دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 خرداد 1403 - 14:40

تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه برای یک سال دیگر تمدید شد

تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه برای یک سال دیگر تمدید شد
اتحادیه اروپا در تداوم مواضع خصمانه و مداخله‌جویانه در امور داخلی کشورها، تحریم‌ها علیه سوریه را برای یک سال دیگر تمدید کرد.
کد خبر : 914009

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، این تصمیم یک روز پس از برگزاری اجلاس «حمایت از آینده سوریه و منطقه» در بروکسل گرفته شد؛ اجلاسی که شرکت کنندگان در آن با تامین ۲.۱۲ میلیارد یورو برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به آوارگان سوری و کشورهای میزبان توافق کردند.

در بیانیه امروز اتحادیه اروپا که یک نسخه آن در تارنمای این اتحادیه منتشر شده، آمده است که تحریم‌ها علیه سوریه تا ژوئن ۲۰۲۵ (خرداد ۱۴۰۴) تمدید شد.

این بیانیه می‌افزاید: شورای اروپا پس از بررسی تحریم‌ها، تصمیم گرفت که پنج فرد فوت شده و یک فرد دیگر را از فهرست تحریم‌ها علیه این کشور حذف کند.

بر اساس این بیانیه، اتحادیه اروپا در مجموع ۳۱۶ شهروند و ۸۶ نهاد سوری را تحریم کرده است. طبق اعلام اتحادیه اروپا، دارایی های افراد و نهادهای تحریم شده مسدود و شرکت ها و شهروندان اتحادیه اروپا از مراوده مالی با آنان ممنوع شدند. همچنین اشخاص حقیقی تحریم شده حق سفر به کشورهای عضو این اتحادیه را ندارند و ورود یا گذر آنها به این کشورها ممنوع است.

اتحادیه اروپا همچنین در سایه آنچه بحران انسانی در سوریه نامید، معافیت‌های بشردوستانه در این کشور را تمدید کرد. در بیانیه اتحادیه اروپا با تکرار ادعاها علیه دمشق آمده است: شورای اروپا نگران وضعیت سوریه است و حفظ تحریم‌ها را اقدامی مناسب و ضروری می‌داند.

این بیانیه می‌افزاید: شورا تحولات سوریه را به صورت مستمر پیگیر است و می تواند تصمیم بگیرد تحریم ها را تمدید و یا فهرست نهادها یا افراد هدف را بر اساس تحولات میدانی اصلاح کند. اتحادیه اروپا تاکید می کند که تنها راه صلح پایدار برای سوریه، راه حل سیاسی مطابق با قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد (در ۲۰۱۵) است.

اتحادیه اروپا از ۱۳ سال پیش تحریم‌های خود را علیه سوریه اعمال و از آن زمان تاکنون هر ساله اقدام به تمدید این تحریم‌ها کرده است که شامل نفت سوریه، سرمایه‌گذاری در این کشور و توقیف اموال بانک مرکزی آن می‌شود.

دولت سوریه با محکوم کردن این تحریم‌ها اعلام کرده که این اقدام بیانگر فقدان استقلال تصمیم‌گیری اتحادیه اروپا و دنباله‌روی حقیرانه از سیاست‌های آمریکا است.

یک منبع رسمی در وزارت امور خارجه سوریه پیشتر گفته بود: اتحادیه اروپا مسئول اصلی ریختن خون مردم سوریه و گرفتاری آنان به دلیل تحریم های ظالمانه ای است که زندگی مردم این کشور را تحت تاثیر قرار می دهد.

این منبع یادآور شد که تصمیم اتحادیه اروپا دروغ بودن مواضع و اظهارات مسئولان این اتحادیه را درباره کاهش تحریم ها از جمله در زمینه کمک های انسانی برای مقابله با ویروس کرونا نشان داد و نفاق و دورویی آنان را که ویژگی اصلی سیاست های اروپا شده است، برملا ساخت.

سوریه این تحریم‌ها را نقض آشکار ساده‌ترین مفاد حقوق بشر و قوانین بین‌المللی و جنایت علیه بشریت ارزیابی کرده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته