دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا بررسی شد؛

باید و نبایدهای حذف قیمت‌گذاری خودروهای برقی

باید و نبایدهای حذف قیمت‌گذاری خودروهای برقی
عضو سابق شورای رقابت گفت: کار شورای رقابت این است که بررسی کند آیا این خودرو انحصاری است و یا خیر؛ در این وضعیت اگر خودرویی انحصاری باشد این شورا قیمتی را پیشنهاد می‌دهد؛ در همین راستا تاکید می‌شود که کار شورای رقابت تعیین قیمت خودرو نیست.
کد خبر : 913185

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا،  ۲۲ اردیبهشت سال جاری مصوبه شماره ۶۵۹ شورای رقابت حکم به خارج شدن خودرو‌های برقی از شمول قیمت گذاری دستوری داد. این حکم را به نوعی می‌توان ادامه تلاش‌های دولت برای کنترل و به ثبات رساندن بازار خودرو دانست. اما سوال اینجاست آیا حذف قیمت گذاری دستوری در شرایط فعلی بازار ایران و به خصوص در موضوع خودرو‌های برقی صحیح است؟

در همین رابطه آلبرت بغزیان عضو سابق شورای رقابت به خبرنگار آنا گفت: با توجه به اینکه مدتی است که ارتباطی با شورای رقابت ندارم و از چند و چون خارج شدن قیمت گذاری خودرو‌های برقی از حالت دستوری بی اطلاع هستم، اما ما معتقد بوده‌ایم که قیمت گذاری بایستی تحت نظر شورای رقابت باشد.

بحث قیمت منصفانه است

وی ادامه داد: بحث این بود که خودرو‌های وارداتی با توجه به اینکه هیچ عملیات ساخت و تولیدی بر روی آنها انجام نمی‌شود از شمول نظارت شورای رقابت خارج شوند؛ حجم واردات خودرو نیز این‌قدر نیست که بخواهد شورا را درگیر کند و بیشتر بحث قیمت منصفانه بود؛ در همین راستا شورای رقابت از قیمت‌گذاری این خودرو‌ها حذف شد.

بغزیان تصریح کرد: انتظار می‌رود که در مورد خودرو‌های مونتاژی و برخی خودرو‌های تولید داخل نیز شورای رقابت از سازوکار قیمت‌گذاری خارج شود. شایان ذکر است که سابق بر این نیز قیمت گذاری خودرو دستوری نبوده و بازار خود را اداره می‌کرد؛ اما با اشتباهات شرایطی را پدید آورد که حالا از رفع وضعیت قیمت‌گذاری دستوری واهمه داریم.

خودروهای برقی

کار شورای رقابت تعیین قیمت خودرو نیست

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: کار شورای رقابت این است که بررسی کند آیا این خودرو انحصاری است و یا خیر؛ در این وضعیت اگر خودرویی انحصاری باشد این شورا قیمتی را پیشنهاد می‌دهد؛ در همین راستا تاکید می‌شود که کار شورای رقابت تعیین قیمت خودرو نیست.

واردات خودرو تکلیف مشخصی ندارد

وی ادامه داد: سابق بر این واردات خودرو نداشتیه ایم و هم اکنون نیز واردات تکلیف مشخصی ندارد. در خصوص خودرو‌های برقی نیز بیشتر به نظر می‌رسد به منظور مسائل زیست محیطی قصد تکلیف و تشویق قانونی داریم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته