دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

۳ چالش مهم داروخانه‌های هلال‌احمر

۳ چالش مهم داروخانه‌های هلال‌احمر
معاون بهداشت، درمان و توانبخشی هلال‌احمر به تشریح ۳ چالش مهم داروخانه‌های هلال احمر پرداخت.  
کد خبر : 889315

گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ داروخانه‌ها حلقه مهمی از زنجیره نظام سلامت هستند اما امروزه به دلیل خرید نقدی دارو و تاخیر بیمه‌ها در پرداخت بدهی، دچار چالش و مشكلاتی برای عرضه دارو شده‌اند. داروخانه‌های هلال‌احمر هم از این موضوع جدا نیستند.داروخانه‌های هلال‌احمر یكی از حلقه‌های درمانی  است که خدمات درمانی به بیماران می‌دهد و پیوند مستقیم با سلامت بیماران دارد.

پیمان نامدار معاون بهداشت، درمان و توانبخشی هلال‌احمر  در رابطه با مهم‌ترین چالش‌های داروخانه‌های هلال‌احمر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا  گفت:  تاخیر در پرداخت بدهی بیمه‌ها به هلال‌احمر  اكنون یكی از چالش‌های بزرگ داروخانه‌های هلال‌احمر به شمار می‌آید. این موضوع  در داروخانه‌های خصوصی باعث كاهش ذخیره دارویی داروخانه‌ها و مشكلاتی در تهیه داروی مورد نیاز مردم می‌شود. البته ما  با وجود این مشکلات به بیماران خدمات ارائه می‌دهیم اما اگر سازمان‌های بیمه‌گر به تعهدات خود عمل نکنند و مطالبات داروخانه‌ها را پرداخت نکنند کار دشوار می‌شود. 

مطالبات میلیاردی از سازمان‌های بیمه‌گر 

وی گفت: تنها در داروخانه مرکزی هلال احمر ۳۰۰ میلیارد تومان از سازمان‌های بیمه‌گر و ۵۰۰ میلیارد تومان (نیم همت) هم از دانشگاه‌های علوم پزشکی مطالبه داریم اما با این وجود به ارائه خدمات به مردم ادامه می دهیم. البته با توجه به آشفتگی مدیریت در حوزه سلامت این مشکلات وجود دارد. 

چالش‌های خدمات در شیفت شب 

پیمان نامدار افزود:  یکی دیگر از چالش‌هایی که داروخانه‌های هلال‌احمر دارند خدمات در شیفت شب است. در حال حاضر ۳ داروخانه مرکزی تهران، زنجان و تبریز شبانه‌روزی هستند. از دلایل اصلی شبانه‌روزی شدن  این داروخانه ها تسریع در پیشبرد امور بیماران و کاهش ساعات شلوغی در روز است.  همچنین این داروخانه‌ها به سیستم مکانیزه مجهز هستند و نمایندگان سازمان‌های بیمه‌گر شامل بیمه‌های تأمین اجتماعی، بیمه سلامت، خدمات درمانی و.. حضور مستمر دارند که از شاخصه‌های مطلوب این داروخانه ها به شمار می‌رود. امکان شبانه‌روزی شدن در دیگر داروخانه‌های هلال احمر در کشور  نیز وجود دارد اما باید بستر آن نیز فراهم شود.

وی افزود:  یکی از مشکلات این است که ساعات حضور سازمان‌های بیمه برای ارائه تأییدیه کم است. دیگر داروخانه‌ها تا ۱۰ شب به مردم خدمات می‌دهند. اگر سازمان‌های بیمه‌گر در تمامی ساعات شبانه‌روز سازکار تأیید نسخه مردم را فراهم کنند خدمت‌رسانی به طور کامل و بدون وقفه صورت می گیرد. 

توزیع دارو با برند مشابه 

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی هلال‌احمر  در ادامه گفت:  چالش دیگر داروخانه‌های هلال‌احمر با نسخه‌هایی است که داروی تجویزی یک برند خاص دارد و پزشکان داروی جایگزین یا مشابه را در نسخه ذکر نکرده است. این موضوع با سیاست‌گذاری ‌توزیع دارویی در کشور متفاوت است. برخی بیماران از این که داروی تجویز شده در نسخه پزشک معالج در داروخانه‌ها پیدا نمی‌شود گله‌مند هستند که باعث یکسری نارضایتی ها برای بیماران می‌شود.  اما داروهای تجویزی از سوی پزشکان باید جزو برندهایی باشد که در کشور توزیع می‌شود و مردم بتوانند استفاده کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته