دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بررسی ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در صنایع کشور (۳۸)

لزوم رفع مشکل ساختار تولید با طراحی اکوسیستم نوآوری و فناوری

لزوم رفع مشکل ساختار تولید با طراحی اکوسیستم نوآوری و فناوری
عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد: به منظور رفع مشکلات ساختاری تولید باید بستر و اکوسیستمی که شرکت‌های دانش‌بنیان در آن فعالیت می‌کنند، متناسب با فضای کار و به‌روز باشد. 
کد خبر : 901398

ابراهیم زکی، عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره استفاده از دانش‌بنیان‌ها در صنایع مختلف اظهار کرد: ارتباط با بازار‌های جهانی چه در بخش محصول و چه دانش ضروری است. اکنون در بخش صادرات نیز به‌واسطه مشکلاتی که در بحث انتقال پول وجود دارد، ارز‌های حاصل از صادرات به‌سختی وارد کشور می‌شود و در پاره‌ای موارد دو یا چند دست می‌چرخد تا با واسطه کشور‌های دیگر ارز صادراتی به کشور برگردد. بستر و فضا باید به گونه‌ای برای دانش‌بنیان‌ها فراهم شود که در آن رشد و موفق عمل کنند.

زکی عنوان کرد: اگر قرار است در کشور ما رشد در دانش‌بنیان‌ها حاصل شود باید بر فراهم‌ کردن ارتباطات بین‌المللی تمرکز ویژه‌تری صورت گیرد.

زمینه بالای بخش کشاورزی برای جذب دانش‌بنیان‌ها

اکوسیستم دانش‌بنیانی

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه بخش کشاورزی از دیگر بخش‌های اقتصادی کشور است که زمینه بالایی برای جذب دانش‌بنیان‌ها دارد، اظهار کرد: دانش‌بنیانی‌شدن فقط تولید محصول نیست؛ بلکه راهکار‌هایی است که در جهت حل معضلات و مشکلات بیشترین بهره‌وری و بالاترین راندمان را به همراه می‌آورد. در بخش کشاورزی نیز با توجه به اهمیت بحث آب ضروری است که به استفاده از دانش‌بنیان‌ها در این بخش حرکت کنیم.

دانش‌بنیان‌ها می‌توانند در تمامی فرآیند‌های تولید ورود کنند

وی افزود: حتی کشاورزی که در زمین گندم می‌کارد، اگر از دانش و تکنولوژی روز در زمینه تولید کیفی‌تر با کمترین منابع و مواد اولیه استفاده کند نقش موثری در بهبود بهره‌وری عوامل تولید خواهد داشت و طبیعی است که دانش‌بنیان‌ها در تمامی فرآیند‌های تولید می‌توانند ورود کنند؛ بنابراین سیاستگذاران باید زمینه این حضور را فراهم کنند.

زکی درباره حمایت یا عدم حمایت از دانش‌بنیان‌ها، اظهار کرد: متاسفانه برخی شرکت‌ها که دانش‌بنیانی نیستند فقط نام و عنوان آن را یدک می‌کشند به این دلیل که حمایت‌هایی که در زمینه دانش‌بنیانی شدن ازجمله معافیت‌های مالیاتی؛ ارائه تسهیلات کم‌بهره، در اختیار قراردادن مکان‌هایی در شهرک‌های صنعتی و ... در نظر گرفته شده موجب شده است تا حتی شرکت‌هایی که دانش‌بنیان نبود‌ه‌اند با واسطه‌هایی عناوینی دانش‌بنیانی برای خود دست و پا کنند تا بتوانند از این حمایت‌های قانونی بهره‌مند شوند.

ادعای دانش‌بنیانی بودن برخی تولیدات بدون تغییر در فرآیند‌های تولید

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: بسیاری از شرکت‌هایی که از گذشته در کشور مشغول به فعالیت اقتصادی بوده‌اند بدون تغییراتی در فرآیند‌های تولید مدعی دانش‌بنیانی بودن شده‌اند درحالی‌که دانش‌بنیان به معنای تغییراتی در فرآیند تولید است که بتواند بهره‌وری عوامل تولید را افزایش داده و مطابق با تکنولوژی و دانش روز جهان باشد.

ضرورت ارتباط با بازار‌های بین‌المللی برای حرکت در مسیر دانش‌بنیانی‌شدن تولیدات در صنعت نفت‌وگاز

وی با بیان اینکه بسیاری از تولیدات در حلقه نهایی صنعت نفت‌وگاز و پتروشیمی به‌واسطه دانش انجام نمی‌شود و اگر دانش‌بنیان‌ها و دانش و علم به این فرآیند وارد شود به طور حتم بهره‌وری و ارزش افزوده تولیدات را افزایش خواهد داد: برای حرکت در مسیر دانش‌بنیانی‌شدن تولیدات در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی یکی از عوامل موثر ارتباط با بازار‌های بین‌المللی و دانش و تکنولوژی‌هایی است که در این زمینه در تولیدات جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تولیدکنندگان بزرگ نفت در جهان به دانش جدید در عرصه تولید دست یافته‌اند و به طور قطع ارتباط با این شرکت‌های بزرگ امکان بومی‌سازی دانش را برای کشور فراهم خواهد کرد.

اکوسیستم دانش‌بنیانی

حمایت از دانش‌بنیان‌ها لزوما ارائه تسهیلات نیست

زکی عنوان کرد: حمایت از دانش‌بنیان‌ها، لزوما ارائه وام و تسهیلات نیست؛ بلکه فراهم‌کردن شرایطی است که در آن دانش‌بنیان‌ها بتوانند مسیر را درست طی کرده و بتوانند بهره‌وری تولید را در تمامی بخش‌های اقتصادی افزایش دهند.

بستر و اکوسیستم دانش‌بنیانی متناسب با فضای کار آنها باشد

وی ادامه داد: باید ابزار و امکاناتی که برای تولید به‌روز در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد در کشور ما نیز وارد شود. به منظور حمایت از دانش‌بنیان‌ها باید بستر و اکوسیستمی که این شرکت‌های دانش‌بنیان در آن فعالیت می‌کنند متناسب با فضای کار آنها باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته