دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
فاضل‌زاده در گفت‌وگو با آنا تأکید کرد؛

ضرورت تولید ۲۰ هزار سند علمی و ۳ برابر شدن بودجه‌ برای صعود به رتبه ۱۴ جهان

ضرورت تولید ۲۰ هزار سند علمی و ۳ برابر شدن بودجه‌ برای صعود به رتبه ۱۴ جهان
رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام گفت: در برنامه هفتم توسعه ذکر شده که باید به رتبه ۱۴ جهان صعود پیدا کنیم، برای تحقق این امر باید ۲۰ هزار سند علمی در کشور تولید شود و بودجه‌های پژوهشی ۳ برابر افزایش یابد.
کد خبر : 911248

احمد فاضل‌زاده رئیس موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره وضعیت کمی و کیفی پژوهش‌های کشور اظهار کرد: در زنجیره علم و فناوری یعنی آموزش و پژوهش جایگاه مطلوبی داریم؛ اما برای ارتقا در رتبه‌بندی‌های پژوهشی، فناوری و نوآوری باید به راه‌های محکم‌تر متصل شویم. 

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در حوزه پژوهشی دارای رتبه ۱۵ و در بخش فناوری و نوآوری جایگاه ۵۱ را دارد؛ تاکید کرد: این مسیر باید با اندیشیدن تمهیداتی مانند تجهیز زیرساخت‌های فناورانه و آزمایشگاه‌ها و در اختیار قراردادن پژوهانه تقویت شود. 

فاضل‌زاده تصریح کرد: اکنون دارای رتبه ۱۵ جهانی در اسکوپوس هستیم، اما در برنامه هفتم توسعه ذکر شده که باید به رتبه ۱۴ جهان صعود پیدا کنیم، با بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که اگر ۲۰ هزار سند علمی در کشور تولید شود و بودجه‌های پژوهشی ۳ برابر افزایش یابد؛ می‌توانیم هدف خود را محقق کنیم. 

رئیس موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام ادامه داد: در پایگاه «وب آو ساینس» جایگاه ۱۷ جهانی را داریم و برای رسیدن به رتبه ۱۴ باید ۵ هزار سند تولید کنیم، همچنین کیفیت مجلات «وب آو ساینس» نسبت به اسکوپوس مطلوب‌تر است. 

فاضل‌زاده گفت: با توجه با شرایط پیش رو و با در نظر گرفتن افزایش بودجه‌های پژوهشی «کیفیت» را باید ارتقا دهیم؛ یعنی می‌توانیم در مجلات Q۱ و Q۲ انتشار مقالات علمی را با ۵ هزار سند افزایش دهیم که این موضوع جایگاه دانشگاه‌ها و کیفیت فعالیت‌های پژوهشی را در سطح بین الملل بالا می‌برد. 

وی درباره نزولی شدن رتبه تولید علمی ایران در منطقه گفت: ایران رتبه دوم و ترکیه رتبه اول را دارد؛ اختلاف اسناد این دو کشور زیاد نیست و شاید حدود ۲ هزار سند باشد؛ بنابراین با ترکیه تقریبا هم وزن هستیم. معمولاً رتبه‌های یک و دو بالا پایین می‌شوند و باید تلاش پژوهشگران ارتقا یابد و سرانه مقاله، امکانات آزمایشگاه‌ها و کیفیت پژوهانه‌ها افزایش یابد تا به رتبه یک منطقه مجدد بازگردیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته