دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 خرداد 1403 - 09:00
در گفت‌وگو با آنا

تندروان: شکست‌های تشریفاتی والیبال را از المپیک دور کرد/ حداقل دو بازی را در هفته دوم لیگ ملت‌ها می‌بریم

تندروان: شکست‌های تشریفاتی والیبال را از المپیک دور کرد  حداقل دو بازی را در هفته دوم لیگ ملت‌ها می‌بریم
کارشناس والیبال گفت: در مسابقات قهرمانی جهان مصاحبه می‌کردند و می‌گفتند بازنده بازی تشریفاتی شده‌اند، در حالی که ۱۶ امتیاز منفی از هر بازی گرفتیم، امتیازاتی که باعث شد تا المپیک را از دست بدهیم.
کد خبر : 913976

محمدرضا تندروان در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در خصوص اینکه تیم ملی والیبال در هفته اول لیگ ملت‌های چهار شکست داشت و تنها با یک امتیاز و به عنوان تیم قعرنشین وارد هفته دوم می‌شود، اظهار کرد: باخت‌هایی که تیم ملی به دست آورد مربوط به چند ماه اخیر نیست و ما از دو سال پیش روند همیشگی را نداشتیم. عملکرد بدی در این دو سال داشتیم و شرایط به اینجا رسیده که در هفته اول لیگ ملت‌های امسال، نتایج خوبی نمی‌گیریم.  

وی ادامه داد: تیم‌های دیگری هم در این تورنمنت بودند که شرایط سعود به المپیک را داشتند، اما نتایج خوبی نگرفتند. صربستان و آرژانتین هم ممکن است المپیک را از دست بدهند. فشار کسب سهمیه المپیک تأثیر خود را گذاشته است. تیم ملی والیبال ایران از بازی اول تا بازی چهارم، روز به روز بهتر و با انگیزه‌تر بازی کرد. البته برای تحقق هدف بزرگی، چون صعود به المپیک اصلاً کافی نبود. فکر می‌کنم در هفته‌های دوم و سوم لیگ ملت‌ها نتایج بهتری را کسب خواهیم کرد. اگرچه می‌توانستیم در هفته اول هم برنده باشیم.  

بعد از المپیک باید فکر اساسی کنیم.

کارشناس والیبال درباره بی‌توجهی به انتخاب به موقع سرمربی تیم ملی و اینکه امروز خود فدراسیون هم به این موضوع معترف است که سرمربی دیر به تیم ملی اضافه شده، عنوان کرد: معمولاً تیم‌هایی که برای المپیک با هدف مهمی تلاش می‌کنند، چند ماه مانده به المپیک سرمربی را تغییر نمی‌دهند. بعد از المپیک دست به تغییر می‌زنند یا زمانی که فرصت صعود به المپیک را از دست داده باشند. نتایج سال گذشته تیم ملی، فدراسیون را مجاب کرد تا دست به تغییراتی بزند. در بلغارستان هم بلنجینی در آستانه لیگ ملت‌ها به عنوان سرمربی انتخاب شد، اما بلغارستان که نمی‌خواهد به المپیک برود، چون شانسی نداشته است. اگر ۶ ماه پیش هم سرمربی تیم ملی والیبال ایران انتخاب می‌شد باز هم به شناختی که لازم است نمی‌رسید. چون پائز در آن زمان در تیم باشگاهی خود حضور داشت و ملی‌پوشان هم در تیم‌های باشگاهی خود بازی می‌کردند. معمولاً فدراسیون‌ها با سرمربیان تیم ملی ۲+۲ سال قرارداد می‌بندند. ۲ سال اول تا قهرمانی جهان و در صورت رضایت طرفین، ۲ سال دوم تا المپیک قرارداد بسته می‌شد. اتفاقات طبیعی رخ داده و ما بعد از المپیک باید فکر اساسی کنیم.

۱۶ امتیاز منفی از هر شکست تشریفاتی گرفتیم

وی در مورد اینکه بسیاری معتقدند پشتوانه‌سازی برای تیم ملی والیبال انجام نشده، یادآور شد: موضوع نتایج ضعیف تیم ملی والیبال به ماه‌ةای اخیر باز نمی‌گردد. ما از دو سال پیش می‌دانستیم که شرایط رنکینگ جهانی برای ما خیلی مهم است. ما ملی‌پوشان را زیر فشار بردیم، بازی‌هایی که باید پیروز می‌شدیم و می‌توانستیم پیروز شویم، اما کادرفنی یک مقدار با تمرکز و علم بیشتر عمل نکرد تا حداقل ۷ باختی را نیاوریم که می‌توانستیم برنده بازی باشیم. جالب است در مسابقات قهرمانی جهان مصاحبه می‌کردند و می‌گفتند بازنده بازی تشریفاتی شده‌اند، در حالی که ۱۶ امتیاز منفی از هر بازی گرفتیم. نتیجه آن شد که با رنکینگ ۱۵ وارد لیگ ملت‌های امسال شدیم و در پایان هفته اول به رنکینگ ۱۶ رفته‌ایم. امتیازاتی که از دست دادیم باعث شد تا المپیک را از دست بدهیم. حضور ما در المپیک تقریباً قطعی بود، عملکردی داشتند که غیرقابل بخشش است و آثار آن را در آینده می‌بینیم.

سال آینده در سطح A لیگ ملت‌ها هستیم

تندروان در واکنش به این موضوع که ناکامی‌های والیبال این رشته ورزشی را به رشته‌ای معمولی نزد مردم مبدل کرده، تصریح کرد: این اتفاقات طبیعی است و نظیر آن برای ژاپن که سال‌ها اسیر ایران بود، کوبا که افت غیرمنتظره‌ای داشت، هلند که زمانی قهرمان المپیک شده بود و دچار نزول شدیدی شد. با برنامه‌ریزی‌هایی که کردند دوباره به شرایط خوب بازگشتند. والیبال در ایران نهادینه شده و افت و خیز‌های طبیعی ورزش در حال رقم خوردن است. اگر بی توجه به نتایج ۳ سال اخیر باشیم، دیرتر به سطح اول دنیا بازمی‌گردیم. اگر پیگیری کنیم تا دو سال آینده به شرایط خوب گذشته باز خواهیم گشت. البته در هفته دوم لیگ امسال حداقل دو بازی برابر ترکیه و بلغارستان را می‌بریم. سال آینده هم در سطح A لیگ ملت‌ها هستیم، اما برنامه‌ریزی و جسارت بزرگی می‌خواهیم که بتوانیم بار دیگر رتبه تک رقمی در رنکینگ جهانی خواهیم داشت.  

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته