا یافت.
بهرامی درباره جایگاه اکنون رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی در دانشگاههای کشور به خبرنگار آنا گفت: این رشته یکی از رشتههای پرطرفدار دانشگاهی و از شاخههای علوم انسانی است که برای تقویت روح و روان اشخاص و تربیت جسم از علومی مانند تغذیه، فیزیولوژی، روانشناسی، جامعهشناسی و مدیریت بهره برده و با هدف توانبخشی و بهسازی جسمی و روانی افراد ایفای نقش میکند و در نهایت برای افراد جامعه در تمام گروههای سنی از قبل تولد تا سالخوردگی کاربرد دارد.
وی تأکید کرد: علاقهمندان به تحصیل در رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی باید از نظر ساختار بدنی دارای قد متناسب و دید چشم خوب باشند، نداشتن معلولیتهای حاد جسمی و بیماری قلبی و تنفسی از موارد جسمی مهم در این رشته است. به عنوان مثال برای آقایان حداقل قد ۱۶۵ سانتی متر و برای خانمها ۱۵۸ سانتی متر و حداقل دید چشم ۷ از ۱۰ مطلوب است به علاوه علاقهمندان از نظر ویژگیهای شخصیتی نیز باید دارای روحیه رقابتی وعلاقهمند به کار گروهی و تیمی باشند؛ چراکه این موضوع در برخی مشاغل کمک بزرگی است.
** آینده شغلی دانشآموختگان
عضو هیئت علمی رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه در ارزیابی آینده شغلی دانشآموختگان این رشته عنوان کرد: دانشآموختگان رشته تربیت بدنی میتوانند در آموزش و پرورش به عنوان معلم ورزش و در دانشگاهها به عنوان مدرس و در اداراتی مانند ورزش و نوجوانان به عنوان مدیر و کارمند در میدانای ورزشی به عنوان مربی و احداث کننده باشگاههای مختلف یا در ساختار هیئتهای ورزشی مشغول به کار شوند.
بهرامی در پاسخ به این پرسش که اکنون استقبال از رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی از سوی داوطلبان چگونه است؟ به آنا گفت: با توجه به ماهیت رشته و ارتباط تنگاتنگ با زندگی روزمره اشخاص و سبک زندگی ماشینی امروز، استقبال از این رشته بسیار خوب است و همهساله علاقهمندان زیادی جذب میشوند.
وی چالشهای رشته تربیت بدنی را تشریح و بیان کرد: این چالشها به چند دسته تقسیم میشوند. نخست، چالشهای فردی معلمان مانند قدیمی بودن، تجربه ناکافی، نداشتن مهارت کافی در ارتباط با دانشجویان و چالش فردی مدیران شامل دانش کم نسبت به روشهای آموزهای جدید، روش تدریس، نگرش ضعیف نسبت به آموزههای جدید و روش تدریس است.
** لزوم ارتقا و بهبود روشهای تدریس جدید
دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه افزود: چالش دوم سازمانی بوده که شامل برنامهریزی ضعیف، نبود برنامه جامع، نبود منابع درآمدی، نبود تجهیزات مناسب در مدارس و بودجه کم این رشته در آموزش و پرورش است و در نهایت باید به چالش سوم یعنی آموزشی هم اشاره شود که شامل محتوای آموزشی قدیمی و اثربخشی پایین دورههای ضمن خدمت است؛ بنابراین لزوم ارتقا و بهبود روشهای تدریس جدید و برگزاری کارگاههای مناسب برای مدیران از راهکارهای مناسب برای رفع چالشها محسوب میشود.
بهرامی در پاسخ به این پرسش که گروه آموزشی تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی در تربیت دانشجویان چقدر موفق بوده است؟ توضیح داد: با وجود هرم اعضای هیئت علمی مناسب در همه گرایشها، امکانات ساختاری و فیزیکی، دانشگاه آزاد اسلامی در واحدهای مختلف در زمینه تربیت بدنی دانشجویان و ارائه خدمات ناشی از آن برای جامعه موفق عمل کرده است.
انتهای پیام/