دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با آنا:

بسترسازی در نظام جمهوری اسلامی ایران مانع مهاجرت می‌شود + فیلم

بسترسازی در نظام جمهوری اسلامی ایران مانع مهاجرت می‌شود + فیلم
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: در جمهوری اسلامی ایران اگر بسترسازی انجام شود مهاجرت صورت نمی‌گیرد و اگر مهاجرتی هم شکل گرفت باید به منظور تبادل گفتمان‌ها ایجاد شود.
کد خبر : 910794

مصطفی ذوالفقارطلب عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره راهکار‌های جلوگیری از مهاجرت نخبگان اظهار کرد: هر شخصی در زمینه مهاجرت دارای مصالح و منافع مادی است که اگر آن را در زمان و مکان دیگری ببیند، وظیفه اش را به همانجا منتقل می‌کند. 

وی افزود: متولیان امور آموزشی و پژوهشی و نظام پژوهشی باید بستر‌های فعالیت را برای استادان تأمین کنند تا استاد مصالح خود را در همین بستری که می‌بیند، عملیاتی و محقق کنند، پس بسترسازی یکی از عوامل مهم برای انجام وظایف استادان در مکان و زمانی است که زندگی می‌کنند. 

ذوالفقارطلب تصریح کرد: در جمهوری اسلامی ایران اگر بسترسازی انجام شود مهاجرت صورت نمی‌گیرد یا مهاجرتی هم اگر شکل گرفت به منظور تبادل گفتمان‌ها باید ایجاد شود تا افراد اگر به کشوری سفر کردند بتوانند تجارب خود را در زمان بازگشت در اختیار کشور خودشان قرار دهند. 

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه مهاجرت بر اساس منافع در بیان دانشجویان، استادان یا نزدیکان از عوامل ملموسی بوده که شاهد آنها بوده‌ام، تاکید کرد: تسهیل مسائل اداری یکی از راهکار‌های جلوگیری از مهاجرت نخبگان است، برای مثال اگر استادی قصد دارد هیئت علمی شود نباید معیار‌ها سختگیرانه باشند تا استادان در مکان‌های دیگری که دارای شرایط آسان‌تر است، جذب شوند، یعنی معیار‌ها در قالب‌های استاندارد، اما راحت‌تر رعایت شوند. 

ذوالفقارطلب گفت: گلایه بسیاری از کسانی که به درجه دکتری نائل شده‌اند و قصد عضو هیئت علمی شدن در دانشگاه تهران یا سایر دانشگاه‌های کشور را دارند این است که دارای تمام معیار‌های علمی هستند، اما از نظر سنوات و برخی از مسائل اداری دانشگاه‌ها آنها را پذیرش نمی‌کنند و آن بستر در دانشگاه‌های دیگر برایشان فراهم می‌شود. 

وی ادامه داد: اگر متولیان امر در سیاستگذاری نظام آموزشی بتوانند بسترسازی اداری و حقوقی و مادی یا پژوهشی را فراهم کنند تا حد زیادی می‌توانند از ظرفیت‌های علمی چنین استادان و دانشجویانی بهره‌مند شوند. 

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اضافه کرد: وضعیت مهاجرت را باید آمار ثابت کند، اما به نظر می‌رسد مهاجرت روند صعودی را طی می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته