سنگفرش خیابانهای پایتخت کاری با نیت خوب اما اجرای بد بود
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نوروز سال ۱۳۹۵ بود که پروژه سنگفرش خیابان ۳۰ تیر تهران با عنوان کفسازی و آرامسازی این معبر در راستای ساماندهی میدان مشق و سردر باغ ملی از سوی شهرداری منطقه ۱۲ آغاز شد. این اتفاق سال بعد برای میدان بهارستان و پس از آن برای حد فاصل میدان شهدا تا میدان امام حسین (ع) (خیابان هفده شهریور) نیز اجرا شد.
آرامسازی خیابان، توسعه گردشگری، انسان محورکردن شهر و بهبود وضعیت پیادهراهها از جمله مواردی بود که شهرداری تهران به عنوان اهداف اجرای این پروژه شهری اعلام کرد.
در همین راستا، شهردار وقت منطقه ۱۲ پایتخت در سال ۱۳۹۵ هدف از اجرای این پروژهها را ایمنسازی، آرامسازی، انسانمدار کردن شهر، تشویق شهروندان به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، ایجاد نظم و انضباط ترافیکی و کاهش تصادفات در قلب تاریخی پایتخت دانسته بود.
با این حال اجرای این طرح از سوی شهرداری تهران حاشیههای زیادی به همراه داشت که از جمله میتوان به با اعتراض اهالی و همچنین کسبه این منطقه اشاره کرد.
در آن سالها، اعتراض رانندگان خودروها از وضعیت نامناسب سنگفرش خیابان بارها شنیده شد و شهرداری تهران نیز در پاسخ به این اعتراضان اعلام کرد که این معابر آرامسازی شده و خودروها باید با سرعت پایین در این مسیر حرکت کنند. اعتراضاتی که سرانجام به جمعآوری سنگفرش خیابان ۱۷ شهریور انجامید، اما دو معبر میدان بهارستان و خیبان سی تیر همچنان پا برجا مانده است.
در همین ارتباط، علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران در گفتوگو با خبرنگار آنا عنوان کرد: این اقدام در دوره قبل شهرداری تهران کاری بود که با نیت درست، اما به شیوهای غلط رقم خورد. در کشورهای اروپایی جنس سنگفرش خیابانها و شیوه اجرای آن به گونهای است که آسیبی به خودروهای عبوری نمیزند، اما متاسفانه اینجا شاهد هستیم که شهروندان و به ویژه رانندگان محترم تاکسی مدام از خراب شدن جلوبندی خودروها گلایه دارند. باید در این خیابانها از مواد اولیه مناسب استفاده میشد که چنین وضعیتی را شاهد نباشیم.
وی اظهارکرد: با توجه به همین وضعیت بود که در دوره جدید شورا، سنگفرش خیابانهای ۱۷ شهریور و میدان امام خمینی (ره) جمعآوری شد. البته این اقدام ما مخالینی هم از دوره قبل شورا و مجموعه شهرداری تهران داشت که نظرشان محترم بود، اما در مجموع آنچه رخ داد رضایت اهالی و کسبه این خیابانها و البته رانندگان محترم بود. درباره خیابانهای سی تیر و بهارستان با توجه به حجم کار و موقعیت خاص این خیابانها در حال بررسی هستیم که امیدوارم در آنجا هم تصمیم درستی اتخاذ شود.
انتهای پیام/