دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 خرداد 1403 - 09:43

ترکیه: انزوای دیپلماتیک اسرائیل امری ضروری است

ترکیه: انزوای دیپلماتیک اسرائیل امری ضروری است
وزیر امور خارجه ترکیه ابراز امیدواری کرد که کشورهای بیشتری در پرونده شکایت علیه رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری مشارکت کنند.
کد خبر : 913052

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، «هاکان فیدان» وزیر امور خارجه ترکیه می‎‌گوید که آنکارا امیدوار است شمار کشورهایی که از پرونده تشکیل‌شده علیه رژیم صهیونیستی در دیوان دادگستری بین‌المللی (دادگاه لاهه) به دلیل جنایات جنگی این رژیم در غزه حمایت می‌کنند، افزایش یابد.

آفریقای جنوبی در ۲۹ دسامبر ۲۰۲۳، در پرونده‌ای در دادگاه لاهه از رژیم صهیونیستی به اتهام نقض کنوانسیون نسل‌کشی شکایت کرد. این دادگاه در ۲۶ ژانویه ۲۰۲۴ طی حکمی اولیه به رژیم صهیونیستی دستور داد که اقداماتی در راستای جلوگیری از اعمال مرتبط با نسل‌کشی در این جنگ انجام دهد و تحویل کمک‌های انسانی به نوار غزه را تضمین کند.

با این حال، دادگاه لاهه حکمی درباره آتش‌بس فوری در غزه صادر نکرد. آفریقای جنوبی در اوایل مارس در لاهه خواستار اقدامات اضافی علیه رژیم اشغالگر قدس در رابطه با گرسنگی و قحطی گسترده در میان فلسطینیان محاصره‌شده در نوار غزه شد.

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که فیدان در کنفرانسی مشترک با همتای ونزوئلایی خود در این باره گفت: پس از ترکیه، تعدادی از کشورها تصمیم گرفته‌اند در پرونده آفریقای جنوبی علیه اسرائیل مشارکت کنند. ما امیدواریم تعداد این کشورها افزایش یابد. انزوای دیپلماتیک و حقوقی اسرائیل به شدت ضرورت دارد.

اظهارات فیدان در حالی بیان شد که دادگاه لاهه قرار است امروز جمعه حکم خود را در ارتباط با حمله رژیم صهیونیستی به رفح صادر کند.

آنگونه که از برآوردهای رسانه‌های صهیونیستی برمی‌آید، در رابطه با حکم لاهه، دو سناریو احتمالی وجود دارد : دستور توقف عملیات در رفح یا دستور کلی توقف جنگ در غزه.

دستور توقف جنگ خطرناک‌ترین سناریویی است که اسرائیل از اولین جلسه لاهه در ژانویه گذشته نگران وقوع آن بوده است و ادامه مأموریت رژیم صهیونیستی در غزه را دشوار می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته