دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
همراه با برگزیدگان جشنواره فرهیختگان؛ (۲)

معلم پژوهشگر پیش‌نیاز تقویت پژوهش در مدرسه/ دانش‌آموز پژوهنده محصول چیست؟

معلم پژوهشگر پیش‌نیاز تقویت پژوهش در مدرسه  دانش‌آموز پژوهنده محصول چیست؟
مدیر مدرسه برتر جشنواره فرهیختگان با بیان اینکه معلم پژوهشگر پیش‌نیاز تقویت پژوهش در مدرسه است، گفت: اگر معلمان در امر پژوهش پیشتاز باشند به‌طور حتم دانش‌آموز پژوهنده محصول این مدارس خواهد بود.
کد خبر : 886550

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ در دهمین جشنواره علمی، پژوهشی و فناوری فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی که به مناسبت هفته پژوهش و فناوری ۲۹ آذر ۱۴۰۲ در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، مدرسه برتر در حوزه پژوهش از سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه انتخاب و تجلیل شد.

سمیه رضابیگی مدیر مدرسه سمای واحد ارومیه که در دهمین جشنواره فرهیختگان تندیس و لوح مدرسه برتر پژوهشی را دریافت کرد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا دلایل این برتری را با تشریح فعالیت‌ها، دستاوردها و برنامه‌های این مدرسه اعلام کرد.

رضابیگی با تشریح فعالیت‌های پژوهشی مدارس سما در ارومیه اظهار کرد: انجام فعالیت‌های منسجم پژوهشی به‌صورت مجتمع مدارس دخترانه و پسرانه با همکاری همدیگر، تقویت روحیه تیمی و گروهی با انجام فعالیت‌های علمی و پژوهشی جذاب در مدارس و کسب رتبه‌های برتر کشوری و استانی در میان دانش‌آموزان مدارس سما ازجمله اقدامات پژوهشی در این مدارس است.

وی افزود: برگزاری انواع اردو و بازدید‌های علمی و پژوهشی، چاپ نشریه علمی خبری مدارس سما، برگزاری همایش‌های مختلف در ابعاد ملی و استانی و ... برگزاری جشنواره‌ها و همایش‌های مختلف علمی و پژوهشی، دوره‌های آموزشی مختلف و هدایت دانش‌آموزان به مسابقات و جشنواره‌های علمی، پژوهشی را می‌توان از دلایل عمده برتری مدارس سما ارومیه در حوزه پژوهش دانست.

مدیر مدرسه سمای واحد ارومیه گفت: افزایش انجمن‌های علمی دانش‌آموزی و گسترش فعالیت‌های علمی و پژوهشی این انجمن‌ها، کسب رتبه نخست کشوری در زمینه انجمن‌های علمی دانش‌آموزی در میان مدارس سمای کشور را برای انجمن علمی نجوم دبیرستان دخترانه سما ارومیه به همراه داشت.

رضابیگی اضافه کرد: توجه به امر پژوهش و ترویج فعالیت‌های پژوهشی میان معلمان، دبیران و آموزگاران مدارس سما موجب ثبت مقالات علمی معتبر داخلی، بین‌المللی، تألیف، ترجمه، چاپ کتاب و کسب رتبه‌های مختلف در مسابقات و جشنواره‌های معتبر علمی شد که ازجمله فعالیت‌های برتر پژوهشی مدارس سما ارومیه و دبیرستان دوره دوم دخترانه سما محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: از دیگر اولویت‌ها برای نهادینه کردن امر پژوهش در مدارس سما، مهارت‌آموزی در مدارس در راستای تحقق شعار «هر دانش‌آموز یک مهارت» و تبدیل استعداد‌های بالقوه دانش‌آموزان به استعداد‌های بالفعل است. همچنین تلاش بر این بوده که از آموزش‌های مهارتی و نگاه ویژه به پژوهش در امر تدریس کلاسی استفاده شود.

مدیر مدرسه سمای واحد ارومیه مطرح کرد: در شرایط کنونی جوامع بشری به سمت نسل پنجم که همان جوامع فوق هوشمند بوده در حال حرکت هستند، باید دانش‌آموزانی برای زندگی در آینده تربیت کنیم که امر پژوهش می‌تواند بسترساز پویایی و تعلیم و تربیت در مدارس باشد. هدف اساسی فعالیت‌های پژوهشی در مدارس سما نیز این است که انگیزه‌ها و محرک‌های لازم را برای ادامه رشد و تکامل طبیعی و سالم دانش‌آموزان در چنین شرایطی ایجاد کرده و نسلی پویا و در تراز انقلاب اسلامی تحویل جامعه اسلامی ایران بدهیم.

معلم پژوهشگر پیش‌نیاز تقویت پژوهش در مدرسه/ دانش‌آموز پژوهنده محصول چیست؟

رضابیگی بیان کرد: تلاش در مدارس سمای ارومیه بر این است که با انجام فعالیت‌های پژوهشی مختلف باعث تقویت روحیه پژوهشی در میان دانش‌آموزان، معلمان و دبیران شویم. با توجه به اینکه معلم پژوهشگر پیش‌نیاز تقویت پژوهش در مدرسه است و اگر معلمان در امر پژوهش پیشتاز باشند به‌طور حتم دانش‌آموز پژوهنده محصول این مدارس خواهد بود.

وی ادامه داد: در انجام فعالیت‌های پژوهشی همواره سعی کردیم از ظرفیت‌ سایر مراکز، سازمان‌ها و ارگان‌ها از قبیل آموزش و پرورش، مراکز آموزش عالی، مجموعه مدیریت شهری و شهرداری و ... استفاده کرده و با انجام تبلیغات مناسب در شناساندن تجهیزات، امکانات و ظرفیت‌ مدارس سما با تعامل با این ارگان‌ها فعالیت‌های پژوهشی مدارس را نیز به خوبی و در بعد ملی و استانی برگزار کنیم.

مدیر مدرسه سمای واحد ارومیه توضیح داد: طبق شیوه‌نامه سما مهارت و دستورالعمل شپا (شناسایی و پرورش استعداد‌های برتر) استعدادیابی دانش‌آموزان خلاق، توانمند و هدایت آنان به انواع مسابقات و جشنواره‌های علمی و پژوهشی انجام و در نتیجه کسب رتبه‌های برتر در مسابقات ملی مهارت و مسابقات مختلف برگزار شده از طرف سازمان فنی و حرفه‌ای، آموزش و پرورش و سایر ارگان‌ها شده است.

برنامه‌های پیش روی مدارس سمای واحد ارومیه

رضابیگی  برنامه‌های پیش روی مدارس سمای واحد ارومیه را برگزاری همایش بزرگ نجوم آسمان شب برای عموم، برگزاری همایش‌های مختلف استانی ادبی و هنری در مدارس، برگزاری جشنواره امامت و مهدویت به میزبانی حوزه معاونت سما ارومیه در حوزه تولیدات دیجیتال، برگزاری دوره‌های مختلف آشنایی با هوش مصنوعی و چت بات‌های هوش مصنوعی، برگزاری نمایشگاه‌های مختلف علمی، پژوهشی و ایجاد غرفه‌های مختلف ازجمله غرفه هنر‌های بصری و تجسمی، غرفه دست سازه، غرفه جغرافیا، غرفه نجوم، بازارچه‌های مهارتی و ...، توسعه انجمن‌های علمی دانش‌آموزی و انتشار نشریه علمی خبری و تجلیل و تقدیر از رتبه‌های برتر در بخش‌های دانش‌آموز، دبیر، انجمن علمی و رابط پژوهنده برتر مدارس عنوان کرد.

وی عنوان کرد: معمولاً از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی فعالیت‌های پژوهشی نبود امکانات، تجهیزات و عدم‌حمایت‌های مالی است که در سمای ارومیه با حمایت‌های انجام شده در این زمینه مشکلی نداشته و هزینه‌کرد بودجه پژوهشی در مدارس سما مطابق بخشنامه‌های موجود روال طبیعی و مناسبی داشته، همچنین با دستور محمدرضا ولیلو رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی، همه امکانات، تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه در اختیار امر پژوهش در مدارس سما ارومیه است.

لزوم آغاز فرآیند دانش‌پژوهی باید از مدرسه

مدیر مدرسه سمای واحد ارومیه ادامه داد: از دیگر نقاط قوت و رشد پژوهش در مدارس وجود پرتال جامع مدارس و ثبت همه فعالیت‌ها و اقدامات مدارس در این پرتال بوده که به‌طور منظم و همواره مورد رصد و بازبینی کارشناسان در سازمان سما قرار می‌گیرد و راهنمایی‌های همیشگی آنان، دلیلی برای انجام منظم و برنامه‌ریزی‌شده فعالیت‌های پژوهشی در مدارس سما است.

رضابیگی  مطرح کرد: بی‌شک بارزترین شاخص توسعه‌یافتگی کشورها در توانمندی‌های فناورانه و پژوهش‌های علمی و کاربردی آن است برای برنامه‌ریزی دقیق در حوزه پژوهش و فناوری، فرآیند دانش‌پژوهی باید از مدرسه آغاز شود و در راستای ارتقا و اهمیت دادن به پژوهش در مدارس باید سرمایه‌گذاری صورت پذیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب